Välkommen till din nya favoritblogg!

Pulsfrågor?

Idag lyssnar jag på en föreläsning om puls! Det ska bli mycket intressant att höra på en av GIH’s idrottslabs föreläsare och få ta del av ännu mer kunskap kring pulsbaserad träning. En ny äventyrspulsklocka från Suunto lanseras och Salomon trailrunning tour kickas igång. Föreläsningen börjar vid lunchtid.

Har ni något ni funderar särskilt över när det kommer till pulsbaserad träning? Ställ i så fall en fråga i kommentarsfältet så ska jag göra mitt bästa för att få svar!

 

Kanske undrar du något om syra?

  1. Jag tycker det här med pulsträning är väldigt intressant. Jag har själv ingen pulsklocka, men vet flera som har och som nästan tillber den 🙂 Vad är fördelar med pulsträning? Och vad är nackdelar, om det finns några?

  2. Hej,

    1) jag undrar vad för felmarginal man kan räkna med vad gäller vad pulsklockan visar (i % eller slag/min). Självklar borde noggrannhet variera med typ av pulsklocka, men för enkelhetens skull, fråga för de vanligaste, Suunto eller Polar.

    2)Är Karvonens formel en mer exakt beskrivning av ens pulsnivå och ansträngning i % än den ”vanliga” där man tar anstränging = din puls/maxpuls i %? Finns någon annan formel, vad rekomenderar ni att man använder? (I Karvonens formel insätts mer information, vilopuls bland annat).

    Mvh Hanne

  3. Jag är kanske lite sent ute, men jag har länge funderat kring vad en persons maxpuls och vilopuls säger om hur vältränad man är. Säg t.ex. att två personer (lika gamla, samma kön osv) har samma vilopuls men person 1 har 10 slag högre maxpuls än person 2. Om båda jobbar sig upp i maxpuls och tar samma tid på sig att nå sin vilopuls, kan man säga vem som är mest vältränad? Är det person 1 som har en högre amplitud mellan max/vilopuls? Det sägs ju att maxpulsen inte spelar någon roll för hur vältränad man är men då får jag inte exemplet ovan att gå ihop i mitt huvud. Knäpp fråga kanske men jag är nog lite siffernörd.

  4. Hej Alla!

    Jag fick i uppdrag av Sofia att svara på era frågor, så här kommer svaren. Fråga gärna vidare.

    Hanne:
    1.
    Jag upplever att det variera, precis som du antar, mellan märkena. Felmarginalerna som skulle kunna uppstå är främst om bandet sitter för lågt ned och ibland glappar eller att hjärtat har ngn rytmstörning. Däremot är det svårt att säga ngn excat procent eller hjärtslag då klockorna idag är så pass bra.
    Jag skulle helt klart säga Garmin – kika på forerunner 910XT. Sedan är jag dödligt förtjust i Nikes GPS klocka som du kan använda Polars pulsband till (ett specifikt för Nike).

    2. Ja Karvonens formel är mer exakt. Dock är det svårt att räkna ut maxpulsen med en formel. Den beror framförallt på genetik och det enda som egentligen kan utröna din maxpuls är om du gör ett maxpulstest. Då grenspecifikt för den idrott du kommer pulsträna i.
    Maxpuls har man enbart en – och det är max antal slag hjärtat kan slå per minut. Dock tränar vi sedan med grenspecifika maxpulser – dvs om du är riktigt avancerad har du koll på dina olika pulser i olika idrotter – beroende på hur kroppen jobbar mot gravitationen och med involverade muskler i överkropp etc.

    Veronica:
    Maxpulsen säger ingenting om hur pass bra kondition en individ har. Man har sett att regelbunden träning under flera år kan bromsa att maxpulsen sjunker med åldern – men i övrigt så kan man inte påverka den med träning. Det som mer visar hur bra tränat hjärtat är vilopulsen som också är extremt dagsformsberoende. Precis som du nämner så ju snabbare man sjunker från en viss ansträgningsnivå till vila, desto bättre tränad är man. DOCK så spelar dagsformen in här med. Har du mycket i bagaget med dig in så påverkar det dig.

    Hoppas att detta gav er lite mer svar.
    Fortsätt gärna att fråga.

    Kram
    Jessica

  5. Bravo Jessica! Jag hade svarat något liknande, men hade inte koll på Karvonen, och lever efter devisen att låta proffsen sköta det de är proffs på :)! En recap från förleäsningen kommer!

  6. Ps.. ska du använda Karvonen måste du veta din vilopuls. Ta den några dagar i rad, räkna ut ett genomsnitt. Se till att ta den innan du stiger upp ur sängen, sov gärna med en pulsklocka. Se också till att du tar den när du inte vet att du har det stressigt eller ngn infektion på gång. Dessutom, bör du vakna av dig själv – en väckarklocka skickar upp vilket hjärta som helst några slag.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!