Välkommen till din nya favoritblogg!

Börja cykla racer, landsvägscykel för nybörjare

Om du letar efter tips om hur du som nybörjare gör för att börja cykla landsvägscykel så har du kommit rätt! I denna bloggpost försöker jag reda ut grunderna, vi kikar på cykeln, dina kläder, smarta råd och allmänna tips för att göra din början på racer lite enklare. Jag är sponsrad av Crescent och tycker således att just deras cyklar är väldigt bra, tankarna och orden och råden till nybörjare på landsvägscykel är mina egna!

Börja cykla landsvägscykel – mina tips till dig

köpa landscägscykel

Cykla racer, nybörjarens 5 budord: 

1) Det är bara en cykel. Och en väg. Jag kan cykla!

2) Följ trafikreglerna och var tydlig mot bilister. Better safe than sorry, cykla på mindre trafikerade vägar, särskilt när du är ovan.

3) Ha roligt!

4) Tunna och smala däck är känsliga – undvik grovt grus, hårda kanter och glaskross.

5) Cykling är en snobbsport med stilpoliser bara om du låter det vara det. Som nybörjare behöver du inte köpa dyra grejer, håll dig till en budget som du är bekväm med!

Utrustning för landsvägscykling för nybörjaren, utöver din racer:

Hjälm. Självklart, men ändå.

Cykelhandskar. Det är skönt med lite gel i handskarna som avlastar tryck på tassarna.

Cykelskor. (Lugn, mer info nedan, det ordnar sig!)

Cykelbyxor med paddning. Cykelbyxor med padd gör en stor skillnad på din upplevelse och du vill ju att det ska vara kul och härligt att cykla. I början kommer du ha ont i rumpan ändå, fast du haft padding. Viktig detalj: Du har inga trosor under. Ja, det är sant. Cykelbyxorna fördelar trycket över sadeln, har du underkläder mellan kommer du få skav, och tro mig, du vill inte ha skav. Gör det bara, fastän det känns konstigt. Du vänjer dig!

Glasögon. Ett par sportglasögon är bra, både mot fartvind och flugor och sol. ta ett par som sitter bekvämt!

Punkteringslagningskit*

röda cykelkläder

Måste jag verkligen sitta fast med fötterna?

Ja! Så småningom. Och du kommer inte vilja cykla på annat sätt när du vant dig. Men vi tar det från början. Cykelskor som sitter fast i pedalerna sitter fast i rörelsen framåt/uppåt och bakåt/neråt, vilket ger en helt annan kraftöverföring till din cykel vid varje tramptag. Vrider du foten åt sidan lossnar cykelskon från pedalen. Hur hårt vridningen ska göras kan också ställas in från löst till hårdare med en insexsnyckel. Reglaget för detta är precis nere vid klossen.

Lösningen för nybörjaren heter vändbara pedaler. Spd på ena sidan, vanliga platta pedaler på andra sidan, sådana som du ser här ovanför. Investering, ca 550 kr. (Finns säkert billigare också). Vändbara pedaler är bra för dig som känner dig osäker på det här med att sitta fast i pedalerna, även för dig som tänker använda din cykel för pendling och inte alltid kommer cykla i träningskläder och cykelskor. Cykla första vändorna utan att sitta fast om du aldrig testat det innan.

De flesta pedalvurpor sker ifrån stillastående eller näst intill, när man står och balanserar och ska ställa ner en fot och inte kommer loss, alternativt tippar över åt andra hållet. Det som skadas mest brukar vara stoltheten i att välta på detta sätt. Håll i en vägg/stolpe och öva i och ur. På bara några få cykelturer har du vant dig in i den nya reflexen att vrida hälen utåt innan du sätter ner foten när du stannar!

Cykelns anatomi – och hur sjutton gör man när man växlar?!

Landsvägscyklar skiljer sig från andra typer av cyklar med sina smala däck och bockstyre. Har en aldrig cyklat racer förut kommer problemet uppenbara sig tidigt – hur gör man när man växlar?!

På både vänster och höger hand har du växelreglage, hos mig är vänster hand reglaget för stora framdrevet och höger hand för bakdrevet. Det är också det normala. Växelreglagen är samma handtag som dina bromsar. Om du drar handbromsen bakåt mot dig bromsar du. Om du skjuter hela reglaget inåt mot cykelns mitt växlar du ner och om du skjuter den inre spaken i handbromsen inåt åt sidan växlar du upp. Detta kan såklart variera, gäller för Shimanoväxlar.

Sittställning på racer

Slappna av i armarna, böj dem lätt om du inte redan gör det. Våga sjunka ned och slappna av i rygg och axlar. Magen och benen ska göra det stora jobbet. Nybörjaren gör ofta misstaget att spänna axlarna och att dra upp dem mot öronen. Det i kombination med för raka armar gör att armbågsleden inte kan fungera som naturlig stötdämpare och axlarna och nacken får ta smällarna. Fäst blicken lagom långt fram, ett vanligt nybörjarmisstag är att du försöker titta väldigt långt fram, det blir ansträngande för nackmusklerna att bära upp ditt tunga huvud i den ställningen.

Om du reser dig på tramporna till stående position är det lätt hänt att cykeln kränger till  och med att din tyngdpunkt flyttas fram. Var mjuk i armarna och tryck bak höften för att justera tyngdpunkten, behåll rumpan strax framför sadelns främre del.

Händerna flyttas med fördel ner i bågarna när du cyklar i långa utförslöpor. Du får mer kraft och bättre kontroll över handbromsarna nere i bågarna. Här flyttar dy tyngdpunkten bakåt och du kommer längre ner med din bröstkorg. Slappna av i nacken.

sittställning landsvägscykel

Landsvägscykel, vilken cykel ska jag ha?

Blir du lite matt av att bara höra ordet tumstorlek, komponenter och däck? Du vill bara cykla – liksom?! Man får känna så, det är OK! Bästa tipset är att besöka en ren cykelhandlare som hjälper dig. Det går inte riktigt att ange din längd, och sedan titta i en tabell. Hyfsat går det, men addera lång rygg eller långa ben så kan det ändå kännas knas. Det finns cyklar i olika prisklasser, bra instegsmodeller för dig som exempelvis tränar för någon av varianterna runt Vättern, och dyrare cyklar för den som vet att landsvägscykel är ett intresse för många år framåt.

Jag cyklar på Crescent Giga, den cykelmodell som visas högst upp på rubrikbilden. Det är en cykelmodell 100% utformad för tjejer med kolfiberram och bra komponenter (växlar/reglage/utbytbara delar…) från Shimano och TEC. Giga är skapad för dig som är passionerad cyklist och som söker en skön racer för många snabba mil. Ca pris 17 695 kr.

Om du inte riktigt är säker på att det är en landsvägscykel du ska ha, men är nyfiken kan även Cyklocross vara något att kika på.  En cyklocrosscykel är som en racer med bockstyre men har lite grövre däck. Man kan utrusta Crossen med lite smalare däck och köra landsväg med dem också, skillnaden på den och en riktig racer är att racern är lite lättare, men däremot crossen kan du köra mer oömt och även under en längre tid då du kan använda den större del av året.

urustning cykel vätternrundan

Crescent Nano, en bra instegsmodell för motionären som vill börja med en något mer upprätt ställning (som enkelt kan anpassas med bikefit till mer agressiv så småningom). 9495 kr.   Zepto comp Cyklocross, 14 195 kr.

*Punkalagningskit är en bra grej. Jag fick punktering på min allra första tur på landsvägscykel någonsin. Sedan finns det de som cyklat i flera år  utan punktering. Punktering är vanligt, och att laga en punktering tar bara runt tio minuter. En bra grej att ha med då man sällan får ta med cyklar på bussar eller dylikt.

Hoppas att du tyckte att nybörjarguiden för landsvägscykel var givande för dig och att den gav dig några bra tips och vägledning för att börja cykla racer!

 

  1. Du läste mina tankar! Cyklar periodvis till och från jobbet men har ännu inte racer. Funerat på om jag ska investera i en. Går det fortare med en racer? Jag har pedaler och skor på min cykel nu. Jag har 18 km enkel väg. Kanske man kan låna racer och känna sig fram innan man öppnar börsen?

    1. Det går sannolikt fortare med racer, beror ju lite på vilken sorts cykel du kör med nu. Rullar ganska mycket lättare än mtb/damrralla!

  2. Tack för inlägget! Fick mig att känna mig lite mindre dum över de där stillastående vurporna. Jag är spinninginstruktör och såldes van vid att vrida av fötterna från en cykel. Jag köpte en racer och cyklade några gånger med min sambo som är van förra sommaren. Men trots vanan med cykelskor slog jag mig blå av stillavurporna eftersom jag reflexmässigt inte kan bestämma vilken fot (höger eller vänster, uppe eller nere) som jag ska sätta ner i marken. Speciellt svårt när jag tvingades stanna plötsligt. Hade jättemycket ångest över detta som gick ut över hela cykelupplevelsen. Så pass mycket att vi nu bytt tillbaka till vanliga pedaler för att jag ska våga cykla igen.

    1. Tack för din kommentar! Vad bra att du ändå ska fortsätta cykla! Det tokiga är ju att det är så mycket hårda grejer att slå sig på på cykel. Läste ett tips att cykla på kort gräs och att kompis skulle ropa kommandon, ”stanna sätt ner vänster fot!” / ”båda fötterna till marken”/ sväng runt och stanna med höger fot”. På så sätt bana in rörelsemönstret. Kanske kan fungera för dig?!

  3. Ett tips är att ha en ny slang, däckavtagare och kolsyrapatron istället för punkalagningskit. Går betydligt lättare och fortare! Utvärdera gärna cykeln efter 100 mil, har funderat på en sådan och skulle gärna höra vad du tycker.

    1. Ja men precis! Vet du, det var faktiskt det jag menade, slarvigt av mig! Återkommer med mer info!

  4. Hej!
    Jag har fått möjlighet att köpa en crescent nano till ett bra pris, nästintill ny. Men jag skulle vilja ha lite grövre däck, måst enan köpa en speciellt cyclocross eller kan man byta ut däcken till en grövre variant på nanon?

    Tacksam för svar 🙂

    1. Hej Hanna! Åh, ledsen för sent svar, din kommentar hade hamnat bland skräpposten och därför har jag inte sett den. Hoppas det gått bra med ditt cykelköp! Jag har inte så stor erfarenhet av att byta däcktyper på mina olika cyklar, jag byter mest på mountainbiken och har inte gjort det på racern så tyvärr har jag inte något bra svar att ge, men normalt när man byter däck står det ju på fälgen vilken sorts däck det ska vara och det borde inte kunna gå på bredare på fälgen än vad den är gjord för så att säga, däremot grövre eller annat mönster. Hör med en bra cykelhandlare!

  5. hej Har just blivit med en racer och har aldrig kört ute.
    Spinning inne är min passion så nu får vi se.
    Är det inte alls läge att köra där det finns grusväg….
    tänker att jag har bra cykelväg till jobbet men på en bit kanske
    300 meter är det grusväg.
    Är det inte alls bra????
    Hur känsliga är däcken?
    Bör man undvika det helt?
    många undringar blir det…
    mvh helen

    1. Hej Helen! Vad kul att du blivit med racer! Jag har cyklat ytterst få och korta passager med grus på min racer och det har gått bra. Daglig cykling på grusväg ger förstås en helt annan typ av slitage. Däcken är känsliga mot framförallt vassa småstenar så det beror egentligen lite på hur grusvägen ser ut. Lycka till!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!