I dagarna kom det hem en massa information om Vätternrundan till oss cyklister, det börjar onekligen närma sig med stormsteg nu och därför är det god tid att jag och alla andra som ska cykla börjar planera själva cyklingen lite mer i detalj. Det här inlägget presenteras i samarbete med Stadium och syftar till att ge koll på bansträcka, banprofil och depåer. Jag kommer också berätta om min planering samt att jag har intervjuat Daniel som jobbar på Stadium om hur han upplevde sin senaste Vätternrunda.
Beroende på när på dygnet man startar kommer Vätternrundan kännas och upplevas olika. Jag tänker mig att det är en väldigt speciell känsla att cykla på natten när det är tyst och mörkt runtomkring, på samma sätt kan dagcykling i fullt solsken ha sina utmaningar. Gemensamt för hela sträckan är dock att du som cyklist bör komma väl förberedd och uppladdad med kläder efter väder och laddad med energi.
Precis bredvid nummerlappsutdelningen i Motala kommer Stadium ha en superstor specialistbutik för att kunna hjälpa dig som cyklist till de bästa förutsättningarna. Där finns förstås cykelkläder och tillbehör i massor, även cyklar, cykelskor och hjälmar samt den snygga Vätternrundankollektionen!
Banprofil
Inför de flesta lopp är det stort fokus på hur långt loppet är, något jag vill lyfta att ha koll på och memorera lite mer är det man kallar för banprofil. Banprofilen visar skillnader i höjd över havet, alltså uppförsbackar (och nedförsbackar). På totalt 300 kilometer har Vätternrundan en stigning om totalt 1300 höjdmeter, vilket betyder att det inte finns några direkta supertoppar, däremot några kortare backar och många långa motlut. Det är framför allt mellan mil 4 och 14 vi hittar de flesta höjdmetrarna och det gäller att komma igenom dessa utan att bränna ut sig allt för mycket.
Tipset är att sänka tempot betydligt när det går uppför för att minska stor pulsstegring, mjölksyrepåslag och stor energiförlust för att istället trycka på med den kraften utför och på platten. Tänk lätt växel, hög kadens och normalt är det mest energisnålt att sitta ned istället för att stå och cykla.
Om ni cyklar i klunga, vilket jag rekommenderar, är det också jätteviktigt att ha bra organsation i klungan kring backar. De som ligger främst kan inte cykla långsamt uppför för att sedan dra på järnet när de kommit över krönet – när resten fortfarande är kvar i uppförsbacken. Då får man direkt luckor och att köra ikapp luckor/bromsa in tar mycket onödig energi. Tänk ”bergochdalbanetåg” för rätt känsla.
Depåer
Ödeshög 47 km
Hit brukar det gå fort, många som hejar och inte så många backar. Tänk på att du fortfarande har 250 km kvar så spar på krafterna.
Ölmstad 83 km
Inte långt kvar till Jönköping och den varma måltiden, om du vill stanna här.
Jönköping 104 km
Depån ligger i och intill Kinnarps Arena. Här laddar man bäst inför Habo-backarna med köttbullar och mos. Stopptid 11:30 då du måste ha passerat denna depå.
Fagerhult 133 km
En fullvärdig depå igen.
(Ca 1 mil norr om Fagerhult finns vattendepån för självservering under lördagen)
Hjo 171 km
Här serveras lasagne som ett varmt välkomnande. Stopptid 16:00 då du måste ha passerat denna depå.
Karlsborg 204 km
En trevlig depå intill den stora fästningen.
Boviken 225 km
En naturskön plats; perfekt för att ta en kort paus.
Hammarsundet 257 km
Upp på den vackra bron ser du ut över norra Vättern och dess imponerande skärgård.
Medevi 274 km
På den gamla brunnsortens försommaräng har vr-organisationen dukat upp igen.
Mål
Målet i Motala väntar på Vätternpromenaden inne i centrala Motala efter 300 km. Välbehövlig pastasallad med kyckling serveras i Stadsparken. Målet stänger 24:00.
Min planerade Vätternrunda
Jag cyklar i She Rides sub-11 grupp och vi har tre planerade stopp: Ölmstad, sen Fagerhult och sist Boviken. Totalt har vi 45 minuter i depåtid att nyttja och det är kaptenerna som bestämmer om den här förbestämda stopplanen kommer att gälla eller om den ska justeras längs med banan. Sub 11 betyder ju att vi i gruppen vill göra vårt allra bästa för att cykla under 11 timmar, råkar vi ut för oplanerade stopp, punkteringar eller liknande kan depåtiden minskas.
För min del gäller det att ha bra med energi i fickor och i cykelväskor. Jag kommer att köra med Enervit gel och sportdryck, samma sportdryck finns i depåerna. Här hittar ni Enervits produkter hos Stadium! (min favorit är liquid gel som är lättare att få i sig än mer klistrig tjock gel, jag föredrar också de gelförpackningar som man kan öppna med tänderna och som rivs av före de med skruvkork som kan bli farligt att hantera på cykel)
Vi kommer ha en snitthastighet på 29 km/h i klungkörningen och jobba smart tillsammans mot målet.
Jag tänker mig vidare att jag mentalt kommer att dela upp loppet i sex stycken femmilsetapper och tänka på dessa etapper en i taget och hitta lugn och fin energisnål cykling i vardera av dem. Stort fokus lägger jag på glädje, att njuta av resan och att tänka positiva tankar, räkna hur långt vi cyklat snarare än att tänka på distansen som är kvar.
Intervju med VR-cyklist
Hej Daniel Löfkvist, Business Manager på Stadium, du har ju cyklat Vätternrundan, jag har lite frågor om det hela, ställer du upp?
Javisst! Sist jag cyklade så cyklade jag på 9.50 och svaren är lite utefter det, dvs en tid kring 10 timmar.
Wow, värsta bästa tiden, supersnabb! Vad nyfiken jag är om hur det gick till, jag tänker direkt på taktiken då. Hur delade du upp loppet (femmillsetapper, tre stycken tiomilare, körde efter depåstoppen eller annat,) och hur fungerade den taktiken för dig?
Vi var tolv stycken som startade ihop och skulle cykla tillsammans så långt vi kunde och så länge alla följde med i det tempo som var målet. Oerhört viktigt är, att om man ska cykla i klunga, att man tränat ihop och cyklat i klunga innan det är dags för loppet. Det är lite speciellt att köra i klunga men en stor fördel om man gör det på rätt sätt. Man sparar energi om man kan hjälpas åt att dra och cykla i ”baksuget” och få lite ”vindskydd” är perfekt!
Vi hade pratat ihop oss innan var vi skulle stanna och äta och hur vi skulle agera. Ett tips är att verkligen prata ihop sig innan loppet så att inte alla börjar äta på olika tider. Då kommer man behöva stanna på fler ställen är nödvändigt och det tar tid, energi och risken är att man stelnar till i kroppen. Vi delade upp loppet i tre delar, ner till Jönköping (cirka 10 mil), upp till Karlsborg (cirka 20 mil) och sedan in i målet i Motala.
En annan sak som är viktigt är att prata ihop sig om taktiken när det kommer till ”materialproblem”. Hur gör man vid eventuell punktering, eker som går av eller likande. Har alla extra slang med sig osv
Kan vara ödestiget att inte ha kolla på delar som detta. Om inte annat för sig själv.
Jag har ju tittat på banprofilen. Finns det några kommentarer som du har där, om större backar som jag bör ha koll på?
Det går ganska lätt ner till Jönköping och loppet startar ganska enkelt. De första 5-6 milen går snabbt. Men viktigt att man förbereder sig mentalt på att går det nedför så kommer det också gå uppför, förr eller senare. På västra sidan efter man rundat södra spetsen går det en del uppför och det kräver att man hittar ett bra tempo så man inte drar på sig för mycket mjölksyra. Sedan finns det en del backar kring depå stoppet i Fagerhult. Då har man cyklat ca 14-15 mil och är halvvägs.
Hur upplevde du trafiksituationen?
Större delar av loppet är ”trafikfritt” och ganska lugnt när det kommer till bilar. Men det finns delar av loppet som möjligheten inte finns att spärra av vägarna. Viktigt att man har uppsikt åt alla håll och verkligen har god disciplin i sitt cyklande. Det är både cyklister i mängder och bilar på samma väg under delar av racet.
Hur var publiksupporten?
När man kommer in i städerna, byarna och kring depåstoppen är det bra support vid sidan av vägen. Alltid lika härligt med publik som hejar och supportar! Och framför allt så finns det bra support blande de som cyklar. Blir man trött så finns det alltid någon som pushar och hejar på, antingen från sidan eller cyklandes.
Finns det ställen längs banan där ”de flesta” hamnar i en dipp / där det går tungt – var är det och vad göra?
När man kommit till Boviken har man cyklat cirka 22 mil och det börjar bli ganska segt i kroppen. Dock ska man komma ihåg att det är 8 mil kvar och det ska man ha respekt för. Det kännas som man är ”hemma” för att man cyklat så långt och så länge men det är fortfarande ett arbete kvar att göra.
Några ord om depåer, tips?
Jönköping är bra som första stopp och där kan det vara ett bra läge att äta något varmt. Viktigt att man klargör var man stannar och hur man hanterar depåstoppet (hur lång tid det får ta, samlingsplats innan man kör vidare etc). Och depåstoppen är en sak som man kan ha som grund när det kommer till att fylla på energi men man måste samtidigt fylla på ordentligt mellan depåerna, dvs dricka ordentligt från starten och framförallt inte vänta tills man blir hungrig innan man börjar äta något. Det är en lång dag och kroppen behöver fyllas på löpande under racet.
Känslan att rulla in i Motala med tre ord!
Join The Movement!