Välkommen till din nya favoritblogg!

Ställa in bindningar på skidor

Har du funderat på hur du gör för att ställa in bindningar på skidor?

Klart att du har! Eller ja, kanske inte – en nu behöver du aldrig tveka i alla fall. Efter att du läst och tittat här kommer du vara kunna det här med bindningar och hur du ställer in bindningar på skidor. Jag kommer att reda ut (ungefär) vad du ska ange i skalan som bestämmer hur lätt bindningen löser ut, hur du flyttar bindningen till att passa olika pjäxor och berätta om den viktiga detaljen förspänning.

Ställa in bindning på slalomskidor – inte så svårt, bra att kunna själv!

Visst kan du få hjälp med det här på skiduthyrningen eller i skidbutiken, men att kunna saker själv är något jag vill slå ett slag för. Har du ett par skidor i din ägo, då är det här fin kunskap att ha i ryggsäcken. Om du funderar på att köpa ett par begagnade skidor kommer också den här artikeln kunna hjälpa dig att inte göra ett felköp. Läs till slutet så kommer du förstå!

Om ni inte fixar inomhus innan ni beger er ut finns nästan alltid mejslar att låna hos närmsta liftvakt, om det inte finns ett ställ framme redan, men om du är ovan är inomhus att föredra. OK, let’s do it!

ställa in bindningar på slalomskidor

Hur du ställer in bindningar på skidor

Vilken siffra ska bindningen ställas in på?

Fyra olika parametrar bestämmer vilken siffra som bindningen ska vara ställd på. Dessa är åkarens vikt, längd, skostorlek och hur duktig åkaren är. Det florerar ett rykte som är: ”din vikt” – delat med 10 – minus 1 = den siffra du ska ställa in dina bindningar på. Detta stämmer alltså inte, utan det finns en särskild skala som är framtagen (bland annat på vridmoment och kraft) för vad bindningar ska ställas in på. Skalan kallas för DIN-skalan och det är denna som det finns tabeller för runt om på alla skiduthyrningsställen och i butiker som monterar och säljer skidor. Det har nämligen stor vikt hur mycket kraft du utsätter skidan och bindningen för och i DIN-skalan är denna kraft medräknad, det är den inte i ”ryktesmodellen”. Se nedan som exempel. Om jag hade räknat enligt ryktet hade jag skruvat min bindning till 5,1, men enligt DIN bör jag ha 7.

DIN får sedan ses som en slags rekommendation, en bra sådan. Det är lätt att kolla just din rekommendation på dinsetting.com.

ställa in skidbindningar

DIN = en rekommendation. Skruva ner bindningens inställning lite om:

– du känner dig svagare än tidigare du åkt skidor.

– du har en skada eller känning i knä/fot.

– ett skadat knä på ena sidan ska ha lite lägre inställning än det helfriska andra.

– snön är extremt tung och blöt.

DIN = en rekommendation. Skruva upp om:

– du gått upp i vikt sedan sist

– åker bättre och mer aggressivt

– åker i terräng med hopp eller mycket is där du lägger mycket kraft ner i snön.

Okej fint – men vilken skruv ska jag skruva på?

Tyvärr är svaret här den klassiska ”det beror på”. Här har jag satt pilar eller ett finger vid de ställen det är mest normalt att DIN-skalan justeras om du skruvar. Den största skillnaden kan vara på framklossen, på bakklossen upplever jag att det i princip alltid är där pilen visar nedan, eller alternativt på bild två. Viktigt, tryck upp bakklossen för att justera och komma åt!

ändra bindningar

På Markerbindningar justeras DIN-skalan oftast på dessa ställen. Bakklossens topp. Framklossen, ena sidan. Se bilder nedan:

skidbindning

bindning-3

Hur flyttar jag bindningens klossar om någon med större eller mindre pjäxor ska prova skidorna?

Bindningen är skruvad i skidan i de allra flesta fall. På hyrskidor brukar istället skenor vara skruvande i skidan och på dessa kan både fram och bakkloss flyttas, det är inte det normala på skidor du köpt i butik. De skidornas bindningar har monterats med skruv i skidan, med utgångspunkt från ägarens pjäxlängd och från skidans mitt. Om du vill låta en kompis prova skidorna kan det gå, om ni inte har alltför stor skillnad i pjäxstorlek. Såhär gör du:

1) På bakklossens mitt och längst ner brukar det sitta en ca fingerbred metallbricka, ofta med lite spår i. Ta en bred skruvmejsel och lyft denna bricka uppåt. Nu kan du glida med bakklossen, framåt eller bakåt.

ställa in bindningar på skidor

2) Passa in den nya pjäxan så att den vilar med tådelen i bindningen och hälen i bakklossen. Tryck ner brickan, tryck i pjäxan så att bakbindningen står upp.

ställa in bnidningar slalomskidor

bindningar slalomskidor-7

3) Justera förspänning och din-skala efter ny åkare.

Förspänning: Trycket mellan fram och bakbindning:

Innan du beger dig ut i pisten med nymonterade och enligt DIN-skalan justerade bindningar är det en sista detalj kvar. Förspänningen! Förspänningen är trycket mellan bak och frambindning när du har pjäxan i bindningen och om förspänningen är knas kan du ha oturen att bindningen inte beter sig som den borde, enligt DIN-skalan. En skida som borde lösa ut gör det inte, eller tvärtom. Båda alternativen är dåliga ur knäsynpunkt, se därför till att justera även förspänningen, som kan vara lurig.

bindning-2

Ovan ser du Marker-bindning med okej/bra förspänning. Förspänningen justeras oftast med en skruv och den sitter i princip alltid på bakbindningen. Skruven ska vara i linje med skruvens ”hus”, min skulle kunna skruvas in någon millimeter till men är OK.

Ställa in slalombindningars förspänning, gör såhär:

Sätt i pjäxan och klicka i bindningen så att pjäxan sitter fast. Om skruven befinner sig i linje med huset är förspänningen bra.

  • Om skruven sticker ut för mycket betyder det att bakbindningen är för långt bak, och förspänningen för låg. Åtgärd: skruva in skruven.
  • Om skruven gömmer sig inne i huset så är förspänningens tryck för högt, skruva ut skruven.

Kliv ur bindningen och sätt i den igen. Om skruven nu är i linje med sitt skruvhus är du redo att åka. Om den inte är det behöver du sannolikt montera om bindningarna efter ny pjäxstorlek. Om man köper begagnade skidor är detta alltså superviktigt – att dina fötters storlek inte skiljer sig för mycket från den förra ägarens, om så ger det sannolikt problem vid förspänninginställningen! (och åter igen, en korrekt förspänning är av högsta vikt för att skidan ska lösa ut)

justera bindningar skidor

(här behöver skruven skruvas in, förspänningen är för låg)

Marker-Griffon-Forward-Pressure

(Här behöver skruven skruvas ut, förspänningen är för hög)

snön i whistler

Det var allt om att ställa in bindningar på skidor – njut av dina svängar!

Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!