Vi måste prata om det här med möten känner jag. Ibland tror man att man håller på att möta ihjäl sig, och så blandar man ut det med lite sammanträden som grädde på moset.
Att bidra till en bra möteskultur är ett snyggt och bra bidrag där du är, och ett smart karriärdrag.
1) Behöver du verkligen vara med i det möte du blir kallad till? Alltför ofta försvinner dyrbar arbetstid iväg på ett möte där avgörande skillnad om personen är där eller ej är marginell. Dumt. Våga fundera och diskutera vilka som måste vara med.
2) Vet ni mötets syfte? Om du är sammankallande, gör det klart för alla varför ni ska ses och vad som ska gås igenom. En agenda i inbjudan är proffsigt och skapar värdefull struktur. Syfte, mål, mening.
3) Kom förberedd. Och kom i tid. Vi pratar inte mer om den här punkten, okej?
4) Change it up! På möten där ni är ute efter nya kretaiva idéer eller där det ska bollas olika lösningar: våga byt miljö. Loungen istället för konferensrummet. En promenad istället för att sitta stilla.
5) Uppföljning. Vad händer sen? Vem gör vad? När vet vi resultatet?
6) Huvudregel: Ett möte ska tillföra energi. Viktiga saker kan behöva diskuteras, men försök bidra till att det blir en postiv och givande avslutning.