Välkommen till din nya favoritblogg!

Om skönhetsideal, bloggande och media

Jag är en av fyra arrangörer av Blogger Boot Camp, som håller femårsjubileum i år. Blogger Boot Camp är ett träningsevent för tjejer och killar som rör sig i bloggvärlden. Våra ledord är gemenskap, skratt, träning och energi. I morgon samlas 80 tjejer och killar från hela landet på Sportlife östermalm och tränar och umgås en hel helg.

De senaste åren, men framförallt veckorna har det varit mycket galna skönhetsideal i media. Det är fillers, silikon, restylane och smalt, smalare, smalast överallt jag vänder mig. Så länge någon har restylanesprängda läppar är de intressanta och får komma till tals. Dessa kroppar syns överallt och har blivit våra ungdomars verklighetsbild. Vad de säger kommer ingen ihåg. Men syns, det gör de. Och att synas, det är attraktivt 2012.

Om 80 personer från mode- eller skönhetsbloggsvärlden  hade samlats en helg för seminarium, workshops och umgänge (på eget initiativ) är jag övertygad om att media hade uppmärksammat detta. Kanske hade Nymo gjort helgreportage? Reportrar hade tänk ”Vilken kul grej, det här måste vi kolla in”. Media hade rapporterat. Det är min fulla övertygelse. Detta för att mode, skönhet (oavsett tips på hårstyling eller restylane) är lätt att applicera på alla och envar, och vi är vana att se modebloggerskor visa framfötterna i media. De är duktiga, har skapat en fråga hos journalister som lyder  ”och vad säger bloggvärlden?”. De är en maktfaktor.

Vi arrangörer har mailat många tidningsredaktioner om Blogger Boot Camp, eftersom vi anser att vi skapar något unikt i helgen som kommer. Jag har i förra veckan tipsat några starka och träningsintresserade kvinnor i TV4 om vårt event på twitter. De med träningsintresse för jag hoppades att det skulle vara enklare att få synas och visa våra ideal då. Den media som kommer till BBC är träningstidningar. För dem är vi intressanta och aktuella. För de anda, tydligen inte. Detta när Sverige slår svenska rekord i både motionsloppsanmälningar och restylanefyllningar år 2011. Motionsloppen rapporteras det om i just sporten, i andra delar av mediavärlden syns mest massor av plast. På tv får man säga att ”Lyckan i LA” är värst just nu. SVT sänder nu Skönhetsbubblan, granskar kritiskt i tre delar, men visar också upp.

Blogger Boot Camp är en helg av skratt, energi, träningsvärk, utveckling och gemenskap. Vi har deltagare med storlek xs till xxl. Alla får finnas. Alla kommer ha kul. Alla kommer att duga som de är, skratta, träna, umgås och förlänga sina liv med sunda val! Vi har inte så himla mycket mer att säga än så. Hade media rapporterat hade de sett glittrande ögon och rosiga kinder, naturliga läppar som inte kunde sluta le för att de har så skoj. Muskler som spänns, energi som delas.Vackert, smart, färgstarkt så långt ögat når.


Tycker du media behöver jobba med att lyfta sunda tjejer och visa mer av en annan verklighet än fillers, skönhetsingrepp och utseendehets? Visa det genom att dela detta inlägg på facebook och twitter!

  1. Det ni gör är jättebra och roligt för er och alla inblandade. Det är dock INTE unikt och definitivt inget nytt. Därför är det ”bara” träningstidningarna som kommer att skriva om er.
    För andra medier har det ni gör inget nyhetsvärde och ingen av dem kommer få fler tittare/läsare för att de gör ett reportage om något som andra redan gjort flera gånger. De bryr sig inte om att ni är sunda och duktiga på att träna, det är det massor av tjejer som är och som aldrig lyfts fram.
    Tråkigt för er men så ser verkligheten ut när man letar lösnummerköpare idag.

    1. Anna:På vilket sätt har modebloggare nyhetsvärde i sig, men inte träningsbloggare? Varför har en fet läpp nyhetsvärde men inte ett upphopp? Beror det inte på vinkling, person och journalistisk förmåga? Visst finns det fler träningsevent, men inget med fokus på gemenskap, skratt och träning på samma sätt, ej heller där deltagarna man riktar sig mot har egna plattformar att nå ut vidare.

      1. Ni gör inget som säljer lösnummer vilket är det enda hela tidningsbranschen går ut på.
        Det är tyvärr inget unikt ni gör, även om det är bra och kul för er och för alla tjejer som är sugna på att blogga och träffa andra bloggtjejer.
        En fet läpp säljer, den typen av ”look at the freakjournalistik” kommer alltid att vara sånt som säljer.

  2. Jag önskar att jag hade kunnat delta. Måste bosätta mig närmare Sthlm (kanske läge ny som nyskild?!) Mycket bra skrivet. Jag delar givetvis.

  3. Hoppas ni får synas – det tycker jag ni är värda.

    Dock kan jag avslöja att även vi skönhetsbloggare har haft blogghelger som dock inte uppmärksammats alls utanför själva bloggsfären. Skönhetsbloggar är fortfarande i mångt och mycket en parentes känns det som.

  4. Jag kommer ju från båda världarna eftersom att jag är träningsbloggare (eller kanske snarare hälsobloggare) och journalist. Jag har jobbat på de allra flesta och största tidningar och magazine i Sverige i drygt 15 år. Den krassa sanningen är att träning inte säljer lösnummer eller annonser. Det gör däremot skönhetsingrepp och modespaningar. Det finns helt enkelt mer pengar att tjäna på mode och skönhet än vad det finns på träning och hälsa. Om det inte rör sig om hetsiga svältdieter där man ska gå ner 10 kilo på en kvart. Tyvärr. För att få tidningar och nyhetsredaktörer att nappa på och skriva om ett event som BBC måste det till något som säljer. Ett helt nytt grepp som det aldrig skrivits om förut, något som sticker ut och gärna är lite kontroversiellt, en föreläsare som är i ropet, en helt ny träningsform som ingen har hört talas om … Jag skrev ju om BBC för Metro första året och då var det en spännande nyhet. Men redaktörerna ser det inte som en nyhet längre och är alltså inte intresserade av att skriva, hur bra och fantastiskt det än är.

  5. Jag ser i alla fall mycket hellre ut som jag gör när jag kämpar mot Mia än som de på bilden ovan. 🙂 Tack för att ni bidrar till bättre ideal och måtte media någon gång vakna. Ha en grym helg!

  6. Jag hör vad du säger och jag delar din åsikt – samt även det Jessica skrev häromdagen. Jag undrar såklart också hur det kommer sig att ni skriver så lika just nu – fast ur olika vinkel… Men – jag tror också att ni hade kommit ett steg närmre den uppmärksamhet ni söker om ni gått ut med någon slags mission statement för BBC. Det är bra att det är ett tillfälle att ses. Men är det starkt nog att sluta upp kring? Nja. Det hade varit väldigt coolt om ni haft ett starkare mission – precis som du skriver i ditt inlägg. Men så har jag inte uppfattat BBC – för ingen av er har liksom beskrivit det just såhär förrän NU. och det är synd – för just NI bakom BBC sitter ju på rätt grym bloggmakt. Om ditt inläggs andemening är ert budskap så ta en titt på hur ni kommunicerar det. Hoppas ni får en GRYM helg! Jag har precis varit på lulumon och det stod Sofy på typ varje plagg! Kram!!!!!!

    1. Du har rätt i att vi borde drivit hårdare, tidigare, mer. Vårt mission har alltid varit gemenskap och glädje och att zero is not a size ( det står med i anmälan sedan 2009). Jag tycker spontant att det i sig själv borde kunna vara nyhetsvärde, precis som attrestylane numera ger media. Det finns mycket att göra. Jag lessnade helt enkelt på att så mycket fel ideal får synas ”av ingen anledning”. Vi gör något!

  7. Jag hade så gärna gått i helgen men har tyvärr fått förhinder. Så besviken! Hoppas det blir riktigt lyckat och att ni får en helg full med inspiration!

  8. Ja du gör mycket Sofy och det är genom dig det syns. Om man ska jämföra med något så är det väl VRs numer rätt dammiga size-kampanj. Att något står någonstans blir ju ingen aktiv kommunikation om man inte låter det genomsyra allt msn gör. Då känns det snarare som en hygienfaktor.

  9. Anna, Petra och Sara har redan skrivit klokt om varför och hur tidningsvärlden ”ser” på det hela. jag frilansar och för att en artikel ska sälja så ”krävs” det tyvärr ”mer”…
    Men ge inte upp!!!
    Visa baksidan av det osunda ”idealet” och framsidan av det sunda. Visa att det är ok att vara olika och att size zero är både sjukt och livsfarligt.
    Have fun! Hade gärna velat vara med!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!