Nytt år, ny webb! (utveckling pågår)
Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed

Specificeringsprincipen inom träning

Vi pratar ofta om att träna specifikt och att träna enligt specificeringsprincipen. Jag tänkte därför helt kort förklara vad vi tränare menar när vi pratar specifik träning. Det finns många principer inom träning som vi behöver följa och ha förståelse för, andra utöver specificeringsprincipen är nedan lista, helt superkort förklarade i en mening.

Träningens grundprinciper

  • Överbelastningsprincipen – musklerna behöver stressas över sin förmåga för att utvecklas
  • Reversibilitetsprincipen – principen om återgång, för lite eller ingen träning minskar prestationsförmågan.
  • Progressionsprincipen – träningen behöver ökas i mängd och i tid och ökningen behöver följa idrottarens utveckling.
  • Specificitetsprincipen – träna tävlingslikt och utsätt kroppen för de specifika krav som idrottsgrenen medför.
  • Variationsprincipen – variation av övningar, platser, intensiteter, idrotter.
  • Induvidialiseringsprincipen – för bästa möjliga gensvar på träning behöver upplägg individanpassas, vi har olika förutsättningar, kapacitet och utvecklingskurvor.

Specificeringsprincipen inom träning – att träna specifikt

Vi blir bra på det vi tränar. Detta uttryck är helt sant och kommer från de fakta att när kroppen återhämtar sig efter ett träningspass bygger den bara upp de kroppsdelar som vi använde och tröttade ut under träningspasset. För att bli riktigt vass i en idrott behöver vi titta på kravprofilen för den idrotten. Vad behövs för specifika kunskaper och vilka specifika krav ställer den idrottsgrenen och de rörelserna på min kropp?

 

Att träna specifikt betyder inte att man enbart ska träna ”sin” idrott, men att det såklart är viktigt att följa kraven, samt att utforma träningen till att i perioder bli så tävlingslik som möjligt. Här kan det finnas väder, banprofiler, längd, underlag eller utrustning att förhålla sig till, för att bara nämna några. En skidåkare som ska tävla brant till helgen tränar gärna i brant backe veckan innan, för att hitta känslan och timeingen, helt enligt specificeringsprincipen. På samma sätt behöver marathonlöpare springa långpass.

Här har jag skrivit mer om progressionsprincipen inom träning. 

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed
Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!