Välkommen till din nya favoritblogg!
Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed
da block
da block
da block

Bloggen i kronologisk ordning

("under konstruktion, ha lite tålamod!) 

 

Broarna runt Åre – Mellan broarna

Att få tips om träningsrundor eller upplevelser är något jag själv uppskattar, så här kommer en runda som jag nyligen lärt känna. Rundan heter lite olika, men på trailforks, som är en app där du kan hitta träningsrundor, kan du hitta den som ”Broarna runt”. Rundan är väldigt flack och går mellan broarna norr och söder om själva Ristafallet och du springer ena halvan med utsikt mot vattnet större delen av tiden. På andra sidan vattnet springer du mest i skogen, på skoterled. Vattnets brus hörs mest hela tiden! Hela rundan är runt 9 km!

Broarna runt. Start och stopp – Ristafallet

Åk till Ristafallets camping, där du parkerar. Ristafallet är ett vattenfall strax söder om Undersåker, det är 18 kilometer om du startar och åker söderut från Åre för denna tur. Ta dig ner till vattenfallet via campingen och följ sedan stigen som går längs vattnet. Om du laddar ner trailforksappen kan du se precis var du är på kartan och rutten, om du känner dig osäker, men rundan är relativt enkel att följa. Första gången jag sprang rundan, när dessa bilder knäpptes hade jag appen igång, men behövde inte kika särskilt ofta.

Nära fallet är luften full av vattenstänk, tänk på att det blir halt på stenar och rötter nära fallet. På Campingens sida finns staket, men inte på andra sidan!

Efter några kilometer passerar stigen upp på banvallen och över tågrälsen – se dig noga för innan du snabbar dig över! Vidare går stigen vackert i skog, här är mysigt och lätt att springa på. Första delen av stigen är mer single track och lite mer teknisk, men inte på något sätt besvärligt att springa. Håll höger över bron när dne dyker upp, smal och hög. Här finns risk för lite svindel, om du är känslig. På andra sidan vattnet följer du vägen en kort bit och tar sedan höger in på skoterled.

Viking Footwear Invertex cross, en lätt trailsko med Gore-Tex som jag gärna springer med och är särskilt bra när det är lite blött och lerigt, som nu i maj när detta skrivs. Snöringen är på insidan, sedan har du en tunn skyddande del med dragkedja fram, supersmidigt vid lera, grus och snö!

>>> VIKING INVERTEX CROSS (reklamlänk)

Efter några få kilometer på andra sidan vattnet kommer du springa vid ett fält, här finns (branta!) stigar ner till Ristafallet ”från andra hållet” mot campingen och den vanliga utsiktsplatsen. Härifrån är fallet brett och vilt, var försiktig, men jag vill gärna tipsa på att se vattenfallet från också det här hållet, det är riktigt läckert!

Sedan tuffar du på längs skoterleden, svänger höger över den lilla bron på norra sidan och följer banvallen tillbaka till Ristafallets camping!

Broarna runt är en riktigt härlig runda, perfekt om vädret är bråkigt och dimma ligger i luften och om du kanske känner dig sliten och inte vill tugga höjdmeter på Åres bergssluttningar. Rundan går relativt bra att cykla, med förbehållet att när du ska över järnvägen är det brant upp på banvallen och där får du bära cykeln på axeln – och vidta stor försiktighet, som sagt.

Jag rekommenderar att uppleva turen broarna runt! Glad blir man. Mår bra, gör man!

 

Att ta med sig mat ut ska vara enkelt, här kommer därför ett av av mina bästa tips för utemat! Det går fort att fixa samma morgon som du ska iväg men går också att förbereda dagen innan. Klockrent!

Utemat: falafelwrap med grönsaker och vitlökssås

Du behöver:

  • Tortillawraps
  • Färdiga falafelbollar
  • Broccoli, lätt kokt
  • Bladspenat och ruccola, eller bara ena sorten
  • Tärnade tomater, färska eller soltorkade eller båda!
  • Kokad bulgur
  • Rostade solrosfrön
  • Vitlökssås

Låt falafelbollarna vara i ugnen enligt anvisningen på förpackingen (ca 15-20 minuter). Under tiden kokar du bulgur och broccoli, tärnar tomat och tar fram bladspenaten. Lägg alla grönsaker i en skål. När bulguren kokat klart häller du den över grönsakerna, tillsätter rostade solrosfrön och rör om. Lägg sedan den färdiga salladen i din matlåda. När falafelbollarna är klara adderar du dem. Om du adderara såsen nu eller vill vänta och ta med flaskan med dressing ut väljer du själv!

Packa med dig din matlåda med falafel och grönsaker, ev såsen och tortillawraps. När du är framme där du vill äta lunch eller middag monterar du enkelt ihop din wrap!

Detta är helt klart min typ av utemat. Enkelt, snabbt och gott!

Äntligen, äntligen är gipset av från min vänsterhand!  Kort recap; i början av april drog jag av ledbandet i min vänstra tumme i en rejäl vurpa på längdskidor. Ledbandet opererades (syddes fast) och jag fick gips. Igår var jag i Östersund och tog bort gipset, fick rehabprogram och ett nytt skydd. Nu kan alltså resten av rehabtiden för min skadade vänstertumme starta.

När blir tummen helt bra?

Jag vet inte. Jag kan välja att vara frustrerad över det, eller så är jag glad för alla grejer jag kan göra nu som jag inte kunde nyss. Tvätta håret ordentligt. Ha på mig kläder med tightare ärmslut. Ta på jackor utan att jag fastnar. Sova med armen normalt. Sådana saker. Men mest av allt; springa! Jag ska göra rehab; fem övningar fem gånger om dagen och fem repetitioner av varje, för att sakta men säkert få tummen att vilja och kunna böjas igen. Testa att böja din tumme och placera tummens topp inne i handen. Det är en rörelse som jag inte är i nöärheten av att klara nu, båda två tumlederna är i princip helt stela. Det känns konstigt och jag kan just nu inte greppa saker så att tummen hjälper till (tänk gafflar, glas, blixtlås). Med ihärdig rehab ska det lösa sig på typ två-tre månader. Blir den inte helt bra och återfår full rörlighet räknas de procent rörlighet som förlorats som % av invaliditet.

Alltså, sorry för närbild. Men såhär ser den ut, lite svullen och liksom väldigt rak. Min tumme med lagad collateralligamentskada.

Nedräkning löpning 3-2-1 NU!

Löpning ja. Som jag sett fram emot det! Gipset var ganska tight gipsat och så fort jag gjorde pulshöjande aktiviteter klämde det något enormt, och smärtade. Den konditionsbyggande fas jag befann mig nöär olyckan skedde i april har alltså bromsats lite. Nu är det fokuserad konditionsträning enligt plan, med löpstyrka och löppass men också annan slags träning som stärker det centrala systemet, så att jag inte drar på med massiv löpning och drar på mig överansträngningar. Men nu. Löparskor på och hand utan gips som jag kan få på en vablig tunn klöparhandske på. YAY!

 

I helgen ställde vi undan pjäxor och skidor och det är dags att summera skidsäsongen. Jag har kort och dåligt närminne, så vi kör lite mer bilder och lite mer punktform tänker jag så ser vi hur det landar. Sannolikt glömmer jag fina stunder, blandar ihop och minns mest det soliga, det är ju då jag fotar som mest!

Skidsäsongen 2019 i siffror

Siffrorna är inte egentligen viktiga, men ändå är jag lite missnöjd med dem, att de är lite små. Det har blåst mycket den här säsongen och helt ärligt inte varit det bästa vädret. Efter att ha åkt skidor i snöblandat regn till minus 30, i fokus och workmode oftast, men även för kul och lekfullhet under alla åren med tävlingssäsonger (även om jag är SÅ pensionerad alpinåkare) får jag erkänna att jag är lite av en solskensåkare, i alla fall om jag bara ska ut och ta ett par åk, utan någon att åka med. Under åren i Tärnaby åkte jag varje dag, början på november till slutet på maj. Här i Åre har jag inte riktigt hittat mitt ”skidgäng”, jag har inte haft någon messengertråd med ständiga inviter till skidåkning sådär på vardagarna. Jag har kanske varit lite lat också?

Fallhöjd: 72 667 m (fortfarande en hel del barnanpassning, och toppen har varit stängd så mycket i år!)

Antal åk: 366 (vecka 11: 48 åk, vecka 52 – nyårsveckan med grisigt väder men besök i byn: 44 åk, vecka 6: 31 åk är topp tre!)

Antal liftar: 29

Antal skiddagar: 55

Säsongen startade vecka 49 och avslutades vecka 17 ( i alla fall i liftarna)

November och december är mörk i norr. Först kom snö, sen kom regn, storm och blåst under jul och nyår med hyfsat miserabelt väder, faktiskt. I januari kom mer snö och några dagar drog jag ut och njöt av att solen kämpade sig upp och faktiskt gav en massa ljus.

Jag skrev inlägget >> Vintervardag – nu börjar det och såg fram emot en säsong med massor av liknande dagar och januari levererade också sedan en av vinterns absolut bästa skiddagar, eller skidtimmar. Den sammanfattades med att jag gav er >> Högzon – Åres bästa. Fint väder och grymt åksällskap och då är jag nöjd!

Vi har åkt mycket med barnen och båda känns nu trygga att ha med i hela Åres skidsystem. Bräckeparken (den mindre) med hopp och rails blev andra delen av säsongens hängställe och att åka kvällsåkning då och då blev ett inslag av vardagsglitter.

VM i åre

VM kom och gick, jag skäms lite för att jag har en massa bilder från VM som jag inte har delat, men känner kanske att intresset för alpin tävlingsskidåkning inte är superhögt härinne? Under VM’s första dagar fick vi sol och kallt och hade i princip hela liftsystemet för oss själva. Den stora anstormningen av publik som arrangörerna hoppats på lyste med sin frånvaro åtminstone i backarna och det tog vi tillvara på med en hel del egen åkning. Jag tittade på flera av tävlingarna och höjdpunkter var att tacka av Lindsey Vonn med ett brons på medaljceremonin, fira Anna Swenn larssons slalomsilver och förstås se Michaela Shiffron leverera enormt bra skidåkning. Mest festligt var parallellåkningen, både show och lagtävlingen.

Carving clinics och privat skidlärarjobb

Något av det roligaste den här säsongen var att jag körde mina carving clinics! Totalt fem clinics genomförde jag, om jag inte minns fel och de kommer åter nästa vinter. Då kommer jag göra både tjejclinics som jag gjorde i vintras, och clinics för både tjejer och killar blandat. Jag var också privatskidlärare för både konferensgäster i byn och lite andra härliga som hittade till mig för att boka. Jättekul! Oavsett om man är nybörjare eller avancerad åkare finns mycket att hämta från en eller flera privatlektioner och jag älskar att se utvecklingen och skidglädjen som ökar. Vill du eller ni åka skidor med mig nästa säsong, bara hör av dig!

Sen kom sportloven och därefter vårvinterveckorna, de underbara. Ju längre in i säsongen desto mer sol och vi fick avsluta med nära tre veckor strålande sol. AMAZING! Mina föräldrar hälsade på på påsken och vi hade härligt solgropshäng, och så fick vi ju till säsongens bästa topptur som gav massor med mersmak:

>> En topptur dit mina tankar kommer vandra – allt du vill kan du göra!

da block

ANNONS

BOKNINGSBARA EVENT, ANMÄLAN ÖPPEN:

14-16/6 2019
Löpning fjäll & yoga
Åre
16-18/8 2019
Träningsweekend Boot Camp!
Åre
23-25/8 2019
baverkroken mountainbike
Traillöpning & Mountainbike
Åre
13-15/9 2019
Löpning fjäll och yoga
Åre
Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed
Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!