Välkommen till din nya favoritblogg!
da block
da block

Bloggen i kronologisk ordning

("under konstruktion, ha lite tålamod!) 

En oro med att bryta upp livet och flytta är förstås hur allt ska bli med det sociala livet. Vänner och familj är en stor del av känslan att vara hemma och höra till. Hur har Årelivet blivit, sett till vänner och social samvaro? Jo, såhär.

Inför vår Åreflytt, tankar om att flytta från familj och vänner

För oss är det lite ledsamt att familjen kommit längre bort, men redan i Stockholm var avståndet så stort att tillfällen när vi skulle ses behövde planeras och avståndet för långt för helt spontana besök. Våra familjeträffar behöver planeras oavsett. Fler mil gör inte jättestor skillnad.

Vi hade och har många fina vänner på Ingarö och i Stockholm, men också vänner i helt andra städer med långt avstånd till huvudstaden. Vissa av vännerna i andra städer träffade vi oftare än de som bodde utanför Stockholm men åt ett annat håll än oss på Ingarö. Klassiskt, vad det verkar. Vi kände att det löser sig och visar sig. Vissa kompisar kommer det kanske dröja flera år innan vi ser igen, ha kontakt med på annat sätt, vissa kommer eventuellt försvinna helt, andra band kommer finnas kvar minst lika starka men på annat sätt. Och vi valde att lita på tron att vi är hyfsat trevligt folk som troligen får nya kompisar i Åre också!

Årevännerna

Alltså wow. Jag är så tacksam. Så in i bomben supertacksam och glad att just de kvinnor med familjer som vi lärde känna lite slumpmässigt där i juli och augusti sommaren 2018 är de de är. Jag minns en första grillning i Björnen med småknoddar och en hund och blonda tofsar och blå ögon och fasen de såg ju nästan likadana ut (!!!) och vem är egentligen ihop med vem och hur kom de nu hit och vartifrån och vilken toddler och sexåring hör till vilken vuxen?

Vi pratade. Om att testa och våga och att ha nya jobb eller nygamla medflyttade jobb och ett nytt vågat liv i Åre som kom av att de ville något annat de med. Leenden och välvilja och öppenhet i åttakant. I den vilsna men målmedvetna känslan förenades vi, nummer byttes, facebookmeddelanden började plinga. Förtroendet växa och vi hängde mer. Lunch, lekdater, grillningar och prat. Vi vågade lita på, öppna upp, vara sanna. Dela med oss, lyfta och ha både humor, galghumor, medkänsla och en hjälpande hand utsträckt. Blev ett gäng.

Nu? Så solklart.

Egna personligheter. Härliga egenskaper. Fantastiska kvinnor med varm blick. Blonda tofsar absolut, men nu ingen tvekan om vem den tillhör. Barnen känner varandra och vi vet var de hör hemma men ofta är de hos någon annan ändå. Grabbarna och äkta männen med egen facebookgrupp och planer.

Allas bopålar är nedslagna. Alla blir kvar. Åre är vårt hemma och vi trivs, alla vi som sågs som av en slump och högg tag i varandra i allt det nya. S fyllde 40 nyss. Då ordnade vi tjejer kidnappningsöverraskningskalas och åt middag och drack vin och jag gick och lade mig klockan 04. En torsdag i senaugusti. Sådana vänner är de, Årevännerna. Sådana man skrattar och gråter och upplever och varmpratar med. Hoppar ut i det nya och litar på att det bär.

Såhär fint hade vi det. Såhär fint har vi det.

 

Jag är så supertacksam, glad och varm i hjärtat att jag har er att hitta på roligheter med!

 

 

Den är här nu. Den klara kalla krispluften. Pang sa det och nästan direkt när det blev september kom morgnarna med lock nere över Åresjön och jag vaknar ovanför molnen i ett persikofärgat ljus. Det mjukorangea blir rosa och sedan till svalblå himmel. Jag vaknar bokstavligen ovanför molnen, som parkerar i dalen och en bättre start är svår att få.

Strålande klara dagar med och krispig kall luft. Termometern visar någonstans mellan fyra och sju grader. Jag äter rostmackor som har namnet Längtan och skyndar på barn att stänga av Netflix och borsta tänder. Dricker sista klunken äppeljuice med riven ingefära. Tar på löpartights, tunna ullstrumpor, underställströja i 100% merinoull.

Vill ut i den höga luften som rymmer så många klartänkta tankar som ännu inte tänkts och fötts. Till taktfasta fötter i löpning längs stigen, parerandes rötter, tassandes på fuktig spång. Kör barnen till skola och förskola. Krampussar och visessnarthasåkul! Styr bilen mot startplats, parkerar och springer. Mjukt och lugnt först, hårdare och tuffare sen. För att jag vill och kan och det känns så gött när luften nästan tar slut i bröstet men benen orkar och bär och vill ändå. Lite mer, lite snabbare, några höjdmeter till.

Känslan att jag orkar allt jag vill. Klar och kall och krispig septemberluft som får tankar att flyga och drömmar att blomma och ben att bära. Den är här nu.

Och jag har längtat efter dig!

***

89%
Suverän klocka att växla upp med!
test polar vantage m
89
Suverän klocka att växla upp med!

Test av Polar vantage M är en del av ett pulsklocketest som jag gör i samarbete med Outnorth, som försett mig med låneklocka för bedömning. Det är också dit köplänkarna går! Ingen pulsklocketillverkare är inblandad i testet och jag har testat på eget initiativ och för din skull!

Polar vantage M – test – snabba fakta om klockan

  • GPS: Ja
  • Pulsmätning: handled
  • Simning: Ja
  • Batteritid: 30 h (i ett träningspass) – i vardagen, betydligt längre (runt en vecka utan laddning och den laddar fullt supersnabbt!)
  • Mäter träningsutveckling: Ja
  • Hälsotracking sömn/steg/hälsa: Ja
  • Mobilaviseringar: Ja (om man vill)
  • App för fördjupad data och tracking över tid: Ja
  • Byta armband: ja, finns både i silikon och vävt armband (vitt, svart, rött, limegrönt, vävt: orange, vitt marinblått)

PRIS: 2795 kr – här hos Outnorth

test pulsklocka polar vantage m

Slutsats och sammanfattning Polar vantage M:

Polar vantage M är en klocka som vinner i längden, som levererar konstant och ger mig nöje både i vardagen och på träningsrundan. Om jag vill kan jag sätta avancerade träningsprogram och träningspass och ha dem direkt i min klocka, jag kan också se snygg ut på en skånk slätt i glitterbyxor med klockan på!

Polar beskriver sin klocka:

Polar beskriver Polar vantage M som en pulsklocka som passar för massor av olika sporter utöver löpning, även multisport och triathlon. Polar vantage M har GPS och pulsmätning och avancerade features som mäter träningsbelastningen, för dig som hela tiden vill förbättra din prestation. Pulsklockan är slimmad och lätt och har all data som behövs för träning på hög nivå.  Om jag håller med? YES BOX.

Bild från Polars webb: 

Test Polar vantage M – mitt första intryck

Åh. SNYGG! Oj, lite stor på min tunna handled kanske? SNYGGT slimmad och tunn, väger inget. Långt armband? (OBS! Klockan kan beställas med armband i S eller M/L, jag råkade testa en klocka med det långa). Vitt armband, hur snyggt? SÅ snyggt! Men är den inte lite stor ändå? Ska bli kul att lära känna en Polar!

Efter några minuter: Ja! Bra! Jag fattar!

Att komma igång med Polar vantage M

TID: Jag klockade; det tog 17 minuter allt som allt att få in appen Polar flow i telefonen, få igång synkroniseringen mellan app och klocka (lite småstrul, ingen fara) och så en programvaruuppdatering på det (mest den som tog tid). Hade gått mycket fortare utan programvaruuppdateringen, som å andra sidan alltid är en bra grej, att klockan får nya features så det ska man inte sura över. Alls. När jag hade den på armen var det NOLL startsträcka att få igång ett träningspass. Det säger en hel del om användarvänligheten.

In med kön, ålder, estimat på pulsnivåer, välja inställningar efter preferens, som exempelvis om jag vill ha aviseringar via smartphone till handleden eller inte och om så, vilket klockslag klockan ska sluta med det och låta mig vara ifred…

test polar vantage m

Välj om du vill ha analog eller digital urtavla direkt i klockan under inställningar. Jag gillar den digitala bäst!

Vem orkar läsa instruktionsbok? (typ ingen)

Jag har med flit använt Polar vantage M med blankt huvud, utan att läsa på. Senast jag använde en polarklocka var tidigt 2000-tal så jag har inget muskelminne av vilka knappar som ska leda till vilken funktion och inte heller någon förkärlek för Polar. Snarare är jag Garminanvändare om något. Alltså har jag använt klockan på intuition och utöver det den ”kom igång-guide” som medföljer när jag behövt förtydliga något för mig själv. Det har fungerat suveränt! För mig har klockan varit väldigt lättanvänd och här får Polar högsta betyg, särskilt när klockan är igång i ett träningspass, eller att dra igång själva träningen och se data under tiden. Appen Polar flow är där man hittar historik, detta krävde lite invänjande men när jag hittat menyn var också det lätt. Datorversionen av polar Flow är också lätt att förstå och det finns instruktionsvideos för de som inte vill testa sig fram utan lära utan att mixtra!

Användarupplevelsen – Hur funkar Polar Vantage M för mig?

I några veckor har jag testat Polar vantage M parallellt med en annan klocka (garmin forerunner 245 music, egen recension samt jämförelse-inlägg kommer). Att klockan inte fått 100% av min tid har både underlättat och till viss del försvårat testet. Resultatet av det? Jag tycker att Polar Vantage M är en väldigt smart klocka! För mig sitter knapparna ”rätt”, stopp är där det borde, samma med start, upp och ned och jag blir guidad att bekräfta eller välja bort och jag upplever det som ”få knapptryck!”. Det är extremt kort startsträcka från tanke att mäta något till registrerat träningspass! Flera sporter/aktiviteter finns inlagda och de har på förhand uttänkta fönster med vilka mätpunkter du vill ha, fönster som du också kan ändra eller justera i appen!

Man kan använda Polar vantage M på ett mer eller mindre superseriöst sätt som är ”datadrivet”, eller använda klockan mer som en vardagsklocka och mäta sina träningspass, se dem i efterhand i appen och sammanfattade i klockan direkt efteråt.

GPS: Hittar gps snabbt och säkert!

Känsla på handleden: Lätt! Sitter bra och säkert. Knapparna sitter lättåtkomliga, men de blir inte tryckta på av misstag. Trots att själva urtavlan är stor känns klockan smidig och den böjer sig lätt med handledens rundning.

Pulsmätning: Det tvistas mycket kring mätning av puls på handleden. Jag känner såhär: så länge mätningen är konstant och inte hoppar eller upplevs ojämn från pass till pass – vilket den inte gör – är det för mig inte helt relevant om den skulle vara något pulsslag fel jämfört med ett pulsband runt bröstkorgen. Polar vantage M mäter i princip lika som kontrollklocka på andra armen, med pulsband kopplat till sig, då och då skiljde det 1-2 slag.

Springa med Polar vantage M:

Stor del av mina träningspass har varit förflyttning i löpning. Jag ser det jag vill, siffrorna är tydliga, klockan har inställningen från start att varje ny kilometer är ett nytt ”varv/lap”. Vill jag ha en till display löser jag det lätt i appen, där jag också justerar pulszoner, automatisk pausning om jag står still och olika timers.

Spontana intervaller 

Om jag kommer på precis utanför dörren att jag vill köra intervaller är det FÅ knapptryck och jag kan lägga in intervaller i klockan där och då. Om jag lagt till favoritpass via datorn kan jag hämta dem därifrån, men alltså också skapa ett intervallpass på plats utan en massa menyer.

Tränar jag en grupp och bara vill dra igång en timer hittar jag den funktionen med ett knapptryck! (stoppur eller nedräkningstimer!)

TRÄNINGSPLANERARE och TRÄNINGSSCHEMA:

Alltså wow. Skapa en träningsplanering på datorn i ett lätt överskådligt schema, lägg till passen per dag och vad det är för aktivitet (löpning) och synkronisera klockan mot appen och BAM, där ligger träningspassen redo att dra igång. Jag kan skapa ett helt schema eller bara lägga till några favoritpass att återvända till eller göra en hel säsongsplanering med olika faser och tyngdpunkt på olika delar. Klockan och appen i kombination kan bli ett fantastiskt enkelt träningsredskap! Bild nedan: längst ner till vänster, träningspasset 4 x 4 minuter (i detalj kan jag styra uppvärmning, vila, pulszon och tid), nere till höger inlagt i schemat och så precis nedan, hur klockan hjälper mig igång!)

Löparprogram via klockan: Inloggad på dator i polar Flow kan jag starta träningsprogram för 5, 10, halvmarathon och marathon och få ett program skapat av Polar utifrån mina målsättningar och mitt index. Om jag har ett träningsprogram aktivt, och jag klickar på ”börja träna” och valet av aktivitet är löpning kommer mitt nästa träningspass i träningsprogrammet automagiskt men jag har varken behövt hitta på passet själv eller leta upp det i någon meny, det är på plats!

Cykla och simma med polar vantage M:

Se ovan! Självklart funkar det att skapa pass även i andra grenar än löpning, det är just valet av aktivitet som allting sparas under. Jag förstår därför hur denna klocka kan vara ett superbra val för triathleter! Själva simningsfunktionerna har jag inte testat, mer än att jag valde simning som sport att spara passet som och bröstsimmade sju minuter i en sjö i småland… det funkade fint! Mina mountainbikepass får jag bra tracking på och ser exakt rutt i appen efter passets slut.

>>> Köp Polar Vantage M

Polar flow – mycket sker i appen

Så är det. Mycket av magin sker alltså i appen. Man kan säga att du kan göra tre val i hur du vill använda din pulsklocka och du får ut mest prestanda om du väljer ett mer datastyrt användande. Samtidigt, du behöver inte använda träningsprogram och dator för att gilla klockan, det vill jag verkligen betona.

  1. Superstyra allt från dator, synka till klocka och ha stenkoll på allt (sen kan du ju göra mer eller mindre, men ändå). Här kan du förstås se träningspassen över tid, lägga till pass i efterhand och följa utvecklingskurvor. Jag har inte grottat ner mig massor här men jag kan få grafer för det mesta och mäta utveckling över tid, både av sömn, dagsaktivitet och hjärtbelastning och som sagt ovan, superplanera terminer eller träningsåret.
  2. Använda mobilappen för samlingsinfo för hälsa och träning i efterhand. I appen i mobilen justera vad klockans urtavla visar dig under tiden du är igång i träningspass.
  3. Bara ha klockan och trycka start och stop och se det Polar tycker du ska se för data för cykling, styrketräning eller löpning. Efter avslutat pass får du en sammanfattning och under dagen ser du aktivitet, kan bläddra och se dagens data.

Att jag inte använt den prick varje dag och att den inte varit på och trackat alla träningspass jag gjort har endast inverkan på helhetsbilden kring att jag inte kunnat få all data med mig, klockan har alltså inte fått chansen att helt och fullt förstå min träningsbelastning eller utveckling, har inte 100% ”rätt info” om hur många dagar det var sedan förra träningspasset etc eftersom den inte alltid varit på armen.

Vilka grafer kan jag se?

En hel massa! Både per aktivitet och på helheten kan jag dra ut grafer om jag vill och se utveckling senaste månaden, 3 månader eller halvår.

  • Träningsrapport
  • Aktivitetsrapport
  • Sömnrapport
  • Hjärtbelastningsrapport
  • Running-Index (med estimerad syreupptagningsförmåga utöver pulszoner)

I appen direkt efter avslutat pass ser jag:

  • Sträckan ritad på karta
  • Tid och kilometer
  • Hastighet, max och snitt
  • Puls, max och snitt
  • … och andra features om jag lagt till dem!

Testvinnare!

Denna klocka kommer att vara min ”testvinnare”. Länge velade jag mellan de två klockorna då de var ”bäst på olika saker” men jag lät helt enkelt tiden gå och det har visat sig att den klocka jag oftast väljer, den som är på på armen mest och den jag trivs bäst med är Polar vantage M. Detta att den vinner är en kombination av batteriets livslängd, hur klockan sitter på armen, att den inte någonsin strulat kring angivelser av gps och att jag behöver färre knapptryck för att se det jag vill se. Den har helt klart vunnit i längden och jobbat sig förbi till en topplacering!

Förbättringspotential:

  • En veckorapport på aktivitetsnivå också i klockan, inte bara i appen (jag ser dagens aktivitet, men inte sammanlagt för flera dagar på armen)
  • Tränar du nu-fråga!? Ibland glömmer man att dra igång klockan, det vore bra med en kontrollfråga vid pulshöjning som är lik träning.
  • Armbandets hälla/stropp som ska hålla bandet längs handleden efter spännet kan ha bättre gripfunktion, den lossnar då och då och bandet är på vift, kanske mest för att jag har fel armbandslängd och får så mycket armband över givet näst minsta hålet.
  • Musik! Att ha musik i klockan är en väldigt kul och härlig feature, det är det faktiskt. Då skulle klockan bli ännu mer allround och också vara toppen på gymet!storulvan till blahammaren

Polar vantage M – betyg i procent

Jag har som vanligt gått på mina fem kriterier och det är % av dem som gör slutbetyget:

Passform: Bra. Lite neddrag på grund av storleken, men sitter ändå skönt på handleden.

Design: Supersnygg. Också här litet minus för storleken, hade den varit aningen mindre hade det varit full pott hos mig!

Funktion: Jag gillar klockans funktioner, sett till priset får man väldigt mycket klocka för pengarna utöver att den är så användarvänlig! Appen Polar flow kräver lite invänjning men allt finns!

Hållbar produktion: Svårbedömt. Texter om samhällsansvar och miljö finns på plats hos Polar, men helt oklart hur det egentligen ser ut.

Vill ha – faktor: Klockans design väcker stor ha-lust, men det lilla extra kanske inte finns där? Musik därtill, oj, oj, det hade varit något det!

Extra allt: Polar Vantage M har en ”storebrorklocka” i Polar Vantage V, för dig som vill ha ännu mer features (130 sporter istället för 100 att välja att samla data på mm)

Jag är nöjd med Polar Vantage M och rekommenderar den, så mycket att jag kommer fråga om jag inte kan få köpa loss testexemplaret eftersom jag ogärna vill skiljas från min kompis!

Har du testat Polar Vantage M, om så, vad tyckte du?

 

 

Passform85
Design94
Funktion96
Hållbar produktion80
Vill ha-faktor92
89
Suverän klocka att växla upp med!
Polar Vantage M är en suverän klocka att växla upp din träning med. Jag kan se att den fungerar för motionären, men också ha massor att erbjuda till en hårdare träningssatsning. En klocka att växla upp och ha mycket kul med!

Wallballs är en himla bra övning som både ger  styrketräning för underkropp och överkropp och utöver det allt som oftast ett rejält pulspåslag. En helkroppsövning, förklädd till en benövning, kan man säga eftersom de flesta tänker på wallballs som ”ett benböj med lite extra”. Har du därför lite tid men vill ha ut mycket effekt är wallballs en alldeles ypperlig övning att välja att lägg in i ditt träningspass!

Wallballs

övningen Wallballs – så gör du

Greppa en medicinboll, allra helst en mjuk stor variant. Vilken vikt du väljer avgör du förstås själv. Ställ dig framför en vägg och ta något kliv bakåt.

Tänk på: Välj gärna att jobba i ett högt tempo med stort antal repetitioner, för att få ut det mesta av denna övning när den sitter teknikmässigt. Sikta en bra bit upp på väggen!

  1. Ha bollen i famnen mot bröstet, böjda armar och tummarna bakom bollen.
  2.  Gör ett benböj och trycka bollen upp och över ditt huvud i ett bestämt ”tryck”, så att bollen studsar i väggen någon meter ovanför dig.
  3. När bollen studsar och faller nedåt fångar du den, sjunker ner i ett nytt benböj direkt och återupprepar. Försök göra övningen ”sömlös”!
  4. Bonustips, hitta kraften från benen – så att det inte är axlarna som ”bär” hela trycket, utan det kommer från hela din uppresande rörelse. Kika gärna på filmen som jag bäddar in här nere.

övningen wallballs på video – samt övningen wallballs åt sidan

 

Wallballs – vilken sorts medicinboll är bäst?

Wallballs går att göra med både mjuka och hårda medicinbollar. Jag rekommenderar att använda en mjuk större medicinboll. Helt enkelt för att övningen wallballs  blir snällare och enklare att utföra med mjuk boll då mottagningen blir trevligare, särskilt om du skulle lida av lite bollrädsla eller har tveksam bollkänsla. Har du bara tillgång till en hård boll fungerar alltså den också bra. Om du har olika hårda bollar välj helst en boll som inte studsar.

variation på vanliga Wallballs

Har du tröttnat på det vanliga bollkastet upp på vägg? Testa då att göra varianten wallball åt sidan. En väldigt lik övning som utmanar både hjärta och styrka om du jobbar på tid och ett flertal repetitioner. Du står då med kroppens sida en bit från väggen, gör benböjet och en rotation mot väggen. Du adderar rotationskraft vilket gör övningen lite mer utmanande för höft och core samt stabiulitet i den skuldra som är på kastsidan!

Ett enkelt träningpass med bara medicinboll:

Upprepa ovan 4 varv!

kolla in mina populära

Träningshelger i Åre

100% rekommenderar dem till en vän!

Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!