Välkommen till din nya favoritblogg!

Intervaller utan pulsklocka

Hej kompisar! Jag ville berätta en grej som det ibland är lätt att glömma bort. Intervaller är för alla. Lyssna noga nu: Intervaller och intervallpass kan springas på utmärkt sätt utan pulsklocka och superkontroll på decimetern eller sekunderna. Jag tror att vi ibland – medvetet eller omedvetet – skapar höga trösklar till träning, eller kanske att det pågår en slags träningselitism sedan vi hamnade i tvåtusentalets lopptrend.

”Jaha du ska springa intervaller? Men har du pulsklocka/träningstights/rawfoodsmoothiebowlmellis i i magen/boostcoolcushionneutralspeed-sko på fot? ” (inbillar vi oss att andra tänker)

intervallpass utan pulsklocka

Begå inte misstaget att du inte kan springa intervaller för att du inte äger en pulsklocka eller för att den du äger ligger urladdad på batteri i en träningsväska. Om du gör det har du både skapat en supertröskel för framtida pass och också berövat dig på träningseffekt idag.

Du behöver inte musik eller veta var en kilometer är på ditt spår eller din väg. En app i din telefon eller klocka på armen kan ge dig exakta sekunder, men det funkar ändå! Lita på din förmåga och på din kropp!

Jag hade musik med mig på min tur igår, icke nödvändigt det heller, men det var härligt och jag ville ha lite sällskap. Det är en frihet i att klara sig utan teknik.

intervallpass utan pulsklocka

Intervaller utan pulsklocka – exempelpass

4 låtar lugn uppvärmningsjogg till en bra raksträcka där du har lyktstolpar. Gärna cykelväg/gångväg med bra uppsyn över hela sträckan. Välj en start och slutpunkt, i mitt fall blev det ca 350-400 meter och jag hade en sugande uppförsbacke åt ena hållet. Bra för träningseffekten!

8 x intervallsträckan. Satsa på att hitta ett jämnt och högt tempo. Du ska längta efter slutet. Mitt bästa tips är att du efter hälften (fjärde intervallen) ska vara på ansträngningsnivån att du tänker ”en intervall till”, dvs, att springa fyra till ska kännas helt övermäktigt, men att springa en till är något du klarar. Du kommer att hitta mjölksyratröskeln och du kommer att kämpa dig förbi. En intervall till, fyra gånger, sedan är du klar.

Vila: Låt andhämtningen gå från häftig till lugnare. Låt din överkropp som först ville ner mot marken sakta resa sig upp. Sparka runt en stund. När blicken klarnar och du är i kontroll är det dags. Låt inte pulsen sjunka för lågt.

Nerjogg, hemåt igen. Njut av stillheten. Av blossande kinder och av kvalitetspass i kroppen. Njut av friheten att du kan tyda kroppen och träna effektivt utan hjälpmedel. Intervallpass utan pulsklocka. Vilken bra grej!

  1. Jag har kört intervaller i ett halvår, inte jättemycket löpning utomhus, finns ju andra sätt, och äger ingen pulsklocka 😀 Nu känner jag ett behov eftersom jag upplever att jag inte riktigt når upp tillräckligt högt pulsmässigt och det hade varit roligt att se hur snabb återhämtning jag har. Så, jag håller helt med dig om attvpendla inte måste ha en pulsklocka 😉

    1. Bra jobb Marina, låter som att du tagit dig en bra bit in i intervallträsket! Det stämmer bra med min känsla också, att ibland är pulsklockan verkligen ett superanvänbart verktyg, att stämma av mot och att se utveckling i. Det ska ju vara jobbigt med intervall och om du sprungit det nu ett tag är det sannlikt så att du behöver utmana kroppen lite till, du har ju blivit bättre! Har du bestämt dig kring köp?

      1. Inte bestämt mig än, vill egentligen inte lägga några gigantiska summor, för det är ju pengar som tas från ”PT-kontot” 😉 har inte behov av en med gps i eftersom jag inte är och inte kommer att bli någon löpare 😉 Har försökt reda ut hur bra dom är som man kan koppla upp mot telefonen eller om jag ska köpa en ”vanlig”. Det skiljer ju gigantiskt mycket i pris mellan olika klockor och då blir jag lite så där att jag inte orkar välja och bara stänger ner sidan 😉 Och japp, jag behöver förmodligen utmana mer men känner att musklerna ger upp först, det skulle kunna vara så att jag behöver en vilovecka 😉 *visslar* *stoppar huvudet i sanden*

  2. Jamen precis! Jag fartlek är ex. min favorittyp av intervall. En behöver inte mer än exempelvis några lyktstolpar eller andra riktmärken att förhålla sej till. Haha, dessutom har jag någon slags blindhet för att läsa intervallbeskrivningar, allt jag ser är gångertecken och siffror i en himla röra 😀

  3. Tycker intervaller är prefekt när jag egentligen inte har lust att springa. Man behöver inte vara ute lika länge och hinner inte tänka så mycket mer än på att ta i och försöka varva ner! 🙂

  4. Tror att vi i den här prylgalna världen ibland glömmer bort hur enkelt saker kan vara. Egentligen!
    Jag körde utan GPS-klocka hur länge som helst. Om man absolut vill ha tid (istället för ansträngningsnivå, som är ett perfekt sätt för kroppen att säga vilken nivå vi är på!) kan man faktiskt kolla på ett armbandsur. Funkar ungefär lika bra. 🙂

    Kram M

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!