Välkommen till din nya favoritblogg!

Nästa stora hälsotrend

Nästa stora hälsotrend. Vad kommer härnäst?

Nuläge: Vi har sett exploderande löparintresse med lopp som är korta och långa och ultra och det finns tävlingskalendrar som är så digra att varje helg skulle kunna fyllas med flera starter från april till november och nu kommer också vinterloppen att öka. Vi ser triathlonsatsningar och specialträningsgrupper för högpresterarpersonligheter som byter kavaj till våtdräkt och elitutmärker sig. Triathlon hemma? Aha, men du skulle varit med i Berlin! Swimrun! Trailrun! Marklyft som maxas och crossfitbunker efter crossfitbunker. Vi är målfokuserade och vi strävar utveckling, tränar programmerat och sätter personbästa.

Klassikerrekord och rockkonsertbiljettshysteri, seedningslopp och kompletterande yoga. Eller kanske bara yoga, yoga, yoga. Då är det inversioner och kompisakrobatik och retreat. Kombinera gärna med obstaclerace. Is, snö och eltråd. Käre vän, du är väl en atlet? Här är allt frid och fröjd eller utbrändhet, depression och ortorexi. Är du säker på om din träning gör dig ängslig eller lycklig? 

träningstrender

Nuläge: På andra sidan krondiket vilar ickemotionärerna vidare. De tittar på en freakshow med män och kvinnor i tights. De som inte tränar alls legitimerar sitt livsval genom att skaka på huvudet åt triathlonobsession. Här finns noll träningsvana, ofta ärvd i rakt nedstigande led och det är ett socioekonomiskt arv. En helt annan utmaning. De blir fler. Vem kommer till undsättning här?

Nuläge: Mitt i gapet mellan de båda extremerna finns folkhälsan och folkmassan. Gemene kvinna och gemene man. Han som borde träna mer än enstaka innebandypass varannan vecka och som i teorin och i praktiken vet hur det ska gå till men som tappat bort sig. Hon som förlorar spåret och självförtroendet när extremträningsmänniskorna blir hennes träningsnorm. Han och hon som inte är i hysterin marginaliserar sin egen rörelse och förminskar sin träningsduglighet. Att vara en sådan som tränar, hur går det till om jag inte gör klassikern? Det finns ett oändligt gap mellan superintervall och soffsittning.

skorlöpcitat

Framtiden: Vår nästa stora hälsotrend kommer vara uppsvinget för folkhälsan. När pendeln svänger och utmattningssymptomen kommer ikapp vardagsatleterna och vi får höra det också på aktuellt. Att de superpressade, superstressade tappar närminnet och gråter och träningseffekten de vill åt inte kommer eftersom de har jobb och barn och tvätt och matlagning och paket som ska köpas till mormor.

Vår nästa stora hälsotrend kommer vara träning som är för alla. Vi kommer se det via intresserade arbetsgivare som både har kunskap att bromsa och att gasa individers träningsschema. Träning och hälsokunskap kommer bli en del av förskoleklassernas verksamhet och spontanidrott byggs in i alla bostadsområden i form av utegym och fotbollsplaner. Storföretag kommer ta täten kring folkhälsan, uppmuntra och skapa riktiga incitament. (Vi har redan sett Icas hälsoapp, Coca-colas simma sverige – projekt, Arla som helsponsrar Vardagspuls i tv 4.) Regeringen kommer att införa straffskatt för extra sött/fett/salt och inse att mat som jobbar på att efterlikna mat inte rimligtvis kan vara det vår mest hälsoutsatta låginkomsttagargrupp ska äta till middag. Nyblivna mammor får sjukgymnastik på recept eftersom det handlar om regelrätt rehab efter att ha tillfört en liten miniatyr till befolkningen. Subventionerad superfood och det mest trendiga du kan göra är tre pass i veckan och 10 000 steg varje dag.

Jag tror på ett mer hälsosamt välfärdssamhälle och att vi behöver hjälp i de fria valen av äta och träna. Reglerad alkoholförsäljning sparar vår hälsa. Jag är för fria val, per se, men också för starkare incitament. Rader av färsk frukt intill kassabandet är ett hälsostrategiskt samhällsval och något som kan beslutas, särskilt om äpplen blir mer lönsamt att sälja än gelatin och socker i symbios.

Jag hoppas och tror att vi är många som kommer lyfta vardagsträningstimmen. Att den vanliga träningen blir norm i en hälsotrend som kommer, inte den uppseendeväckande klassikerträningen. Träning som i att bli svettig tre gånger i veckan eller röra sig 30 minuter om dagen. Som i mindre stress och mer sänkta axlar. Som i inkluderande aktivitet på rast och håltimme vilket ger färre sjukdagar. Mobilförbud och träningsbonus. Premier till riktigt integrerat hälsoarbete, varför inte dubbel pott till integrationsprojekt i hälsoform.

Träning är för alla. Det har det varit både innan och efter SVt betalade en skön snubbe att säga att träning ska vara som tandborstning.

Äntligen lyssnar vi. Varför inte hårdsatsa på det i sann 2015-talsanda? Nästa stora hälsotrend = storskaliga insatser för folkhälsan och ”lagomträning”.

 

  1. Amen!
    Du är klok som en bok Sofia! Jag tror, och hoppas(!), att din profetia slår in!
    Heja folkhälsan! Och heja dig!

    1. Tack snälla för hejarop. Ja, vi får hoppas att vi blir både mer hälsosamma framöver, från alla håll. Framförallt att det ska bli mycket enklare och löna sig mycket mer att vara tränande.

  2. Sjukt bra inlägg! Haha, blir alldeles matt när jag läser första delen. Men faktum är att jag nog också låtit mej påverkas i svaga stunder. För så här: Jag är en person som springer för att jag älskar det, jag springer för att jag ska må bra psykiskt som fysiskt men jag kan inte riktigt relatera till det där andra, att det ska vara så otroligt resultatfokuserat hela tiden. Visst vill jag också utvecklas, bli snabbare men jag vill också ha veckor då jag lullar på i min takt, utan strategier, utan speciella träningsupplägg som syftar till resultat. Ibland vill jag bara springa lite liksom, det kan en väl få göra?

    Jag tror och hoppas att du har rätt i ditt spående. För som du skriver, människor riskerar ju att bränna ut sej om de kör någon slags elitsatsning i vardagen, inte alla så klart, men många.

    1. Tack för dina kloka ord och bra inpass! Det är precis det här jag vill åt. För du springer ju massor, du till och med träningsbloggar ju för sjutton! Och ändå så är det lite som att ditt springande och intresse inte riktigt är… godkänt? Eller vad ska en använda för ord? Du gör ju exakt din löpning som är suveränt bra för dig och vissa dagar lullar du och andra dagar strukturerar du upp. Utifrån lust och vilja och det är också hälsa! Fast det marginaliseras bort eftersom det är elitsatsningen som någonstans blivit det som räknas. Trist grej att ha dåligt självförtroende i en hälsosam vardag som innehåller träning.

  3. Mycket klokt o bra skrivit. Jag är så trött på allt snack om chiapudding, ultramaraton o superfood o läser aldrig träningsbloggar längre. (Men hamnade av en ren slump här:). Tidigare har jag också tränat en massa o legat i, men tusan var jag inte lyckligare då, snarare stirrigare över att jag måste träna 6dagsr i veckan.

    Ett par långresor senare med noll träning under många månader, men massa vardagsmotion o livsglädje är jag nu i fas LAGOM. Träning 3gånger i veckan o cykling till skolan, precis lagom. Himla skönt!

    Tack för ett bra inlägg o fortsätter du i samma takt har du en ny läsare.

    Kram!

    1. Vad roligt att du hittade hit Linnea och tack för fin kommentar där jag och vi som hänger här fick lära känna dig!

      Jag hoppas att du kommer trivas, men det avgör du bäst själv. Jag skriver både om blåbärspaj och backintervaller, om mental inställning, om att välja till och från, om bra träningspass om övningar och om friluftsliv. Matinspiration (hehe, sök på chiapudding uppe i sökfunktionen så tror jag du får en till anledning till att stanna kvar).

      De flesta som läser här tränar som du och jag och de lämnar bloggen lite gladare och mer peppade än när de kom och det gör mig så ofantligt glad i hjärtat! Så ja, stanna kvar vettja?!

  4. Å, vilket bra inlägg! Jag blev lite tårögd när jag läste faktiskt, för det träffade så mitt-i-prick i vad jag har gått å tänkt på. Att jag, som simmar tre gånger i veckan och springer ungefär lika många pass och får plats m lite styrkeövningar då och då, kan köa mig helt bortkommen i omklädningsrummet där alla pratar om än det ena och än det andra super-duper-stålkvinna-loppet man har/ska starta på. Bara för att jag inte gillar att tävla, utan tränar för att jag tycker det är skönt/roligt/utmanande. Och för att kunna äta massor av god mat och ta ett glas vin till maten utan att behöva byta ut garderoben! Det är faktiskt min största motivation, hälsoeffkterna är mest en skön bonus, men DET vågar jag knappt säga…

    I alla fall. Ur ett samhällsperspektiv hoppas jag verkligen att du siar rätt och jag hoppas också att politiken ska våga ta i frågan och, som du skriver, underlätta för oss att avända vår ”fria vilja” att välja rätt…

  5. Åh så bra! Jag vill bara klappa i händerna och jubla. Och undrar samtidigt varför det självklara som du skriver är så svårt för ”samhället” att förstå. Tänk vilken samhällsnytta det skulle innebära om fler människor rörde på sig. Jag har själv gjort en klassiker, det tror jag faktiskt att väldigt många skulle klara. Ändå ligger den största utmaningen för mig att få till vardagsmotionen och välja ett aktivt liv med barn och familj. För det är ju det som gör skillnaden, inte de tre träningspassen i veckan inför klassikern.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!