Välkommen till din nya favoritblogg!
Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed

Springa i nedförsbacke

Att springa i nedförsbacke på bästa sätt, det pratas det inte så ofta om, inte sant?  Låt oss därför sätta lite fokus på nedförsbackar istället för uppförsbackar en stund. Efter uppför kommer nerför, och att träna på att springa i nerförsbackar kan ge dig mycket!

Vid löpning i nerförsbackar har vi tre val:

1) Att medvetet bromsa den fart som nedförsbacken ger oss genom gravitation.

2) Att vila, – inte göra någonting. Detta brukar normalt egentligen vara en liten bromsning.

3) Att nyttja gravitationen och göra / välkomna en fartökning.

springa nerför

Teknik när vi springer nedför / springer i nedförsbacke:

Öka frekvensen och sätt ner foten under dig – inte framför. Du minskar den tuffa belastning som nedförsbackar kan utgöra genom att se till att du har foten under dig när den träffar marken. Tänk att foten ska nudda underlaget snabbt, som att backen bränns.

När vi bromsar när vi springer nerför kan vi göra det på två sätt. Antingen genom att sätta i hälen/mittenfoten först och ha tyngden bakåt. Detta är det vanligaste sättet och det vi tänker på om vi tänker ”bromsa i nerförsbacke”. Det andra sättet är  genom att sätta i tårna/framfoten först men i bromsat och låst läge, tänk en fot som är på väg framåt som stöter mot underlaget likt ett hugg. Tårna/foten åker framåt i skon och själva mötet med underlaget är uppbromsande.

Tänk nu återigen på läget med en neutral fot som snabbt nuddar marken och som håller ”samma lutning som backen” när den träffar marken, och som snabbt lyfts igen. Hänger ni med på skillnaden?

Luta med överkroppen framåt och tryck fram höften. Det här upplevs läskigt till en början men kommer snart nog kännas naturligt och rätt.

Fäst blicken en bit fram, ca 10-15 meter, då ser du allt som händer och har planerad beredskap och är redo med snabba fötter.

Använd dina armar för balansen. Det är inte fel att lägga ut armarna lite åt sidan för att öka balansen, särskilt inte i terräng, det är snarare smart!

Att springa nedför kan göras som intervallpass, precis som att springa uppför. Jag tycker att nedförsbackar är ett perfekt sätt att tempoträna och få lite extra skjuts in i systemet, våga spring i ett tempo snabbare än du själv kan skapa på platt mark. Att springa fort nedför är också jobbigt och också utvecklande!

Det var inlägget om att springa i nedförsbacke, med teknik och tips. Hoppas att ni fick med er något nyttigt!

Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed
Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!