Välkommen till din nya favoritblogg!

Intervaller med Craft Delta

I samarbete med Craft och deras nya kompressionskollektion Delta vill jag ger er tre tuffa intervallpass att testa. Materialvalen Craft har gjort ger oöverträffad kombination av kompression, rörelsefrihet och fukttransport. Kläderna med kollektionsnamnet Delta är skapade för högintensivt idrottande med sömmar som varken syns eller känns. På tightsen finns en dold ficka för smart nyckelförvaring och överdelarna har laserskuren ventilation för att ytterligare optimera fukttransporten och ge en effektiv temperaturreglering.

Kompression är härligt och känslan i kompressionkläder är snabb. Supernsnabb!

craftdeltastora-1

Delta compression long sleeve shirt, 700 kr. Långärmad tröja i svart med detaljer i antingen lilac eller berry för dam samt svart med detaljer i flumino för herr. Inköpsställe

30/30/30

Ett intervallpass att ta fram när tröskeln att komma igång är hög. Ett enkelt och rakt upplägg som känns okomplicerat, för de där dagarna du inte riktigt orkar tänka men verkligen behöver få in ett bra träningspass. Det är jobbigt när du är igång, men din vila är alltid nära, något att fästa siktet på, utförandet är detta:

5 -10 miuter uppvärmning, sedan 30 sekunder löpning (intensivt, snabbt!) varvas med 30 sekunder gång. Upprepa i 30 minuter. Avslutningsvis pustar du ut och gör lite löpstyrka.

craftdelta-42

Backintervaller med maxrush

Ett intervallpass som får det att sprätta i benen när mjölksyran försvunnit! Passet syftar till att öka din löpstyrka och din explosivitet, två riktigt bra grejer. Se till att du är riktigt varm och redo när du kör backarna.

2 km uppvärmningslöpning med fartökningar.

5 x 100 meter brant backe + 100 meter flack sprint. 3 min vila mellan intervallerna, vilket blir att promenera ner och skaka ur benen lite.

2 km nerjogg.

Backen ska vara ganska brant och på toppen ska finnas ett flackt parti på 100m. Inte så svårt att hitta. Farten ska vara nära maximal från början. I backen springer du med ett lite längre och lite spänstigare steg än vad som känns naturligt. Förbipasserande ska imponeras av ditt lätta steg samtidigt som du ser helt avslappnad ut. På toppen av backen sätter du av i en sprint de sista 100 metrarna. Det är inte helt lätt att växla från backlöpning till sprint sådär men det är bara att tänka ”acceleration” och försöka få upp stegfrekvensen. Gå sakta tillbaka. Vila mer än 3 minuter om nödvändigt.

craftdeltastora-17 craftdeltastora-19

Delta compression long tights, 800 kr. Långa tights i svart med detaljer i antingen lilac eller berry för dam samt svart med detaljer i flumino för herr. Inköpsställe.  I Deltakollektionen finns också t-shirt, linne och capritights!

Intervallpyramid

1 km uppvärmningsjogg, därefter intervaller på sträckan enligt bilden. Pyramidintervaller är ett kul alternativ till tusingar, det händer lite mer. Håll jämn fart kring din tröskelpuls och pusta ut i den relativt korta vilan. Pressa inte iväg så du får en massa syra, men mesa heller inte i medeldistanstempo. Detta är skillnaden för om det här är ett kvalitetspass som gör stor skillnad för din löpform eller ej. Är du en tuffing i riktigt bra löpform kör du två varv!

pyramidintervaller2

craft delta

Kläderna med kollektionsnamnet Delta är skapade för högintensivt idrottande med sömmar som varken syns eller känns. Jag är förtjust i plaggen och bär dem gärna på mina tuffa pass. Att designdetaljen med fyrkantstrycket längs sidan som fadear ut är supersnyggt är kanske inte lika viktigt som hur skönt plaggen sitter, men härligt och bra, det är det.

Detta inlägg är skrivet i samarbete med Craft Sportswear, här kan du köpa ditt kit!

  1. Hej Sofia! Tack för en superbra och inspirerande blogg! Skulle du kunna ge lite tips på hur en kommer igång med löpträning efter graviditet? Vet att det är väldigt individuellt, men tänker nästa steg efter mamma mage-appen med enkla styrkeövningar för resten av kroppen och lättare löppass som en kan klara av på kort tid på hemmaplan? Har läst en del på andra bloggar/löparsidor och det står sällan specificerat vilka styrkeövningar som kan vara bra och är värda att lägga den knappa träningstiden som finns mellan amningarna på 🙂 Hälsningar, Linn

    1. Bra förslag Linn, det är som sagt så himla individuellt, men jag ska fundera på hur jag kan sätta samman en guide – det fungerar ju alltid att utgå från sig själv. Jag har också erfarenhet att starta om på två helt olika sätt, efter två olika förlossningar. Bra tips, och du, grattis till bebisen!

  2. Sofia, 30/30/30 passet känns som det kräver att man har hållit på ett tag med löpning. Känns som det är stor ”risk” att många tar ut sig förmycket redan efter 5 omgången och sen går det bara utför, även om själva utförande(intervallen) är kort. För en nybörjare eller en som har kört ett tag hade en varit bättre att dela upp passet i flera set istället för som nu allt på en gång.

    Mina 2 cent,

    Fika i sickla framöver?

    1. Bra kommentar! Ingenstans står det att det är ett nybörjarpass men jag håller verkligen med dig i sak. 3 x 10 min av dessa med lite serievila är ett snällare upplägg och kanske också lättare att beta av! Fika? Alltid!

  3. Är nyfiken på hur du tycker att de här kompressionstightsen är jämfört med andra på marknaden, tex 2XU? Som jag sagt tidigare; sjukt inspirerande bilder!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!