Välkommen till din nya favoritblogg!

En svår magövning

Det här är en svår magövning tycker jag, som aldrig riktigt får det att stämma. Är jag sjuhelsikes för svag, eller kan man rädda med teknik (som jag uppenbarligen inte heller har eftersom jag mer eller mindre dråsar i backen när jag försöker)?

övning4

Tips?

  1. Den är svår! Jag simmade på elitnivå förut och vi brukade göra den. Blev ganska duktig men sen har ju simmare en otrolig bålstyrka. Skulle nog säga att det är en kombination av lite svaghet och att den kräver bra teknik!

  2. Nummer ett: Kan du stå på händer? Annars kommer du alltid tycka att denna övningen är supersvår. Börja med att lära dig ett riktigt bra handstående, med helt raka armar, händerna rakt fram och med ett fint lyft i axlarna. Ingen svank, inga böjda ben. Givetvis mot en vägg, gärna magen mot väggen, men det går bra på andra hållet också.

    Nummer två: Stå på händer med magen mot väggen en bra bit ifrån väggen. Ta ett steg upp på väggen och ställ dig i typ 90 grader med benen. Som yogans hunden men med fötterna på väggen istället för på golvet. Går detta bra? Kan du fortfarande trycka upp dig i axlarna och hålla spänningen i magen?

    Nummer tre: Nu tar du fram bollen! Och övar : )

    Lycka till!

  3. Svår övning, men tar väldigt bra. Börja med små rörelser, att komma till 90 grader vid första försöket är nog ingen bra målsättning. Men definitivt en målsättning på sikt! Ser coolt ut också när man verkligen får till denna övning, då är man stark.

  4. Övade den i trx igår och fick lära mig att för att komma rakt upp med rumpan/ryggen handlar det mycket om att sträcka ryggen så att man inte krummar. Tänk att du ska svanka för att hitta känslan. Sen rör det sig inte om någon större svank, det går liksom inte… mest att liksom räta ut. Så det är både magmuskler, höftböjare och ryggen som ska kopplas in!

  5. Jag kan inte stå på händer för fem öre men jag fixar denna magövning. Så det är inte ett måste att man kan stå på händer.

    Starka axlar, dra ner skulderbladen (dra in vingarna, tänker jag), fokus på rygg och mage. Tänk uppåt med höfterna som i stående hund och sen gäller det att våga lägga vikten framåt på händerna.

  6. Denna övning brukade jag älska och nu inser jag varför…var STARK innan! Var tvungen att plocka fram bollen och prova haha…vilket fiasko. Så ja antar att det handlar om styrka eftersom jag brukade fixa den. Du har ju redan fått fina tips så jag har inte så mkt att bidra med mer än att skam de som ger sig ;-)!! Kämpa på! (och jag ska göra det samma)

  7. Äsch, sug in naveln mot ryggraden ordentligt, spänn till kroppen, stämpla ifrån med axlar/armar. Jag tror det är en teknikgrej, styrkan har du!

  8. Haha! Den testade jag för ett tag sedan och jag ramlade ihop i en hög men skam den som ger sig. Magmusklerna ska få jobba tills denna blir lätt som en plätt.

  9. Hej

    Jeg prøvede den lige. Jo der er udfordringer ved den, men synes ikke den er vildt svær. Dog er det en som jeg gerne vil tillægge mine bold øvelser da den for mig kan blive meget bedre.
    Jeg synes jeg fik en smule ondt i håndledene da man jo har al sin vægt på skuldrene og håndled når man ”rejser sig op i hundestillingen”.
    Hvor finde du billederne henne? er der andre gode øvelser ?
    Mvh Miranda.

  10. Instämmer! Den är svår, men som någon skrev kan det bero på om man är stel och kort i musklerna på baksidan, så det behöver inte bara vara svaghet eller teknikbrist. Bara att fortsätta öva 🙂

  11. Hej igen.

    Jeg må revidere mit svar. Jeg har lavet denne øvelse 2 gange nu og efter 10 stk er jeg færdig. Dog laver jeg først disse øvelser efter jeg har trænet mit normale program, så det kan være at jeg skulle prøve at starte med denne og se hvor mange jeg så kan tage.
    Hvor mange kan du tage?
    Hvad er dit max pt og har du fundet ud af rytmen nu ?
    Mvh Miranda

      1. Tak, men ville da gerne op på 15-20 stk af 3 omgange. Så må kæmpe videre.. he he.
        Jeg synes det er dejligt at du fandt denne øvelser, jeg kendte den ikke inden. Den er dejlig udfordrende, kræver balance, mavemuskler, lårmuskler og koncentration.
        Bliver dog stadig lidt øm i håndleddet af al den vægt når man er i ”oprejst hundestilling”..

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!