Välkommen till din nya favoritblogg!
Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed

Höftlyft – varianter på höftlyft

Höftlyft är en bra övning som stärker rumpa, höft, baksida lår och också core och kan göras i olika varianter. Höftlyft är lätt att stegra svårighetsgraden i, från enbart kroppstyngd, via snedbelastat med kroppstyngd till belastat med vikt. Här ska vi kika på flera varianter på höftlyft i olika svårighetsgrad!

Höftlyftets genomförande

Höftlyft grundposition: Ligg på rygg med knäna uppdragna och fötterna i marken, placerade ungefär en decimeter från rumpan. Lätt anspänning i din core, händerna och armarna vilar längs sidan. Tippa ditt bäcken mot dig (gör avståndet mellan revben och höftben kortare), pressa ner hälarna och lyft upp rumpan och höften. Låt kota för kota lämna marken!

höftlyft

traningspass kroppsvikt-22

Håll kort i det övre läget där kroppen utgör en rak linje. Sänk ner och håll emot. Ett bra tips för att aktivera rumpa och baksida lår är att klappa/peta området du vill väcka och aktivera.

Variant på höftlyft Svårare nivå, enbenta höftlyft med böjt ben:

Utgå från grundpositionen, lyft ena benet och tänk att du ska hålla en boll i knävecket. Lyft nu upp rumpa och höft med baksidans muskler likt förut, men där det benet med hälen kvar i marken gör allt jobb. Håll koll på att ditt bäcken inte tippar åt något håll. Övningen blir tyngre både för rumpa och lår och för core!

Sänk ned, håll emot på nervägen och vänd upp igen.

traningspass kroppsvikt-25

Svårast variant,  enbent höftlyft med sträckt ben:

Utgå från grundpositionen, lyft ena benet och sträck ut det. Lyft nu upp rumpa och höft med baksidans muskler likt förut, men där det benet med hälen kvar i marken gör allt jobb. Håll koll på att ditt bäcken inte tippar åt något håll. Övningen blir tyngre både för rumpa och lår och för core!

traningspass kroppsvikt-24

Viktade höftlyft kan göras med viktplatta (eller annan tyngd)! En annan bra höftlyftsövning är höftlyft med skivstång, här beskrivna med bilder!

Höftlyft borde vara del av varje löpares styrkerepertoar (väldigt bra för att förebygga löparknä) och är också en väldigt bra övning för gravida eller postgravida kvinnor. Baksidan är generellt svagare än framsidan och i höftlyft tvingar vi kroppen att jobba ganska isolerat här.

Vill du lära dig mer om höftlyft och också se en video, kolla in inlägget om höftlyft med gummiband!
Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed
Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!