Välkommen till din nya favoritblogg!

7 tips om håll vid träning

Många får håll när de tränar. Ni vet, den obehagliga lite krampande eller stickande smärtan som också kallas mjälthugg. Varför håll uppkommer är faktiskt inte i forskning riktigt klarlagt, men det finns myter som inte stämmer, exempelvis är en sådan att håll vid träning kommer av att de inre organen skumpar omkring eller att det gör ont eftersom de får syrebrist. Nix och njet säger Mikael Mattson, docent och fysiolog på Karolinska Institutet.

Bra grejer att veta om håll vid träning: 

  1. Vältränade personer får mer sällan håll. Yay, ännu en anledning att köra de tuffa passen!
  2. Håll förekommer oftare i idrotter där bukhinnan är utsträckt, mer vanligt vid löpning än vid cykling.
  3. Om du värmer upp under en längre stund minskar risken för håll.
  4. Det finns en koppling mellan dålig hållning och håll.
  5. Undvik att äta senare än en timme före passets start.
  6. Kontrollera din andning och andas med djupa andetag, det hjälper
  7. Håll något i handen tricket:

träning och håll

Casall har tagit fram en liten boll med taggar som hålls i handen och är ett slags ackupressurhjälpmedel för att minska håll vid träning. Kanske intressant för de som lider av håll vid träning ofta.

motverka håll

Varför får vi håll när vi tränar? Det vet ingen riktigt, men sannolikt enligt många fysiologer är att man får håll när man utsätter sina ligament (ledband) kring magsäcken för utsträckning och belastning.

Om den nya ”moterka-håll-produkten” fungerar vet jag ingenting om, men lite kul och innovativ är den!

Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!