Välkommen till din nya favoritblogg!

Bloggskolan: Hur du svarar på bloggmail du inte vill ha

Jag har bloggat sedan 2007 och lärt mig mycket på vägen. Jag samlar mina tips och knep för hur du utvecklar din blogg under kategorin “bloggskola”. Dagens avsnitt handlar om att ta kontroll över din inkorg, bygga respekt för ditt varumärke och på sikt ge dig färre men bättre bloggrelaterade mail!

Mail alltså. En riktigt bra grej, men det här med pressreleaser, pressmeddelanden och mer eller mindre seriösa kontaktförfrågningar som dimper ner i mailen kan också bli ett stressmoment då de samlas på hög. Efter sju år av bloggande finns min mailadress på många listor, kanske gör också din det? Kan du känna dig vilse i hur du ska hantera det hela och att mail från PR-folket gått från Wohooo till Ohnoooo?!

bloggskolan mail

Först när du börjar blogga, vill du kanske inget hellre än att ta emot mail från varumärken och PR representanter. De mailen öppnar en ny värld – de är spännande och de skapar onekligen ett litet ”jippie, de vet om min blogg och de vill jobba med MIG!” Och ja, det är smickrande att bli kontaktad, men snart nog kommer du att önska att de där mailen kom med lite mindre frekvens. När din inbox fylls av allt från A-Ö och där alla ”gärna kan skicka högupplösta bilder och mer information”och du inser att du raderar mer mail än vad du har lust med, då är det dags att agera kompis. Det handlar om tid, som alla kan spara.

Hur du återtar kontrollen kring mail som rör produktnyheter/pressmaterial och gör något bra för din blogg:

Radera bara, kanske du tänker – varför göra en grej av det här? Nja, det kan vara värt att tänka till! Ibland kan det finnas en opt-out länk längst ned i e-post, så det är lätt, gör en bedömning och ta dig loss om du upplever att det spårat ur. Oftast kommer dock materialet från en PR-konsult eller en anställd (ja, en verklig person alltså), så du kan faktiskt artigt maila tillbaka och tala om för dem att du inte är intresserad av att få pressmeddelanden. Ta tillfället i akt att knyta en bättre kontakt därtill! Jag har satt upp ett standardsvar som går ungefär så här:

Hej xxx,

Hoppas allt är bra med dig. Du behöver inte skicka mig pressmeddelanden, men om du har en klient som är intresserade av att samarbeta med mig personligen och du tror att varumärken du arbetar med passar mig och min målgrupp, är du varmt välkommen att maila eller ringa mig. Mitt mediakit ger ofta bra svar på den frågan, och många tycker det är kul läsning i sig! Hör av dig om du önskar ett exemplar.

Bästa hälsningar
Sofia

Detta för att jag inte nödvändigtvis försöker skära av alla band med dem på något sätt, jag vill bara inte vara med på listan för att få varje uppdatering om varje kund. Jag lämnar dörren öppen om möjligheten finns för sådant som är av intresse för mig. Du kan göra din egen version, men se till att det är artigt, de är människor precis som du.

 Hur jag hanterar ”Kan du blogga om oss mailet”:

Organisationer, kampanjer och evenemangsmail: Radera om inte rubriken fångar dig. Tänk bara på om det är i linje med dina läsares/ditt intresse och ditt varumärke.  Om du vill hjälpa till att sprida ordet – gör, och passa kanske på att fråga om något mer. En annan bild eller ett uttalande från någon för att skapa ett mer unikt innehåll för din blogg! Om inte materialet känns rätt, oroa dig inte om det, radera mailet. De har antagligen mailat 20 andra personer och frågat samma sak. Det bör inte finnas några förväntningar för dig att svara.

Sofia B

Förslag på hantering av pitchmail/samarbetsmail du inte* är intresserad av:

Vad menar jag med pitchmail? Det kan vara allt från någon som ber dig att vara ”ambassadör”, som vill skicka dig en produkt för granskning, eller vill samarbeta på något sätt. Kanske är det en möjlighet till ett annonsinlägg i ett sponsrat inlägg men oftast bara ett länkköpsmail. Kom ihåg: Ditt utrymme är inte en bra match med ett varumärke bara för att det finns någon som vill betala.

När någon tar sig tid att skicka mig något utöver ett standardiserat mail brukar jag svara, så det blir således inte så ofta. Jag är snål med mailtid, för om jag inte är det hinner jag inte det som jag värdesätter – och det vore ju dumt på riktigt! Med det sagt, här är några idéer hur du artigt kan berätta för folk (om du vill svara) att du inte är intresserad och kanske höjer ditt varumärkes värde ett par snäpp på köpet:

Hej xxx!

Tack så mycket för ditt mail och erbjudande! Jag uppskattar att du tänker på mig, men vid denna tid, och med detta varumärke är jag inte intresserad av att arbeta tillsammans då jag inte ser att det är en bra match för mig.

Bästa hälsningar

Sofia

Eller:

Hej xxx!

Tack så mycket för ditt mail och erbjudande! Jag uppskattar att du tänker på mig. Alla mina annonssamarbeten utgår från min prislista, som är satt efter räckvidd och läsarengagemang. Förslaget du skickar är ingen bra match för mig, jag avstår därför.

Bästa hälsningar

Sofia.

*Är det ett företag du faktiskt vill jobba med, kontakta med en seriös ton och ett uppdaterat mediakit med siffror som berättar om din blogg, dess läsarskara och mer om vad som gör dig och din blogg unik! Om det här med samarbeten kommer det handla om längre fram i bloggskolan!

Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!