Välkommen till din nya favoritblogg!

Bloggskolan: Hur gör man ett mediakit, del 2

I del ett pratade vi om varför och vad ett mediakit ska innehålla. Nu går vi vidare till hur du får ihop ett bra mediakit och vad du sedan gör med det!

bloggskola

Hur sätter man samman ett mediakit?

1) Kika på din blogg med nya brandingglasögon på. Fixa sådant som behöver fixas så att allt känns tipptopp.

2) Samla material, så som dina bästa bilder, länkar till bra och mycket lästa inlägg, loggor från tidigare samarbetspartners om det finns, statistik, citat från andra om din blogg. Statistik: Det är vanligt att visa siffror för unika besökare och sidvisningar.

3) Tänk branding – Använd samma typsnitt och färger i ditt mediakit som du har i din blogg.

4) Klipp och klistra, längd: 1-3 sidor, du kan skapa i word eller i designprogram, se till att länkar är klickbara! Jag har ett längre som jag har med mig på möten, med mer innehåll och mer demografi. Ditt mediakit ska berätta vem du är och varför de ska jobba med dig, sedan är resten förhandling!

5) Omvandla till PDF – viktigt!

6) Skicka ut med pitch!

liten blogg mediakitVi pratade en del om hur en gör om ens blogg inte är så stor, och då hade jag detta ovan att säga!

Mediakit plus pitch = sant

Ditt mediakit kan skickas till PRbyråer som det är, om du vill få bud med testgrejer hem eller vara på deras radar. För djupare samarbeten med företag tycker jag det bästa är att själv kontakta bolag du vill jobba med, och att då göra det ed en pitch. Helt enkelt ”personligt brev i kortform”, där du svarar på viktiga frågan varför ni borde slå era påsar ihop och du borde stå på deras lönelista.

Att sälja in dig själv och din blogg:

Sälj är till stor del ett peoples game. Vi köper av de vi gillar, så enkelt (och svårt) är det. Men det finns såklart mer och mndre lyckosamma approacher.

1) Prata med beslutsfattaren!

2) Var påläst i 360! Om dig – om dem – om branschen. Alla älskar när det går bra. Ge uppskattning – Bygg gemenskap och visa ditt kunnande om kunden och om branschen. Våga ställ en analys – eller fråga om utmaningen.

3) Hur, varför, om så: Hur du formulerar dina frågor bygger säljsamtalet.

4) Visa på din lösning – och våga fråga efter jobbet!

bloggpitch mediakit

Det finns naturligtvis en himla massa att säga här och att skriva om en föreläsning till ettt blogginlägg är inte helt enkelt. Jag tror att jag kommer köra repriser på denna föreläsning eftersom den fick väldigt fina betyg av de som lyssnade. Jag berättar såklart mer framöver! Tills dess, prova att sätt ihop ett mediakit! Om du vill får du gärna skicka det till mig så kan jag ta en kik och hjälpa dig på traven rent individuellt! Maila mig då på sofia@uppochhoppa.se 

Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!