Chariot CX1 är Chariots mest påkostade barnvagn som passar aktiva familjer som ställer höga krav på flexibilitet, träningskompatibilitet och säkerhet. Jag, prinsen och bebén testar just nu barnvagnen Chariot CX1 som vi fått låna från Active kids, som tog in Chariot i Sverige från Kanada. (update: Chariot har 2013 köpts upp av Thule).
Vi har nu haft barnvagnen för sportiga familjer i ca en månad, och jag känner nu att det är läge för en första utvärdering så att alla ni som funderar kring barnvagnsköp kan få lite mer kött på benen. I denna första utvärderingsdel kommer jag gå igenom vad jag tycker om barnvagnen i ”normalutförande”, det vill säga, när du har den som vanlig barnvagn att transportera barn i och du själv inte är ute på ett tufft träningspass. Jag vill nämligen lyfta att ha Chariot som ”enda vagn”, om det är så att man av utrymmesskäl, eller av ekonomin väljer att klara sig med en vagn.
Chariot Thule CX1 test:
Att köpa en Chariotvagn är en investering i nöje, nytta och enkelhet. De har skyhögt andrahandsvärde på marknaden de få gånger de är till salu. Den vanligaste Chariotköparen är en familj med aktiva föräldrar som ska ha barn nummer två. Då de haft annan barnvagn innan vet de vad de saknade och behöver. Det tycker jag är synd! Jag kan inte ångra att vi köpte vår kronanvagn till bebén, för den har varit helt okej, och vid köpet var det inte klart att vi skulle få möjligheten att ha en Chariot hemma. Däremot, om jag vetat det jag vet nu – då hade vi inte köpt Kronanvagnen, eftersom det fungerar alldeles utmärkt att bara ha en Chariot! Jag vill således slå fast att det inte bara är en ”barnvagn för sport”, utan en barnvagn som är väldigt allround. Ser man bara till priset kan det också lätt bli så att man tvekar att köpa ytterligare en vagn som är grym till vardag OCH till sport, om man redan har en vagn ”som fungerar”.
Man har olika behov, men några saker som jag har på min ”måste finnas lista” är: Bebis ska åka säkert och bekvämt. Gott om förvaringsutrymme. Stadig och klara olika typer av terräng. Lätt att manövrera. Lätt att fälla ihop och ta med. Klara väder och vind. Ungefär så tänkte jag när vi köpte vår första vagn och det lever ännu.
Jag sätter check och bock framför samtliga dessa med Chariot. Därutöver har den fiffiga finesser som jag saknar på vår andra vagn. På styret – som har flera möjliga grepp – sitter en särskild ryggsäck. Perfekt att stoppa nycklar, mobil och plånbok i. De är nära till hands och försvinner inte i bottenlösa skötväskor eller ligger nere i fotändan för bebis att sparka på. Den lilla ryggsäcken är lätt att ta av om man vill det.
Ska jag handla mycket, som exempelvis middag för en kväll fäller jag ut förvaringsdelen från vagnens bakdel. Ovan på bilden är den infälld och tar ingen plats alls. Nedan fälls den ut och rymmer gott och väl en middagskasse, utan att benen som skjuter vagnen framåt störs.
I vardagsutförande har Chariot CX1 två mindre hjul fram till de stora lättrullande bakhjulen. Barnvagnen blir stadig, men oerhört lättrullad. Jag skjuter den framför mig med två fingrar på styret under vanliga promenader! Detta underlättar särskilt för hushåll där det finns hundar som går i koppel, om man har en partner man gärna håller i handen eller kanske ett syskon som ska gå vid sidan om. En hand på vagnen räcker för att både styra och hålla fart. Även i uppförsbacke!
Massa reflexer, vädertåligt tyg, möjliga vädringsmöjligheter och inbyggt myggnät/stänkskydd gör Chariot till en vinnare. Jag kan själv välja om barnet ska se ut eller inte, genom att välja att ha ett mellanlager nedfällt eller uppfällt under det yttersta lagret med fönster. Det yttre lagret som håller bort vatten riktigt bra spänns enkelt fast med ett handgrepp. Nu när det blir varmare kan jag behålla det nere, men lufta genom att lyfta upp plastfönstret.
Bebén som snart är sex månader sitter i hängmattan som är ett tillval som används från spädbarnsålder till ca 9 månader. Till en början var jag lite smånojig kring det här med att åka framåt, men har släppt den tanken helt nu. Allt som oftast sover bebisar i vagn och om jag inte vill att det ska bli massor av intryck fäller jag ned det mörka solskyddet som gör utsikten minimal. Jag har dessutom läst flera artiklar kring det här med att ha barn framåtvända i vagnar och konstaterar att om man normalt kommunicerar och pratar med barnet, och det inte spenderar all sin tid i vagnen bör det inte vara någon fara att åka framåtvänd. Om man ändå nojar så är det smartare att köpa en Chariot som man kan ha till allt framåt i evigheters evighet och kanske barnvagn med liggdel av modell rejält äldre och därmed tokbillig på blocket att ha de initiala månaderna. Så tänker jag.
Jag kommer att återkomma till Chariotens förträfflighet i att vara cykelvagn och joggingvagn, det är liksom då som det blir massa mer hallelujah-moments i livet, men jag kände att jag ville lyfta grejen med att ha en sportig barnvagn som enda vagn. För det är nästan det den blivit för oss nu. Den gamla vagnen står i uterummet och fungerar som plats att sova på dagtid på, när vi är hemma. Överallt annars tar vi Chariotvagnen, eftersom den är så jäkla smidig och lätt att ha och göra med. Skillnaden mellan Chariot och Kronan är som spikskor eller gummistövel!
Några produktutvecklingsidéer då? Jajjemen!
Något jag faktiskt saknar som skulle underlätta mitt liv är ett rullås/fotlås. En enkel fotbroms att tryck till för att låsa hjulen när man plötsligt måste fota ett bloggfoto, eller har en hund som vill tvärstanna, man behövde rätta till hästsvansen eller ja, när som. Det finns en handbroms som fungerar bra som bromsande, men för att låsa den behöver tjejer med små händer nyttja båda händerna. Handbromsen ska dras åt och en knapp tryckas in. Inte helt optimalt. Prinsen har dock inga behov av denna grej. Handstorleken gör hela skillnaden då han fixar att låsa bromsgreppet med en hand.
Nappsnabblucka. Vår bebé gillar napp. Nappar tappas ibland. I vanliga liggvagnar är det superenkelt och snabbt att trycka dit nappen igen, men med Charioten krävs mer meck. Man behöver lyfta hela ytterhöljet för att komma in till bebén. Jag lurar ofta mig själv och drar i dragkedjan till plastfönstret, som bara lyfter bort plasten, myggnätet/stänkskydd finns under och är fastsytt.
Ett cykelinlägg om Chariot som cykelvagn och här om ihopfällning av vagnen!
Köptips, här hittar du Chariot CX1. 4,5 upphopp av 5 möjliga. Finns även som dubbelvagn.
Uppdaterat 2016: Här är en stor guide om Thules barnvagnar som omfattar CX1, Cougar som dubbelvagn och Thule Glide löparvagn