I morse sladdade jag in på Rosa skrot med röda läppar, kostymen på och en journalist i telefonen. Jag gav en intervju medan jag spanade in i lokalen från ombonad hall. Steppade omkring lite till en början men fann inom kort lugnet. Efter hälsning med gymets VD Camilla fick jag en snabb guidning. En yogaklass kördes i gymets träningssal, pt-rummet och övriga ytor stod och väntade välkomnande på nästa tränande kvinna. I omklädningsrummet var det mysigt, ombonat och genomtänkt.
När jag slog mig ner i cafédelen med surdegsmacka och hälsade på representanterna från Witamin well och Under armour skrattade tjejerna gott. Det var alltså inte Dagens Industri utan Uppochhoppa som hälsade på. I den där fåtöljen satt jag sedan i några minuter och funderade över rosa skrots succéöppningsmånad. Över 100 träningskort på en månad har gymet med egen nisch sålt. Ett fint resultat för de fem tjejerna som driver gym över generationsgränser. Målet och syftet: Att skapa ett gym för kvinnor i alla åldrar där inte bara kroppen kan bli stark* utan där det också finns utrymme för själen att andas ut.
De personliga detaljerna. Den extra omsorgen med tops vid spegeln i omklädningsrummet. Färgerna som lirade fint**. Tunga vikter närvarande. En boxningssäck. Handdukar till alla tränande. Inredning som är vald och handplockad med inspiration och fantasi. Kan en pappershållare vara guldfärgad? Ja. Det kan den.
Om inga andra gym klarar av de här sakerna så behövs det tjejgym. Och tjejerna strömmar till. Det fanns ett lugn i den där fåtöljen. Min själ landade och andades ut. Precis som den skulle. Precis som det var tänkt.
*Med personliga tränaren och fina starka donnan Anna, MMA-fightern Elina och erfarna Madelinn kan man onekligen bygga en stark kropp. Bra scoutat!
**Bara grejen att lyckas med att kalla ett tjejgym för rosa skrot och använda just rosa som accentfärg utan att få mig att bli helt förbannad liksom. Hatten av, den är tuff. Ändå. Lite synd kan jag tycka att det är, att inte rosa skrot kan ha turkosa, limegröna, eller varför inte orangea månader?
Behövs tjejgym? Hur känner du? Den där businesskvinnan och säljaren i mig tycker det är synd att begränsa sin marknad till 50 %. Men jag tycker inte det minsta synd om grabbarna som inte är välkomna. Jag kollade nyss lediga domäner och det finns en hel del lättillgängliga webadresser om det finns en marknad för blått och metallic, rakgel, lädersoffa och golvhögtalare. Killgym.se och grabbgym.se är bara att grabba (he,he) tag på.