Välkommen till din nya favoritblogg!

Om vårrusets goodiebag

Jag försökte i det längsta att låta bli att blogga om vårrusets goodiebag. Men det går ju inte. Det bara går inte!

Vårruset är ett lopp för kvinnor. Det springs 5 km och de som har anmält sig i lag kan käka picknick efteråt och det är trevligt och peppigt och vad jag skulle säga ett riktigt bra arrangemang för folkhälsan i stort. Engagerande med låg tröskel att träna mot eller bara genomföra eftersom det inte är superlångt eller gravallvarligt och kan göras i grupp och det inte behöver utföras på tid som räknas. Typiskt bra.

I målområdet väljer vårruset att dela ut goodiebag, det är ju trevligt. Men man, med betoning på man, hade otur när man tänkte kring innehållet i påsen för 2015, som enligt uppgift innehöll:

  • tre tamponger
  • tvättmedelsduk
  • inkontinsensskydd
  • naturdiet

I målområdet serverades också dricka och banan.

Det finns en grupp på facebook som heter springande tjejer. Den har ca 4500 medlemmar som alla älskar att springa. En av tjejerna i gruppen har idag mailat med vårrusets arrangörer, kring innehållet i påsen. Ett himla bra mail tycker jag, där hon belyser problematiken med innehållet och vad det syftar till. Ja, vad produkterna hjälper till med och kopplingen till goodie och löpning.

vårrusetsgoodiebag

Orden till höger är på riktigt. Mailet som Sofia Sternberg skickade till Vårrustes organisation besvarades så. Med en fråga. Om hon ansåg det vara okej att dela ut dricka och banan.

Svarar man så (ja tänk, det är en man!) har man inte förstått någonting. Det är att idiotförklara både frågeställaren och sig själv. Och det är sorgligt tycker jag.

Projektgruppsmöte för höstspring och sponsorjakt: (Höstspring är den manliga versionen av vårrus, såklart. Folkhälsoskapande, peppigt, glatt och härligt!)

Potentiella sponsorer: Tänk på vilka som vill nå grabbarna nu va! …”skruv – kolla byggvaruhandeln! ”biltvätt! – ring mekonomen!” ”Inkontinensskydd måste vi ha, Tena är given, tur att vi redan har bra relation med dem!” ”Choklad, bra, vi tar den svarta lite mer manliga versionen va?”

herrspring

Komplett goodiebag enligt ovan. ”Ja men det här kör vi på – känns toppen, helrätt och ingen jävel ska ifrågasätta vad det här har med löpning att göra, det är ju sådant män GÖR!”. Klubbat och klart, nu kör vi höstspring med glad min och fullt ös, ni kommer väl nästa år igen va, gubbar!

Och kom ihåg att om någon invänder så lyfter vi bara att de får dricka och banan i målområdet!”

  1. Du är så förbannat rolig!

    Jag skrattar så sjukt högt här på jobbet nu….:-)

    kram/

  2. HAHA, alltså jag bara kan inte låta bli att skratta (hade helt missat det här, är ju inte så insatt). Men det är vad jag gör, skrattar, för det är ju så fruktansvärt… dumt? Blir helt paff. Jag såg just att Gymgrossisten i Uppsala firar två år imorgon. På instagram en bild om dagen; ”tävling där tjejerna har chans att vinna set från Freddy och killarna en bag med kosttillskott och tillbehör” – reagerade ungefär lika. WHATS UP med att skilja på TRÄNANDE tjejer och killar? Varför skulle jag, som kvinna, så säkert hellre vinna kläder (som ”framhäver rumpan”) än kosttillskott? Liksom okej om vinsten är kläder, då får det ju av uppenbara skäl vara olika set, men varför skilja på TYP av vinst? Blir så trött. Och vill nästan gå dit bara för att låta dem veta det.

  3. De ratade även Vårrusets goodiebag på Nyhetsmorgon idag. Det finns säkerligen lämpliga sponsorer som med pepp skulle vilja vara med i goodiebagen! Öppnar upp för en nytt yrke: goodiebags-konsult 🙂

  4. Ni hr inte funderat på det ur perspektivet att:

    – kvinnor faktiskt mensturerar? (de flesta av oss, eller löpande kvinor slutar med detta?)
    – kvinnor i större utsräckning bantar / äter måltidsersättningar (Naturdiet är ett företag med en köpstark grupp av kvinnor, självklart gör de reklam här)
    – inkontinens, ett stort problem bland kvinnor speciellt efter graviditet bland annat (även ett stort tabu som ingen vill prata om) självklart riktar TENA sin reklam till kvinnor.

    En otroligt TRÅKIG goodiebag kan jag hålla med om, men innehållet kan inte anses som opassande till kvinnor. Möjligen skulle det vara tvättmedlet som är tvivelaktigt även om statistik faktiskt visar att det i större utsträckning är kvinnor som tvättar/sköter hushållet i Sverige.

    Det hade kanske varit bättre att påpeka att innehållet var tråkigt på ett lite mer konstruktivt sätt då tror jag emailskrivaren hade fått ett mer konstruktivt svar.

    1. Hej Katarina!

      jag jobbar själv med goodiebags och har fullständig koll på hur företag vill synas mot tränande kvinnor. Det är inget problem. För mig uppstår problemet när man tittar på gooddiebagen ur ett större perspektiv. Att det finns en norm är självklart, detta innehåll förstärker normen. Kritiken är rimlig, från start, men att kritiken får fäste är helt och hållet arrangörens försvarsställning och attityd. Att vara ödmjuk och ta in åsikter hade inte genererat samma ”rasande” på sociala medier.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!