Välkommen till din nya favoritblogg!
resa till lofoten med barn

Resa till Lofoten med barn – till Lofoten från Stockholm

I flera delar kommer jag skriva om att resa till Lofoten med barn, mitt fokus ligger på små barn eftersom våra barn var tre och fem när resan ägde rum. Jag letade mycket efter tips om att resa till Lofoten med barn innan vår resa och saknade helt enkelt en guide, bra toppar att bestiga och roliga aktiviteter på Lofoten som passar små barn.

Hur vi planerade resan har jag skrivit om i detta inlägg: resa till Lofoten från stockholm och det här får bli del 2 på det, vårt resefacit, hoppas den kan hjälpa dig om du planerar att resa till Lofoten med barn!

Arlanda – kiruna (flyg)

Avstånd: 1236 km Flygtid: Ca 1,2 h

Vi tog morgonflyget från Arlanda till Kiruna med två peppade barn. Vi vuxna var glada att slippa vagnar och dylikt specialbagage eftersom boendet denna gång blev praktiskt i hus och hytta. Barnstolar bokades till hyrbilen i Narvik. På terminal 2 finns bra lekplats så där hängde vi efter att vi fått i oss lite frukost. Det är inget budgettips att äta frukost på flygplatsen direkt, men vi gjorde så denna gången för att det kändes härligt. Note to self och dig; barn är inte lika intresserade av morgonlyx och smoothies för 75 spänn när det finns en spännande lekplats med flygplan att sitta i och Alfons Åberg-hus att kliva in i.

Flyget till Kiruna går fort och lätt, upp, kolla lite ipad – ut genom fönstret och så landning.

Ta flygbussen från Kiruna flygplats till rececentrum/busstationen. Bussen går utanför flygplatsen och kostar ca 200 kr för en familj.

Att göra i kiruna innan tåget går mot narvik

Från resecentrum har du tre minuters promenad upp till själva centrum med ica-butik på torget. Proviantera svenska snacks du vill ha med till Norge där!

För barn har Kiruna en väldigt stor och fin lekpark som ligger snett nerför backen och vänster, ca 200-300 meter, om du står utanför resecentrum med näsan upp mot centrum. Lekparken ligger i en stor grässlänt och var som en dröm för oss som hade tid att slå ihjäl. Besök den, den var värd att bära packningen till!

Kiruna busstation (resecentrum) och tågstation

Från resecentrum går gratis bussar till tågstationen, som obs, inte ligger där gamla kartor säger att den gör – Kiruna är ju under omorganisation och flytt, gratisbussar trafikerar resande mellan nya/tillfälliga stationen och resecentrum. Från Resecentrum tar man också buss till flygplatsen på hemvägen.

resa till lofoten med barn

Kiruna – narvik (tåg)

Avstånd: 178 km. Tid på tåg: ca 3 h.

Tågsträckan mellan Kiruna och Narvik sägs vara den vackraste i landet. Jag hade ont i magen av lycka och härlighetskänsla när vi passerade de små röda stationerna. Abisko, Nikkaloukta, Riksgränsen. Böljande mjuka fjäll, Lapporten som man kan se längst bak från tåget. Tågresan tar runt tre timmar men känns som att den går fort. Efter att ha passerat riksgränsen och genom tunnlar möter man helt ny natur i Norge. Här blir det högt och djupt och mer dramatisk natur innan man rullar in i vackra Narviksfjorden.

Boende och kul att göra i Narvik

Vi bokade boende i Narvik på resan till och från Lofoten, eftersom Narvik i sig är fint. Vi kom fram sen eftermiddag, åt god middag på Fiskehallen och vilade huvudet på kudden på spaceiga Scandic Narvik som till formen påminner om ett slags rymdstation. Mellan tågstationen och Scandic Narvik är det ca 1500 meters promenad, enkelt att hitta, bara rakt fram genom stan med Narviks skidbackar på din vänstra sida.

Till vänster det krigsmonument som står utanför Narviks krigsmuseum, ett monument som påminner och som manar till hopp och frihet.  Muséet har lekparken utanför sig och 100 meter till längs vägen ligger entrén till Scandic. Det blir speciellt, med klättertorn bredvid fredsmonument, lekfullt i allvar.

Fin utsikt i Narvik

Narvik är vackert, särskilt från ovan. Scandics roof top bar ger fin utsikt och är väl värd ett besök, särskilt om man råkar bo på hotellet!

Lekplatsen utanför Narvik fick fint betyg av barnen, även om den inte var lika bra som den i Kiruna enligt våra små.

Om gondolen upp i skidbacken hade varit öppen hade vi absolut åkt upp en vända på Narviks topp. Nu blev det inte så, men på förmiddagen innan vi hämtade ut vår hyrbil för fortsatt färd mot Lofoten gick vi promenad till utsiktsplats och fick denna fina vy över Narviks inlopp från havet.

Är man i Narvik under skidsäsong rekommenderar jag varmt att åka skidor här!

Narvik – Svolvaer (Bil)

Avstånd: 300 km. Från Narvik tar man E10 mot Lofoten, skyltningen är lätt att följa och vägen fantastiskt vacker. Räkna med att bilresan tar ungefär 3,5-4 h. Vägen är bra och inte särskilt slingrig för att vara Norge, först nära Lofoten blir det lite smalare och tvärare i svängarba. Ta tillfället i akt att ta in naturen som blir allt mer spektakulär ju närmre Lofotens öar ni kommer.

vattenfall i mängder

Tidigt såg vi forsar av smältvatten som blev till vattenfall längs bergssidorna. Från bilfönstren räknade vi sedan till inte mindre än 45 vattenfall mellan Narvik och Svolvaer, den lilla fiskebyn som numer räknas som Lofotens  inofficiella huvudstad.

Svolvaer från toppen av Tjeldbergtind, en fin vandring som jag berättar om i separat del i min guide till Lofoten med barn.

Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!