Andra delen i bloggskolan handlar om att välja ett bra bloggnamn. Att välja ett bra bloggnamn är en konst! Och det är viktigt, för meningen är ju att du vill att folk ska både hitta till din blogg och lägga den på minnet. Det ska vara något som fastnar helt enkelt!
Korta tips att börja med kring bloggnamn:
- Har du en klar bild av vad du ska blogga om – det vill säga, vad din blogg handlar om? (om inte läs bloggskolan del 1 – att välja blogginriktning för hjälp på vägen)
- Bloggämnet/blogginriktningarna kan ge dig ledtrådar för ett bra namn.
- Namn + tagline, eller bara namnet i headern – se till att det fungerar!
- Är det läge att ha ditt eget namn som adress – dvs – ska bloggen vara personligt varumärkesbyggande för dig?
- Välj ett namn som kan växa/förändras med dig!
- Vikten av att vara konsekvent kan inte nog understrykas – låt din blogg heta och hittas på samma plats, över flera plattformar!
- Välj ett ledigt domännamn från början! Regga en .com eller en .se adress!
Min egen blogg började på bloggportalen blogger. Det var easypeasy att komma igång och när man startat upp har man en blogspotadress. Lika enkelt är det att komma igång på wordpress.com – och då slutar bloggens namn på just wordpress.com. Har man idéer – långsiktiga eller ej, att göra något med sitt skrivande, ta en plats på nätet, skapa möjligheter för sig själv genom sitt skrivande så är de två sista punkterna i listan ovan mina viktigaste. Och där ingår att registrera en egen domän. Egna domäner bokar man enkelt, förslagsvis på loopia.se eller binero. At koppla en blogg till en domän är enkelt, det finns bra steg för stegguider och jag rekommenderar att använda wordpress.org då. (Just själva bloggbygget är en helt annan skola…). Jag säger inte att blogger/wordpress.com är dåligt, men oändligt många är vi som gjort flytten till egen domän och den görs av en anledning. Både att man ensam äger sitt innehåll (det kommer inte flygande annonser om vinterdäck eller klicka här och vinn miljonvinsten – som tro mig – är jäkligt irriterande när de är out of context) är en fördel och absolut det här med branding.
VÄLJ ett bloggnamn som du kan använda konsekvent, över flera plattformar. Det handlar om varumärkesbygge – och att du ska kunna bli hittad, associerad och ihågkommen. Att vara konsekvent handlar absolut också om att ha en egen röst, att läsarna ska förvänta sig en sak och få den. Då underlättar du otroligt mycket för dem och dig om du väljer ett namn som är samma – att du är konsekvent. När jag bytte från blogspot och reggade uppochhoppa.se tänkte jag inte på det här, men jag hade tur. Uppochhoppa har varit ledigt för mig att skapa en facebooksida för, att heta på twitter och på instagram. Jag är @uppochhoppa och #uppochhoppa helt enkelt. Det hade varit en helt annan grej om jag i ett sammanhang hette ”fialuttalej” (min första blogspotadress) på en annan ”mot marathon och fornstora dar” (min tagline till fialuttalejadressen) och så uppochhoppa på ett tredje ställe. Rörigt! Någon extra bokstav kan ibland inte hjälpas, men försök så långt det går att hitta ett namn som är ledigt över hela linjen – och regga det direkt!
Brasklapp: Visst kan det fungera att bloggen heter något i adressfältet och det står något annat på headern, men varför krångla till det om du har chansen att låta bli?
Ett bra bloggnamn skapar associationer – är allmänt och något som många kan relatera till. Kan ni tänka er att ”förortsfrun.se” var ledigt till för bara några veckor sedan? Guldkorn finns! Just det namnet tycker jag är ett väldigt bra namn. Det berättar om ett sammanhang, men det begränsar inte. ”Förortfrsun” kan vara en bröllopsblogg som blir en inredningsblogg som blir en gravidblogg eller en pendlarblogg… Eller en blogg med hela livet i från start. Bra namn!
Att vara någons fru, (strategiskt smart val som gjorde att bloggen växte fort i början genom att många sökningar gjordes på ”att vara… (charlie schulmans pappa)”), om jag var din hemmafru, söta saker, blondinbella, smaljeansen, ketchupmamman, vimmelmamman, bara ben med glenn hysén är andra namn som lätt fastnar och som till viss del berättar om innehållet.
Om jag redan har ett inarbetat namn då – även om det inte är så bra? Tja… Frågan är – hur inarbetat är det, egentligen? Och vad har du att förlora eller vinna på att byta? Trivs du med det och det fungerar – men behåll det om så! För de flesta kommer ett bloggnamnsbyte av att bloggens namn har blivit begränsande, man är helt enkelt inte längre samma person eller skriver om samma saker (pudelägaren som blir hundallergisk… singeltjejen som blir gift tvillingmamma) som man gjorde förr. Då är det ju bara att ta tjuren vid hornen, och det kommer bli mycket roligare när bytet är klart! Att ta med bloggläsarna på en brandingresa är ganska roligt, och eftersom du gör det med tanke och nogranna val är sannolikheten att ni alla kommer gilla det nya ganska stor. Det kan också handla om en önskan om ”mer” och att man känner att den där blogspotadressen sätter käppar i hjulet. Våga då börja spåna och tänka nytt!
LYCKA TILL!