Nytt år, ny webb! (utveckling pågår)
Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed

Löpbandsintervaller med variation

Att springa intervallpass på löpband är ett bra sätt att kontrollera fart och intensitet. Det går naturligtvis bra att springa på löpband året om, men särskilt på vintern och vårvintern springer jag sådana pass där jag vill driva upp farten inomhus först, för att vänja kroppen, innan jag försöker göra dem ute. Ska du springa detta intervallpass utomhus krävs en pulsklocka som mäter snitthastighet på innevarande intervall.

Häromdagen avslutade jag ett distanspass med en kul intervall som jag tänker att jag ska återanvända som ett rent intervallpass. Jag tipsar dig nu om upplägget så ser vi vem som hinner först att testa. Min tanke är att detta blir ett pass som ska springas kring/ovan mjölksyratröskel, ett intervallpass som bygger kondition och kapacitet att springa fort ute!

Uplägg intervallpass på löpband – intervaller med fartökning

Uppvärmning 10 minuter, lätt jogg.

  • 3 min fartökning = 30 + 30 +30 + 30 + 30 + 30 sekunder intervall, där du höjer farten på löpbandet med 5 km/h för varje 30 sekunder!
  • Vila 30-45 sekunder ståvila

Upprepa detta 6 – 10 gånger!

Avsluta med 10 minuter nerjogg.

Val av hastighet på löpbandet

Det är lite klurigt att välja rätt hastighet på löpbandet för detta intervallpass, men lägg inte en kvart på att fundera. Det värsta som kan hända är att du börjar lite högt och får skippa att höja farten, det är inte hela världen. Sträva efter att springa sista minuten strax ovan mjölksyratröskel och kom ihåg att du kommer ha lite pulsdrift, det vill säga att pulsen kommer fortsätta höjas något om du springer pressat, in i vilan. Är hoppen om 5 km/h som ökning stor, jobba med hopp om 3 istället.

Ha som mål att springa på samma nivåer genom hela passet, eller att springa andra hälften med lite högre intensitet/fart, på så sätt kan du hindra att du förivrar dig och trycker på för hårt från start.

intervallpass för att bli snabbare

Det här passet blir nog ett pass jag kommer ha skräckblandad förtjusning inför. Det kommer vara tufft, men inte supertufft som jobbiga 4 x 4 och det kommer garanterat kännas toppenbra efteråt. Endorfinkalas blir nog utfallet, skulle jag tro!

Vill du ha fler intervallpass att springa på löpband och lära mer om varför det ibland är fördel löpband framför ute? Kolla in min guide nedan, där du också får tre ytterligare intervallpass!

>>> Fler intervallpass på löpband!

 

  1. ”3 min fartökning = 30 + 30 +30 + 30 + 30 + 30 sekunder intervall, där du höjer farten på löpbandet med 5 km/h för varje 30 sekunder!”

    Men alltså, även om jag börjar på 7 km/h, skulle sista intervallen alltså göras i 32 km/h ??? Kan man ens springa så fort?? 😀
    Även med ökning 3 km/h per intervall blir det 22 km/h (vilket kanske kan gå).

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed
Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!