Nytt år, ny webb! (utveckling pågår)
Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed

Tips för kalla händer – bästa handskarna för att slippa frysa

Kalla händer är inget roligt. Jag har länge lidit av kalla händer (och fötter) när jag åker skidor, eller vistas utomhus på vintern. En ganska dålig grej för någon som älskar skidåkning och dessutom haft det som sin huvudsport. Mina kalla händer har testat ett gäng skidhandskar genom åren, och ofta, om det är kallare än minus tio, har jag behövt ta till tumvantar, och därtill göra övningar för att öka blodflödet ut till fingrarna. Men så, förra vintern testade jag något nytt mot mina frusna fingrar, och kunde ha mina favorithandskar även vid minus 23, utan att frysa nämnvärt. Toppengrej! Därför måste jag nu tipsa vidare.

Tips för kalla händer – frys inte om händerna i onödan!Tips mot halla händer, handskar mot kalla händer

Jag har sett de som har fingervantar i handskar och tyckt det varit larvigt, men förr var de också i bomull (och bomull binder vätska, mycket dumt – av samma anledning ska man heller inte andas in varm luft i kalla handskar, vätskan i utandningsluften stannar kvar och vatten i kallgrader = nedkylande). Därav min skepsis. Merinoullen transporterar bort fukt och där har vi en stor skillnad!

Lösningen för kalla händer: Liners! Liners =  innervantar/fingervantar i merinoull under de vanliga handskarna.

Sedan jag började använda liners inne i mina handskar och tumvantar fryser jag extremt sällan. jag använder och har använt olika liners, det de haft och har gemensamt är att de bästa är i merinoull. Det sämsta med liners är att de lätt tappas bort, men det kanske säger mer om mig än om dig å andra sidan….

Dessa liners hjälper mot kalla händer:

Det här är mina favorithandskar som hjälper mot kalla och frusna händer:

alpin skidåkning och utomhusvistelse:

Längdåkning:

Hestra primaloft fingervante för längdåkning, länkad ovan!

Andra tips mot kalla händer – förutom innerhandskar i merinoull:

(fungerar både i skidlift och i andra aktiviteter!)

1) Håll stavarna i ena handen, eller ännu bättre – optimera och låt någon annan hålla dem! För händerna/handen upp mot öronen och kasta dem neråt mot marken – som om du skulle slänga ner något hårt i snön i snabba upprepande rörelser. Du hjälper alltså blodflödet och skjutsar ut blodet i fingrarna. Man kan tänka ”kasta ur grejer ur ryggsäck” för lite feeling.

2) Pingvinen. Håll armarna längs sidorna, vinkla ut händerna med handflatorna neråt – likt en pingvin. Lyft axlarna och släpp ner dem, fortsätt pumpa upp och ner en stund och känn hur blodflödet ökar ut i kalla händer.

3) Klassisk åkarbrasa. Omfamna dig själv i jämn klappande takt.

4) Klappa händerna med stora rörelser, i knähöjd så du hjälper blodflödet neråt.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed
Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!