Rubrikens fråga har aktualiserats så många gånger de senaste två veckorna att jag inte kan ducka längre. Vad är en bloggares ord värda?* Det är förvisso en fråga likt hur långt är ett snöre – det finns inget universellt svar. Men det finns absolut utrymme för tolkning, idéer och rätt och fel. I del 1 ger jag exemplen där bloggares värde är aktuellt att diskutera. I del 2 kommer jag prata värde. Kronor och ören. På Blogger Boot Camp den 15 mars fördjupar vi den här diskussionen och ger många tips kring värde/onlinemarknadsföring/sponsorskap och att sälja annonser. Och så tränar vi massor såklart. Biljetterna släpps 1 januari.
1) För en tid sedan upptäckte jag en pingback till ett inlägg jag skrivit på temat att komma igång att träna. Någon med en hemsida tyckte att artikeln var bra, och länkade. Kul! Jag brukar alltid kolla pingbacks, och oftast lägga ett tack. Men när jag kom till webplatsen – en svensk gymkedja – inte helt okänd men inte en av jättarna och började skumma hängde jag inte med. Först en text om att sätta mål, signerad och undertecknad av en snubbe. Sedan min text, rakt av kapad. Utan hänvisning (det var rubriken som var en länk, men inget i layouten tydde på det) och utan någon som helst notifikation till läsaren om vem som skrivit orden. Textstöld. Ett brott mot svensk upphovsrättslag.
2) Ett svenskt lånebolag tycker att folk inte ska skuldsätta sig mer i jul. Behjärtansvärt. De syr ihop en kampanj och ber bloggare om innehåll till kampanjen. Bloggarnas förslag på en julklapp under hundra kronor ska publiceras i ett nyhetsbrev med massa läsare. Javisst. Fin idé – klart jag kan bidra med något. Men så. ”Skriv ditt tips i din blogg – länka till kampanjsajten – så kan vi länka till ditt bidrag i nyhetsbrevet.” Aha. Det var alltså SÅ ni menade. Jag skulle 1) Ge er gratis content (kläcka en idé, ta ett kort, skriva ner) och 2) Marknadsföra er kampanj i min kanal – och ge er ökad spridning. What’s in it for me? En länk bland många i ett nyhetsbrev med okänd öppningsfrekvens och clicktrough.
3) En riktigt spännande contentkampanj rullas nu ut, av Samsung inför OS. Bloggare ska jobba och bidra med content (film, tweets, blogginlägg, bilder) av ett gäng atleter som siktar mot Sotji. Briljant. Bloggarna kan bidra med riktigt intressant innehåll till sina läsare, Samsung syns i relevanta sammanhang som bakgrundsavsändare och stöttepelare.
4) Jag får mail från nya sportsajter som ska hårdsatsa. ”Vi gillar dina texter – vi kan publicera dem hos oss så får du mer spridning”. Hårdsatsa – på vilket sätt om de inte ska skapa sitt eget content, har de inte något eget att komma med? Det där att hårdsatsa är nog en önskan om mycket besökare som i sin tur annonsörer vill nå.
5) Och så sist men inte minst: Tidningarna som bjuder in bloggare att blogga för dem. På deras hemsida – en så himla stor ÄRA! Vara del av tidningens grymma team, där tidningen kan/kommer lyfta dem som deras stjärnor, de får vara med i reportage, kanske skriva krönikor, vara fotomodeller, tipsare och testpanel. Bara fördelar! Retorisk fråga: Vilka sidor besöker du på tidningars hemsidor? Just det… bloggarna.
Bild 1: Det krävs lite jobb för att skapa text och bild på nätet. Ger du bort det gratis till andra? 2) Passionsblomma. Vi som bloggar har en stor passion för det vi gör. Ibland kan den förblinda oss. 3) Ja men så känner jag ganska ofta i det här ämnet. Men om något ska ske måste vi samla oss. Bli bättre. Upplysta. Under 2014 ska jag göra mitt bästa för at hjälpa till med den kunskap och erfarenhet jag har!
*Jag förstår att det här inte är så intressant för er som inte bloggar själva, men den här diskussionen måste upp. Scrolla vidare om ointresse!
Här hittar ni del 2 – vad är en bloggares ord värda?