Välkommen till din nya favoritblogg!

Vad är bloggares ord värda? Del 1

Rubrikens fråga har aktualiserats så många gånger de senaste två veckorna att jag inte kan ducka längre. Vad är en bloggares ord värda?* Det är förvisso en fråga likt hur långt är ett snöre – det finns inget universellt svar. Men det finns absolut utrymme för tolkning, idéer och rätt och fel. I del 1 ger jag exemplen där bloggares värde är aktuellt att diskutera. I del 2 kommer jag prata värde. Kronor och ören. På Blogger Boot Camp den 15 mars fördjupar vi den här diskussionen och ger många tips kring värde/onlinemarknadsföring/sponsorskap och att sälja annonser. Och så tränar vi massor såklart. Biljetterna släpps 1 januari.

uppochhoppafix

1) För en tid sedan upptäckte jag en pingback till ett inlägg jag skrivit på temat att komma igång att träna. Någon med en hemsida tyckte att artikeln var bra, och länkade. Kul! Jag brukar alltid kolla pingbacks, och oftast lägga ett tack. Men när jag kom till webplatsen – en svensk gymkedja – inte helt okänd men inte en av jättarna och började skumma hängde jag inte med. Först en text om att sätta mål, signerad och undertecknad av en snubbe. Sedan min text, rakt av kapad. Utan hänvisning (det var rubriken som var en länk, men inget i layouten tydde på det) och utan någon som helst notifikation till läsaren om vem som skrivit orden. Textstöld. Ett brott mot svensk upphovsrättslag.

2) Ett svenskt lånebolag tycker att folk inte ska skuldsätta sig mer i jul. Behjärtansvärt. De syr ihop en kampanj och ber bloggare om innehåll till kampanjen. Bloggarnas förslag på en julklapp under hundra kronor ska publiceras i ett nyhetsbrev med massa läsare. Javisst. Fin idé – klart jag kan bidra med något. Men så. ”Skriv ditt tips i din blogg – länka till kampanjsajten  – så kan vi länka till ditt bidrag i nyhetsbrevet.” Aha. Det var alltså SÅ ni menade. Jag skulle 1) Ge er gratis content (kläcka en idé, ta ett kort, skriva ner) och 2) Marknadsföra er kampanj i min kanal – och ge er ökad spridning. What’s in it for me? En länk bland många i ett nyhetsbrev med okänd öppningsfrekvens och clicktrough.

3) En riktigt spännande contentkampanj rullas nu ut, av Samsung inför OS. Bloggare ska jobba och bidra med content (film, tweets, blogginlägg, bilder) av ett gäng atleter som siktar mot Sotji. Briljant. Bloggarna kan bidra med riktigt intressant innehåll till sina läsare, Samsung syns i relevanta sammanhang som bakgrundsavsändare och stöttepelare.

passionsblomma

4)  Jag får mail från nya sportsajter som ska hårdsatsa. ”Vi gillar dina texter – vi kan publicera dem hos oss så får du mer spridning”. Hårdsatsa – på vilket sätt om de inte ska skapa sitt eget content, har de inte något eget att komma med? Det där att hårdsatsa är nog en önskan om mycket besökare som i sin tur annonsörer vill nå.

5) Och så sist men inte minst: Tidningarna som bjuder in bloggare att blogga för dem. På deras hemsida – en så himla stor ÄRA! Vara del av tidningens grymma team, där tidningen kan/kommer lyfta dem som deras stjärnor, de får vara med i reportage, kanske skriva krönikor, vara fotomodeller, tipsare och testpanel. Bara fördelar! Retorisk fråga: Vilka sidor besöker du på tidningars hemsidor? Just det… bloggarna.20120209-181640.jpg

Bild 1: Det krävs lite jobb för att skapa text och bild på nätet. Ger du bort det gratis till andra? 2) Passionsblomma. Vi som bloggar har en stor passion för det vi gör. Ibland kan den förblinda oss. 3) Ja men så känner jag ganska ofta i det här ämnet. Men om något ska ske måste vi samla oss. Bli bättre. Upplysta. Under 2014 ska jag göra mitt bästa för at hjälpa till med den kunskap och erfarenhet jag har!

*Jag förstår att det här inte är så intressant för er som inte bloggar själva, men den här diskussionen måste upp. Scrolla vidare om ointresse!

Här hittar ni del 2 – vad är en bloggares ord värda?

  1. jättebra inlägg, ser fram emot en fortsättning inom ämnet! Jag får förfrågningar som liksom antyder att jag får världens erbjudande, att DE hjälper MIG… OM jag bara först gör jobbet och ger dem credden.. typ? Jag har väldigt svårt att ställa krav, eller kanske snarare hävda min.. rätt? Skulle behöva en liten hjälpande Sofy på axeln när jag svarar på mail 😉 kram!

  2. Jätteintressant! Jag har ju en liten blogg men har ändå fått reklamförfrågningar. Inget har varit intressant eller relevant för min blogg hitills men om det skulle dyka upp något som jag känner att jag kan stå för och vill gå vidare med har jag egentligen inte någon större aning om hur jag ska tänka.
    Så, superbra inlägg. Slukade det! 🙂

  3. Jag älskar detta ämnet. Bra inlägg! Men t.ex nummer två, det gäller ju för företagen att riktiga sig till rätt målgrupp om de vill ha gratis input. Om de inte riktade sig till storbloggare som dig som redan har en läsarkrets hade säkert många hoppat på projektet för att få fler läsare. Sett det som en väg till en större blogg i framtiden.

    Ang. tidningar säger jag bara urk. Bra deal för dem och de som går på att blogga där är ju oftast rätt stora bloggar som säkert hade kunnat tjäna en hacka på egenhand och dessutom blivit mer trovärda samt haft mycket snyggare bloglayout då tidningarnas ofta är riktigt kass.

    1. Absolut Pilla. Jag tycker ändå nummer två är värt att nämna. För visst hade jag kunnat tacka ja – det där nyhetsbrevet lockade lite. Men så tänkte jag efter och kom fram till att jag inte tyckte det var värt det. För att: Även om nyhetsbrevets räckvidd (totalt antal mailadresser) är stort fick jag bara svävande svar på öppningsfrekvensen, dvs hur många som faktiskt skulle nås. Hur många länkar det finns i ett nyhetsbrev spelar ju roll, vart de placeras och vad som står runt omkring – detta hade jag noll inverkan på. Relevansen spelar också roll. Vad står runt omkring. Jag gjorde matematiken och kom fram till att chansen att jag visar dem för fler än vad de skickar till mig är stor, och då skippade jag det helt enkelt!

  4. Jätteviktiga frågor att lyfta. Vi har också fått tacka nej till ”samarbeten” likt ditt nr 2. Skönt då att vara två och rörande överens om hur uselt det kommer att gå för aktörer som inte fattar vad vi skulle vara värda för dem. (Vi har övervägt att flytta bloggen – till rätt pris – och blivit helt perplexa när vi förstått att de vill att vi ska göra reklam för dem – gratis – ”mot” att de nämner oss i sitt ”nyhetsbrev” som ingen på jorden hört talas om…)

    1. Bloggar har inte ett värde per se, man måste vara duktig på att visa det. Köpovanan är fortfarande tröttsamt stor, men det går! Smart att tacka nej till dåliga dealer.

  5. Blir intressant att höra om du ska ta upp det här med att allt man då tjänar i det här businesstänket ska skattas för? 🙂

    Sen är det ibland lite barterekonomi och det handlar ju om ett värde. Om jag som 34-åring heltidsarbetande, så långt från Kissie och Kenza det går och som verkligen inte orkar jaga småpengar och mkt väl förstår att det tuggar sidvisningsintäkter väljer att ha min blogg hos en site som ger nya läsare, ger mig teknisk support så jag slipper dona hemsida och dessutom genererar nya kontakter- både business och inte- och jag tycker detta ger ett VÄRDE för mig, är medveten om att de tjänar pengar men ser det som en bra deal- då tycker jag det är helt ok. Har annat för mig liksom- people to see, work to do.

    Perspektiv som alltid är bra- ditt är ett och det är superviktigt och jättebra att du tar upp det och för en liten klick människor så är det här viktigt- specielllt om någon blir lurad och utnyttjad!
    Och ju fler nej de här som du ger ex på i 1 och 2 får så kommer det ju bli mindre av dem, eller så förfinar de sina erbjudanden men fortfarande är vad vi anser ett bra erbjudande väldigt subjektivt. För mig som liten lat bloggare är det störtskönt att någon hostar den åt mig- VÄRDE.

    Bara mina reflektioner, en teknikfientlig, lat gammal ekonomom som gillar att skriva men inte greja med min sida! :)Bra inäggsserie- ser fram emot fortsättningen!

    1. Jag förstår hur du menar Annie. Men jag tycker fortfarande det är en tankevurpa. Du har business på sidan om, du skulle lätt kunna ta in dessa småpengar – och även om man kan se det som en service med hosting är det ju inte svårt att ha en egen plattform. Det är däremot så att det är väldigt svårt att sälja banners själv (om man har för lite trafik) — så då jagar bolagen bloggare och vips kan de sälja saker också online. Att tycka att man får mycket tillbaka är fine om det verkligen stämmer, men det finns en anledning att många väljer att ta sina bloggar från just tidningar när de utnyttjas. Dessutom: tidningar har inte direkt tekniska problem med att ha folk på en lönelista, även om summan är liten. Det är principen! Vara efterfrågad, skapa content (likt webredaktören som får lön), bidra till annonsintäkter och vara nöjd med inget av kakan.

  6. Väldigt bra skrivet! Super intressant. jag har bara skrivit som mål att dokumentera min tjejklassiker men är lite sugen på att fortsätta. Gillar bloggosfären och gemenskap iden.. men det är en djungel. et här är väldigt lärorikt! Tack

  7. Absolut! Jag hör dig- har ju ingen erfa hur det skulle funka på andra tidningar (läser för få bloggar helt enkelt). Men har alltid varit så fast övertygad om att för själva bloggen vill jg INTE ha pengar! Jag skulle som sagt inte ha en enda banner på egen sajt- däremot tycker jag de kan bli bättre på att ”ta hand om” bloggarna tex på Fitness men det får jg skylla mig själv att jag inte tagit itu med men får jag en minut över framöver ska jag försöka driva det på RW men.. Blir liksom lågprio för mig- subjektivt jag vet men slåss för andra saker som du vet :)! Bra diskussion- intressant!

  8. Grymt bra inlägg! Väldigt intressant för mig att läsa mig som jobbar en del med just PR-samarbeten med bloggare. Ett samarbete ska ju gynna båda parterna, det är alltid mitt mål med det hela. Sedan, som bloggare, så är jag ju även på samma sida som du. Det finns mycket spännande att diskutera här!

    Det ska bli jätteintressant att läsa vidare tankar.

    1. Det jag ofta är intresserad av – i rena pr-samarbeten är att växa och utöka mitt following och visa upp bloggen. Det kan bolagen bli mycket bättre på att erbjuda. Win – win är det som ger bäst resultat, och som också gör bloggaren riktigt engagerad!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!