Välkommen till din nya favoritblogg!

Du har fel om mamma-magen D-flex

Häromdagen försökte D-flex att vinna enkla gillapoäng med att blogga om hur man får bort ”mamma-magen”.  Efter lite inledande peppande text visar han i bildkavalkad upp en käck bildserie med den ena jättetunga magövningen efter den andra. ”Tänk på att det tar 2-3 månader (beroende på formen) att börja träna efter lilla bebisen har kommit! Och sen ska ni mjukstarta med vanliga crunches av olika varianter (kolla in min bok tränar med dflex där det finns massor med enklare varianter ) vatten gympa, pilates och jogga. Efter ni har varit igång ett par tre veckor så är denna rutin suverän, speciellt för nedre delen av magen!”

Det var ju bara den lilla detaljen att D-flex INTE HAR EN ANING OM VAD HAN PRATAR OM! Att inlägget har delats 156 gånger på facebook är intressant. Lika delar skrämmande som roande, för alla delningar jag sett har varit med starkt avståndstagande, och kommentaren ungefär som i min rubrik. Men tänk alla delningar som gjorts där någon tänkt ”ja men vad bra – såhär ska vi göra tjejer!”. Jag blir mörkrädd.

DSC06101

Här ligger jag med lite tejp på mamma-magen – inga konstigheter – den är ditsatt av en Katarina Woxnerud och i morgon berättar jag mer om dess syfte!

För NEJ. Magar som haft en bebis i sig ska inte börja lugnt med olika crunches, jogg, vattengympa och pilates. De ska inte heller stå i plankor (som min väninnas barnmorska sagt var en bra startövning och som ofta förordas).

Här, hos experten på mamma-magar, pt’n och naprapaten Katarina Woxnerud kan man läsa exakt om hur magmusklerna separeras i och med att bebisen växer i magen, hur bindväven sträcks ut och hur de inre djupa magmusklerna försvagas i sin grundläggande stabiliserande funktion och behöver tränas/väckas och gå samman, vilket sker med lugn och lätt aktivering som långsamt stegras. Detta för att förhindra ryggproblem, urinläckage och putmage. Ganska viktiga grejer, som man kan tycka att en pt som ger sig på att råda nyblivna mammor bör ha koll på. Nyblivna mammor ska inte göra crunches. Inte jogga. Inte läsa D-flex råd. De ska ladda hem Mamma-mage appen (finns för både iphone och android). Läsa och göra exakt som står däri och sen ska de tipsa alla sina vänner i samma situation om att göra detsamma. När de sedan har full kontroll kan de med stort fokus ladda på med tyngre övningar.

Så. Då var det sagt. Rör inte min mammamage om du inte har en (bra) utbildning i frågan.

Egentligen skulle jag ha berättat om min PT-timme med Katarina och statusen på min mamma-mage idag. Men det gick ju som inte när jag fick syn på de där tokerierna via facebook. I morgon får ni veta. Men nej, trots idel beröm är jag ännu inte riktigt redo för övningarna i den käcka bildserien på Aftonbladet. Phew….

    1. Åh vad bra! Har inte sett någon annan än Katarinas inlägg som jag såg nyss – ska kika runt. Du med? Det är lite underligt att det finns noll kommentarer, jag gissar att de inte släpps igenom just nu.

    1. Ha ha, härligt. Det är det där med ambitionen kring bilderna som ställer till det lite. Antagligen kommer det ikväll! Eller – gud förbjude worst case på söndag!

  1. Ojoj, man blir lite rädd! Har missat det där, låter helt galet ju! Skulle oxå vilja gå och få grönt ljus hos nån liknande Katarina, kanske finns här nere med…

  2. Bra blogg!
    Fast det här med expterter, det krävs ingenting för att en person skall få kalla sig expert i Sverige. Plötsligt dyker en person upp, hävdar ngt, det blir en sanning, och alla följer råden. Som evidensbaserad medicin-freak undrar jag: var är studierna som stödjer aktuella mamma-mage-råd som florerar i sociala medier??? Jag har inte sett ngn sådan! Eller snarare, vilka studier baserar ”experterna” sin råd på?? Sök gärna själv på pubmed.com tex.
    Vill faktiskt ifrågasätta plankan som sk startövning, kräver inte den eb ganska stor bålstabilitet? Jag vetifasen om jag hade kört den efter en graviditet där jag inte tränat rygg eller mage på flera månader.

    1. Kul att du kommenterar X! I detta fall riktas kritiken mot en utbildad personlig tränare. Det är helt riktigt att man ska vara ”källgranskande”. Att göra plankan, är, precis som du skriver, väldigt tungt för magar som nyss burit på bebis. En statisk övning som är tung för de flesta faktiskt. Källan med kunskap jag istället hänvisar till är mångårigt utbildad i vår fysik och specialist på mage/rygg, naprapat och pt.

      1. Ja, klart den källan har koll på läget :). Det som skrämmer mig ibland är mest att folk har hört och läst det ena och det andra, på mer eller mindre lämpliga sidor på nätet, där folk uttalar sig utan eg veta vad de pratar om.. Men en PT/naprapat lär ju kunna sin sak! Anyways mkt babbel från min sida.. Iaf bra blogg med skitbra tips inför en ev graviditet!

  3. Oj, gick in och kollade, håller med om allt ovan, men nu är även en video uppladdad med övningarna på. Har han inte fått några kommentarer på första inlägget, verkligen? Det går ju att göra på ett snällt sätt – bloggare behöver verkligen inte trasha varandra utan snarare vara schysta och hjälpas åt – något jag tycker du och många i nätverket är bra på!!

    1. Jag vet inte vad jag ska säga riktigt. Har kommenterat, mycket sakligt och vänligt igår eftermiddag, men den kommentaren har inte släppts igenom, eller så har den försvunnit någonstans på www. Sånt vet man ju inte.

      Men tråkigt är det, att OM han sett konstruktiv kritik och frågeställningar helt ignorerar det.

  4. Heja! Bra respons från dig på hans blogginlägg!!
    Jag skrev en kommentar på hans blogg om att hans träningstips verkligen inte var lämpliga för nyblivna mammor utan passar dem som redan har bra bålmuskulatur och som inte nyss fått barn. Min kommentar raderades…
    Delade sedan länken i flera olika grupper på FB och skrev mina kommentarer där istället. 🙂

    1. Tråkigt att han inte kan föra resonemanget där när han blir ifrågasatt. Det är så himla trist känsla i det. Och i det att det inte blir en nyanserad bild. Alla tjejer som känner ”men shit det här känns inte helt bra och tungt” so testar hans övningar får ju känslan att vara dålig, att de behöver ta i mer… vilket inte alls stämmer.

  5. Intressant läsning, kan inte annat än hålla med! Jag har själv till mitt förtret varit dålig på att träna under graviditet och mammaledighet. Min son är nu över 1 och jag vill verkligen komma igång! Är dock konfunderad kring huruvida man fortfarande, så här långt efteråt, ska börja så ”försiktigt” som med mammamage-appens övningar? Jag har promenerat och sporadiskt gått på lite ”mammaträning”, känner mig väldigt otränad, och har ju ingen aning om i vilken form min magmuskulatur & co är liksom. Kanske helt fel forum, vet bara inte vem man ska vända sig till… Tack på förhand iaf! 🙂

    1. Emeli: Mammamageappen kör du parallellt med att du kommer igång – träna den intensivt i tre-fyra veckor så ska d se att den gör resultat. Därutöver kan du träna styrketräning – hela tiden med magen påkopplad i ett mjukt indrag så som mamma-mage appen lär dig!

  6. Hej! Bra inlägg! Jag tycker också att mammamage-appen är toppen. Men vet tyvärr inte heller om evidensen bakom. Har någon koll på studier i ämnet? Och sen en trist grej, apropå kommentar ovan om PTer och andra: man behöver komma ihåg att PT är en kort och kommersiellt driven utbildning. Den/de är inte baserade på universitet /högskola och behöver således inte vara evidensbaserade. Det finns många yrken som läser mycket mer om anatomi, fysiologi, träning mm än just PTer. Tyvärr… Det vore bäst om det blev en treårig högskoleutbildning!

  7. Hej! Jag har följt den här (och många andra) debatter om kvinnorelaterad hälsa under flera år. Jag är bland annat sjukgymnast som har nischat mig mot graviditet och gynekologi. Jag håller med dig i mycket, men tänkte bara skriva en (sen) kommentar här om att det här med transversus inte är så enkelt och självklart som många av oss tidigare trott. Jag har skrivit litegrann om detta här, https://bakingbabies.wordpress.com/2015/07/10/traning-vid-magmuskeldelning-har-alla-haft-fel/
    Ha en toppensommar! Kram, Mia

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!