Välkommen till din nya favoritblogg!
test polar vantage m

Polar Vantage M – Test av pulsklocka

89
Suverän klocka att växla upp med!

Test av Polar vantage M är en del av ett pulsklocketest som jag gör i samarbete med Outnorth, som försett mig med låneklocka för bedömning. Det är också dit köplänkarna går! Ingen pulsklocketillverkare är inblandad i testet och jag har testat på eget initiativ och för din skull!

Polar vantage M – test – snabba fakta om klockan

  • GPS: Ja
  • Pulsmätning: handled
  • Simning: Ja
  • Batteritid: 30 h (i ett träningspass) – i vardagen, betydligt längre (runt en vecka utan laddning och den laddar fullt supersnabbt!)
  • Mäter träningsutveckling: Ja
  • Hälsotracking sömn/steg/hälsa: Ja
  • Mobilaviseringar: Ja (om man vill)
  • App för fördjupad data och tracking över tid: Ja
  • Byta armband: ja, finns både i silikon och vävt armband (vitt, svart, rött, limegrönt, vävt: orange, vitt marinblått)

PRIS: 2795 kr – här hos Outnorth

test pulsklocka polar vantage m

Slutsats och sammanfattning Polar vantage M:

Polar vantage M är en klocka som vinner i längden, som levererar konstant och ger mig nöje både i vardagen och på träningsrundan. Om jag vill kan jag sätta avancerade träningsprogram och träningspass och ha dem direkt i min klocka, jag kan också se snygg ut på en skånk slätt i glitterbyxor med klockan på!

Polar beskriver sin klocka:

Polar beskriver Polar vantage M som en pulsklocka som passar för massor av olika sporter utöver löpning, även multisport och triathlon. Polar vantage M har GPS och pulsmätning och avancerade features som mäter träningsbelastningen, för dig som hela tiden vill förbättra din prestation. Pulsklockan är slimmad och lätt och har all data som behövs för träning på hög nivå.  Om jag håller med? YES BOX.

Bild från Polars webb: 

Test Polar vantage M – mitt första intryck

Åh. SNYGG! Oj, lite stor på min tunna handled kanske? SNYGGT slimmad och tunn, väger inget. Långt armband? (OBS! Klockan kan beställas med armband i S eller M/L, jag råkade testa en klocka med det långa). Vitt armband, hur snyggt? SÅ snyggt! Men är den inte lite stor ändå? Ska bli kul att lära känna en Polar!

Efter några minuter: Ja! Bra! Jag fattar!

Att komma igång med Polar vantage M

TID: Jag klockade; det tog 17 minuter allt som allt att få in appen Polar flow i telefonen, få igång synkroniseringen mellan app och klocka (lite småstrul, ingen fara) och så en programvaruuppdatering på det (mest den som tog tid). Hade gått mycket fortare utan programvaruuppdateringen, som å andra sidan alltid är en bra grej, att klockan får nya features så det ska man inte sura över. Alls. När jag hade den på armen var det NOLL startsträcka att få igång ett träningspass. Det säger en hel del om användarvänligheten.

In med kön, ålder, estimat på pulsnivåer, välja inställningar efter preferens, som exempelvis om jag vill ha aviseringar via smartphone till handleden eller inte och om så, vilket klockslag klockan ska sluta med det och låta mig vara ifred…

test polar vantage m

Välj om du vill ha analog eller digital urtavla direkt i klockan under inställningar. Jag gillar den digitala bäst!

Vem orkar läsa instruktionsbok? (typ ingen)

Jag har med flit använt Polar vantage M med blankt huvud, utan att läsa på. Senast jag använde en polarklocka var tidigt 2000-tal så jag har inget muskelminne av vilka knappar som ska leda till vilken funktion och inte heller någon förkärlek för Polar. Snarare är jag Garminanvändare om något. Alltså har jag använt klockan på intuition och utöver det den ”kom igång-guide” som medföljer när jag behövt förtydliga något för mig själv. Det har fungerat suveränt! För mig har klockan varit väldigt lättanvänd och här får Polar högsta betyg, särskilt när klockan är igång i ett träningspass, eller att dra igång själva träningen och se data under tiden. Appen Polar flow är där man hittar historik, detta krävde lite invänjande men när jag hittat menyn var också det lätt. Datorversionen av polar Flow är också lätt att förstå och det finns instruktionsvideos för de som inte vill testa sig fram utan lära utan att mixtra!

Användarupplevelsen – Hur funkar Polar Vantage M för mig?

I några veckor har jag testat Polar vantage M parallellt med en annan klocka (garmin forerunner 245 music, egen recension samt jämförelse-inlägg kommer). Att klockan inte fått 100% av min tid har både underlättat och till viss del försvårat testet. Resultatet av det? Jag tycker att Polar Vantage M är en väldigt smart klocka! För mig sitter knapparna ”rätt”, stopp är där det borde, samma med start, upp och ned och jag blir guidad att bekräfta eller välja bort och jag upplever det som ”få knapptryck!”. Det är extremt kort startsträcka från tanke att mäta något till registrerat träningspass! Flera sporter/aktiviteter finns inlagda och de har på förhand uttänkta fönster med vilka mätpunkter du vill ha, fönster som du också kan ändra eller justera i appen!

Man kan använda Polar vantage M på ett mer eller mindre superseriöst sätt som är ”datadrivet”, eller använda klockan mer som en vardagsklocka och mäta sina träningspass, se dem i efterhand i appen och sammanfattade i klockan direkt efteråt.

GPS: Hittar gps snabbt och säkert!

Känsla på handleden: Lätt! Sitter bra och säkert. Knapparna sitter lättåtkomliga, men de blir inte tryckta på av misstag. Trots att själva urtavlan är stor känns klockan smidig och den böjer sig lätt med handledens rundning.

Pulsmätning: Det tvistas mycket kring mätning av puls på handleden. Jag känner såhär: så länge mätningen är konstant och inte hoppar eller upplevs ojämn från pass till pass – vilket den inte gör – är det för mig inte helt relevant om den skulle vara något pulsslag fel jämfört med ett pulsband runt bröstkorgen. Polar vantage M mäter i princip lika som kontrollklocka på andra armen, med pulsband kopplat till sig, då och då skiljde det 1-2 slag.

Springa med Polar vantage M:

Stor del av mina träningspass har varit förflyttning i löpning. Jag ser det jag vill, siffrorna är tydliga, klockan har inställningen från start att varje ny kilometer är ett nytt ”varv/lap”. Vill jag ha en till display löser jag det lätt i appen, där jag också justerar pulszoner, automatisk pausning om jag står still och olika timers.

Spontana intervaller 

Om jag kommer på precis utanför dörren att jag vill köra intervaller är det FÅ knapptryck och jag kan lägga in intervaller i klockan där och då. Om jag lagt till favoritpass via datorn kan jag hämta dem därifrån, men alltså också skapa ett intervallpass på plats utan en massa menyer.

Tränar jag en grupp och bara vill dra igång en timer hittar jag den funktionen med ett knapptryck! (stoppur eller nedräkningstimer!)

TRÄNINGSPLANERARE och TRÄNINGSSCHEMA:

Alltså wow. Skapa en träningsplanering på datorn i ett lätt överskådligt schema, lägg till passen per dag och vad det är för aktivitet (löpning) och synkronisera klockan mot appen och BAM, där ligger träningspassen redo att dra igång. Jag kan skapa ett helt schema eller bara lägga till några favoritpass att återvända till eller göra en hel säsongsplanering med olika faser och tyngdpunkt på olika delar. Klockan och appen i kombination kan bli ett fantastiskt enkelt träningsredskap! Bild nedan: längst ner till vänster, träningspasset 4 x 4 minuter (i detalj kan jag styra uppvärmning, vila, pulszon och tid), nere till höger inlagt i schemat och så precis nedan, hur klockan hjälper mig igång!)

Löparprogram via klockan: Inloggad på dator i polar Flow kan jag starta träningsprogram för 5, 10, halvmarathon och marathon och få ett program skapat av Polar utifrån mina målsättningar och mitt index. Om jag har ett träningsprogram aktivt, och jag klickar på ”börja träna” och valet av aktivitet är löpning kommer mitt nästa träningspass i träningsprogrammet automagiskt men jag har varken behövt hitta på passet själv eller leta upp det i någon meny, det är på plats!

Cykla och simma med polar vantage M:

Se ovan! Självklart funkar det att skapa pass även i andra grenar än löpning, det är just valet av aktivitet som allting sparas under. Jag förstår därför hur denna klocka kan vara ett superbra val för triathleter! Själva simningsfunktionerna har jag inte testat, mer än att jag valde simning som sport att spara passet som och bröstsimmade sju minuter i en sjö i småland… det funkade fint! Mina mountainbikepass får jag bra tracking på och ser exakt rutt i appen efter passets slut.

>>> Köp Polar Vantage M

Polar flow – mycket sker i appen

Så är det. Mycket av magin sker alltså i appen. Man kan säga att du kan göra tre val i hur du vill använda din pulsklocka och du får ut mest prestanda om du väljer ett mer datastyrt användande. Samtidigt, du behöver inte använda träningsprogram och dator för att gilla klockan, det vill jag verkligen betona.

  1. Superstyra allt från dator, synka till klocka och ha stenkoll på allt (sen kan du ju göra mer eller mindre, men ändå). Här kan du förstås se träningspassen över tid, lägga till pass i efterhand och följa utvecklingskurvor. Jag har inte grottat ner mig massor här men jag kan få grafer för det mesta och mäta utveckling över tid, både av sömn, dagsaktivitet och hjärtbelastning och som sagt ovan, superplanera terminer eller träningsåret.
  2. Använda mobilappen för samlingsinfo för hälsa och träning i efterhand. I appen i mobilen justera vad klockans urtavla visar dig under tiden du är igång i träningspass.
  3. Bara ha klockan och trycka start och stop och se det Polar tycker du ska se för data för cykling, styrketräning eller löpning. Efter avslutat pass får du en sammanfattning och under dagen ser du aktivitet, kan bläddra och se dagens data.

Att jag inte använt den prick varje dag och att den inte varit på och trackat alla träningspass jag gjort har endast inverkan på helhetsbilden kring att jag inte kunnat få all data med mig, klockan har alltså inte fått chansen att helt och fullt förstå min träningsbelastning eller utveckling, har inte 100% ”rätt info” om hur många dagar det var sedan förra träningspasset etc eftersom den inte alltid varit på armen.

Vilka grafer kan jag se?

En hel massa! Både per aktivitet och på helheten kan jag dra ut grafer om jag vill och se utveckling senaste månaden, 3 månader eller halvår.

  • Träningsrapport
  • Aktivitetsrapport
  • Sömnrapport
  • Hjärtbelastningsrapport
  • Running-Index (med estimerad syreupptagningsförmåga utöver pulszoner)

I appen direkt efter avslutat pass ser jag:

  • Sträckan ritad på karta
  • Tid och kilometer
  • Hastighet, max och snitt
  • Puls, max och snitt
  • … och andra features om jag lagt till dem!

Testvinnare!

Denna klocka kommer att vara min ”testvinnare”. Länge velade jag mellan de två klockorna då de var ”bäst på olika saker” men jag lät helt enkelt tiden gå och det har visat sig att den klocka jag oftast väljer, den som är på på armen mest och den jag trivs bäst med är Polar vantage M. Detta att den vinner är en kombination av batteriets livslängd, hur klockan sitter på armen, att den inte någonsin strulat kring angivelser av gps och att jag behöver färre knapptryck för att se det jag vill se. Den har helt klart vunnit i längden och jobbat sig förbi till en topplacering!

Förbättringspotential:

  • En veckorapport på aktivitetsnivå också i klockan, inte bara i appen (jag ser dagens aktivitet, men inte sammanlagt för flera dagar på armen)
  • Tränar du nu-fråga!? Ibland glömmer man att dra igång klockan, det vore bra med en kontrollfråga vid pulshöjning som är lik träning.
  • Armbandets hälla/stropp som ska hålla bandet längs handleden efter spännet kan ha bättre gripfunktion, den lossnar då och då och bandet är på vift, kanske mest för att jag har fel armbandslängd och får så mycket armband över givet näst minsta hålet.
  • Musik! Att ha musik i klockan är en väldigt kul och härlig feature, det är det faktiskt. Då skulle klockan bli ännu mer allround och också vara toppen på gymet!storulvan till blahammaren

Polar vantage M – betyg i procent

Jag har som vanligt gått på mina fem kriterier och det är % av dem som gör slutbetyget:

Passform: Bra. Lite neddrag på grund av storleken, men sitter ändå skönt på handleden.

Design: Supersnygg. Också här litet minus för storleken, hade den varit aningen mindre hade det varit full pott hos mig!

Funktion: Jag gillar klockans funktioner, sett till priset får man väldigt mycket klocka för pengarna utöver att den är så användarvänlig! Appen Polar flow kräver lite invänjning men allt finns!

Hållbar produktion: Svårbedömt. Texter om samhällsansvar och miljö finns på plats hos Polar, men helt oklart hur det egentligen ser ut.

Vill ha – faktor: Klockans design väcker stor ha-lust, men det lilla extra kanske inte finns där? Musik därtill, oj, oj, det hade varit något det!

Extra allt: Polar Vantage M har en ”storebrorklocka” i Polar Vantage V, för dig som vill ha ännu mer features (130 sporter istället för 100 att välja att samla data på mm)

Jag är nöjd med Polar Vantage M och rekommenderar den, så mycket att jag kommer fråga om jag inte kan få köpa loss testexemplaret eftersom jag ogärna vill skiljas från min kompis!

Har du testat Polar Vantage M, om så, vad tyckte du?

 

 

Passform85
Design94
Funktion96
Hållbar produktion80
Vill ha-faktor92
89
Suverän klocka att växla upp med!
Polar Vantage M är en suverän klocka att växla upp din träning med. Jag kan se att den fungerar för motionären, men också ha massor att erbjuda till en hårdare träningssatsning. En klocka att växla upp och ha mycket kul med!
  1. Jätteintressant inlägg! Ser fram emot nästa klockrecension! Med tanke på att den inte är dyrare så tänker jag ”Vad är det den inte har för funktioner?”

  2. Vilket bra upplägg på reccensionen! Blev intresserad av klockan, men har en garmin idag och det jag gillar bäst är att ställa in ett visst tempo att hålla på intervallerna kan man göra det även här istället för att hålla en viss puls?

    1. Bra fråga Ingrid och tack. Det kan man! Har inte testat funktionen på riktigt i ett löppass vilket jag nu kommer göra! Såhär säger informationen:

      Hastighets-/tempozoner
      Ett enkelt sätt att välja och kontrollera träningsintensiteten baserat på hastighet eller tempo. Hastighets-/tempozoner hjälper dig att variera träningen med olika grader av intensitet för högsta effekt. Hastighet/tempo påverkas till exempel om du rör dig uppför backar, vilket normalt minskar tempot men ökar pulsen och träningsintensiteten.

      Hastighets-/tempozoner fungerar på samma sätt som pulszoner, fast hastighet/tempo reagerar direkt på förändringar medan det tar några ögonblick innan pulsen når den nya intensitetsnivån. Det finns fem zoner och du kan använda standardzonerna, men vi rekommenderar att du anger dina egna zoner. Du kan även skapa träningsmål baserat på zonerna och få vägledning i träningsdatorn under träningen.

      Hastighets-/tempozoner stöds för löpning, cykling, rodd och kanotpaddling.

      Hastighet/tempo
      Se hastighet/tempo på enheten under träningen och i Flow efteråt. Du kan även ange ett mål baserat på träningszoner för hastighet/tempo. Du kan se aktuellt, snitt och högsta tempo/hastighet.

      Mer detaljerad information om detta finns i Polar Flow webbtjänst.

  3. Utmärkt! Börjar bli dags att uppdatera min klocka.

    Antar att det fungerar med manuella varvtider? Är allt knappar eller är något touch?

    Går det att stämman ett pass med olikalånga intervaller? T.ex. en vändande stege, 5-4-3-2-1-2-3-4-5 min med 1 min vila? Saknar det på den jag har idag, som bara klarar raka intervaller.

    Tack på förhand!

    1. Hej Susanne!
      Absolut, manuella varvtider är det bara att trycka på ”lap-knappen” för och du kan ställa in om det autopausas eller inte när du stannar. Ingen touch-screen utan knapptryckningar och det är en fördel tycker jag!
      Det går utmärkt att ställa in intervallerna precis som du vill, och vilan hur lång du vill, enkelt att göra på datorn och så kan du lägga passet återkommande i kalendern och då har klockan det passet automatiskt på rätt dag, annars bara sparat i klockan som ett av dina pass såklart.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!