Välkommen till din nya favoritblogg!

Långpass MTB

Inför ett längre lopp som cykelvasan är det viktigt att få till mängd och längd på träningen. I maj trappar jag upp och börjar mina långpass.

Några saker att tänka på:

  • Kör långpassen lugnt, ligg mellan 60-70% av maxpuls. Känslan ska vara lätt ansträngning och att du skulle kunna hålla på hela dagen om du var tvungen.
  • Ha med vatten att dricka och ha alltid någon slags energi med dig i en ficka.
  • Mobil är bra att ha, om du skulle köra vilse eller råka ut för något oförutsett.
  • Njut av passet! Långpass ger dig tid för reflektion, funderingar och dagdrömmeri. Ta vara på det. Passa gärna på att träna ditt huvud på att tänka i långa intervaller med positiva tankar. ”Den här milen fokuserar jag på starka ben” osv.

 

Det ska till en långpassdesperat småbarnsmamma för att bege sig ut på långpass på mountainbiken klockan 07.00 en söndag. Det var precis det jag gjorde idag. Långpass på så sätt att jag var ute i två timmar, precis enligt plan. Superlångt blev det inte, men helt lagom och jag är nöjd med passets siffror. 45 kilometer avverkades på aktiv tramptid 1.55 h. Ingen superspeed, men så rullar jag ju på grova mountainbikedäck och vinden gav inte mycket gratis. Medelvärdet på pulsen låg på ca 65% och max på ca 83%, vilket var helt enligt plan och bra. Jag försöker hålla mig på mattan och inte ösa på för hårt utan istället jobba för att hitta ett bra rundtramp och slappna av i överkroppen.

Dagens pass gick på asfalt bortsett från de tre första kilometrarna. Jag kommer varva lite men köra ganska mycket mil på asfalt för att jag behöver många cykelmil i benen och på asfalt får man ju onekligen lite gratis såhär i början. Morgonen var vacker ute på Värmdölandet och jag tog mig tid till att tacka mig själv för att jag valt att bosätta mig i en skärgårdskommun. Så himla vacker natur att jag blir avundsjuk på mig själv!

 

Åkej åkej att ni inte ser exakt hur fint det är längs Värmdös kust på de här bilderna, men jag lovar att det var magiskt! Ni ser int eheller att jag såg tre rådjur och en hare. Och en överkörd räv (vilket jag gärna besparar er).

Cykelutmaningen i maj, 17 pass ska genomföras. 2/17 klara!

  1. Heja Sofia! Haha nöden har ingen lag, inför min halvmaresatsning gick jag ut och sprang långpass upp mot 2 mil efter 19.30. Glömde bara pannlampan första gången det var bäcksvart sista kilometrarna och man såg knappt handen framför sig! Men skam den som ger sig… Jag hejar på dig och alla dina målsättningar i sommar då jag själv får skjuta på mina! Sen angående nackträning jag har några grymma övningar för små minimuskler/stabilisatorerna i nacken ska försöka få ner det vettigt förklarat i ett mail, helst hade jag instruerat dem personligen men jag litar på att du med din kroppskontroll får till dem rätt!

    1. Åh tack snälla Karolina! Du får mer än gärna maila dem, så kanske jag till och med kan sprida dem vidare så fler får stark nacke!

  2. Om det är cykelvasan som är ”tratten” för cykelträningen, är du verkligen säker på att du behöver cykelMIL, inte cykelTID? Det är inte så mkt asfalt på vasan…

    1. Exakt så är det Frida. Cykelvasan är inte särskilt svår teknisk cykling. Det går i princip alltid att cykla fler i bredd (har jag hört) och underlaget är grus, sand, barrbaserat. Visst behöver jag det med, och jag ser fram emot att bli mer tekniskt kunnig, men tills cyklingen sitter som en smäck i kroppen och musklerna orkar tuffa pass i tuff terräng laddar jag dem med cykelmil.

  3. Åh vad avis jag blir på cykelträning utomhus! Hoppas att värmen kommer till norr snart! Bra jobbat på MTBn och riktigt snygga cykelkläder! Rosa gillas 🙂

  4. Tror dig när du säger att det är vackert. Testa Nackareservatet/Erstaviken/Saltsjöbaden någon gång! Fina backar, grusvägar, stigar och vackra vyer både över skog, hav och sjöar. 🙂

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!