Välkommen till din nya favoritblogg!

Tekniktips mountainbike, balansövningar

Tekniktips för mountainbike kan man ge på flera olika delar. Första tekniktipsen blir att cykla balansövningar. En bra balans på din mountainbike är en viktig del i att kunna köra fort och för att få känsla och kontroll på cykeln. Det hälsar Åsa Erlandsson, som är en fena på mountainbike.

1) Balansera stillastående på cykeln. Försök att hitta ett läge där du kan stå helt still. Både sittande på sadeln och stående på pedalerna. Börja med några sekunder och sträva efter att förlänga tiden. (Helt ok att vingla lite i början). Funkar också bra att öva på vid tex stopljus, övergånställen..

2) Rita upp en kort sträcka på några meter och ta tid på hur fort det går att ta sig från första till andra strecket. Vitsen är att det ska ta så lång tid som möjligt. Är man två kan man tävla (långsammast vinner för en gång skull!)

3) Hoppa ”Jämfota”. När du kan stå hyfsat stilla kan du pröva att hoppa små hopp med cykeln (om du har pedaler och skor med clips). Sträva efter att båda hjulen ska ”hoppa” samtidigt. Först på stället, sen kan man försöka i sidled, fram och tillbaka tex.

4) Cykla på planka. Enklast och säkrast i början är att lägga ut en planka el. liknande på marken och försöka cykla på. Ett bra alternativ är en trottoarkant. Prova både långsamt och snabbt. (det är oftast lättare snabbt!)

5) Efter ett tag kan man prova en spång som är lite högre upp. Bara att veta att man har en bit ned till marken gör det genast svårare även om plankan är lika bred eller till och med bredare.

Det var några tekniktips för att göra mountainbikeåkningen rolig!

mountainbike långpass

Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!