Välkommen till din nya favoritblogg!
Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed

Intervallpass på cardiomaskin

Intervallpass på cardiomaskin eller på cardiomaskiner i ditt gym, kan det vara något för dig kanske? Jag tror och hoppas det. Många tänker cardiomaskin och blir trötta och uttråkade på samma gång, och visst, intervallpass på cardiomaskiner i gymmet är kanske inte det mest inspirerande intervallpass du kan tänka dig men det är ändå enkelt att få till. Cardiomaskinerna står ju där och väntar, och handen på hjärtat, om inte annat än efteråt är det i alla fall roligare att ha kört rejält och förbättrat din kondition än att ha myst runt en kvart.

När vi är på resa kan det ibland finnas fina och påkostade hotellgym, eller små hörnor. det de har gemensamt är oftast att det finns en park av cardiomaskiner. Att träna sig riktigt trött i intervall är ett bra sätt att träna om en är på resa eller på konferens, se dig själv som utmanad att spara och ta fram detta pass nästa gång.

Utan längre inledning får du nu ett intervallpass, klart att bara ta med till gymet och riva av!

intervallpass cardiomaskin

Cardiomaskinerna i intervallpasset: 

Du kan själv välja vilka cardiomaskiner du vill använda, men jag föreslår:

  1. rodd
  2. löpband
  3. crosstrainer

Intervallpass cardiomaskin, upplägg: 

9 minuter lugn uppvärmning, tre minuter per maskin, eller välj en favorit. Fokus på att bli varm i kroppen, att lite svett ska ta sig fram på sista minutrarna. Var snäll mot kroppen och låt den vakna långsamt.

5 x 90 sekunder intervall på roddmaskinen, vila ca 45 sekunder mellan varje intervall.

Serievila, två till tre minuters vila medan du byter maskin.

5 x 90 sekunder intervall på löpbandet, vila ca 45 sekunder mellan varje intervall.

Serievila, två till tre minuters vila medan du byter maskin.

5 x 90 sekunder intervall på crosstrainer, vila ca 45 sekunder mellan varje intervall.

Intensiteten i alla intervaller ska vara ansträngande och tuff, men kontrollerad. Håll en puls och ansträngningsnivå där du kan prata stötvis och svara på tilltals men där känslan är att du helst av allt faktiskt låter bli.

Varva ner i lugn och ro och se till att fylla på med vätska och energi efter passet. Bra jobbat!

 

 

Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed
Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!