Välkommen till din nya favoritblogg!

Fem M

  1. Mangold
  2. Mönster.
  3. Mixerstav.
  4. Mums-mums.
  5. Marklyft.

En spaning i min närhet gav mig fem stycken M. Mangold i korvslantsgrytan vi åt till middag igår kväll. Skördad i mina föräldrars land, odlad hemma, plockad för hand. Trenden är mönster. På allt. Mer om det senare! Min mixerstav från Tefal i Jaime Olivers serie är en lång förälskelse. I helgen fick jag till en fin smoothie på hallon och mango. Min mormor är barnsligt förtjust i mums-mums och de finns alltid i kyl och på kalasbjudningar. Så även i helgen, tillsammans med en hel del annat som ni ser. Och så var det då marklyften. Folk verkar maxa i marklyft nuförtiden. Eller det har alltid skett, men jag har inte noterat det lika mycket som nu i den pågående Crossfitvågen. Och som de lyfter hörni! Typ hundra kilo. Skittungt och mycket. Jag har aldrig riktigt blivit kompis med marklyft och gör sällan den övningen.

Man kanske skulle mixa sig en smoothie med mangold, dra på sig mönstrad outfit och göra sagda övning i gymet. En mums-mums på det och vi har fått in alla fem M på en och samma dag. Hon skickade ju med ett gäng. Mormor.

Hur hittar jag magin i marklyften? Hjälp!

  1. Oj, vad kakor och bullar. Mums. 🙂

    Tidigare har jag hft problem med att få kontakt med rätt muskler i marklyften och jag kände mig inte helt bekväm med övningen. Efter en del teknikhjälp och övning så gillar jag verkligen marklyft, det kan vara de små detaljerna som gör det.

  2. MUMS MUMS!! Åh, skrivs genast upp på mentala listan inför födelsedagsfika i helgen. Gillar inte tårta.

    Marklyft. Ingen aning. Jag kan lyfta ungefär 13 kilo unge från marken med förfärlig teknik.

  3. Marklyft, de älskade och hatade! Men jag älskar dom mer än jag hatar dom, faktiskt!
    Mitt tips är att först få en ordentlig teknikgenomgång så att du inte gör illa dig! Efter de, införskaffa ett par remmar att lyfta i. Skit samma om du inte lyfter tungt, dom e bra ändå!Lite som försäkring för att tappa stången liksom!
    Därefter är det bara att börja älska och hata, på en och samma gång! Lite Magi liksom 😉

    1. Förlåt, men jag måste inflika. Jag är av princip helt emot dragremmar. Det är så mycket bättre att lära sig ett riktigt bra grepp, och använder man remmar får man aldrig riktigt den känslan.

      För bättre grepp kan man istället vända på ena handen, så att man ”korsdrar” i stången. Då glider den inte lika lätt. Detta behövs dock inte om man inte vill, därmot kan man ju prova båda varianterna.

  4. Håller med Mia, allt handlar om att hitta rätt muskler. Gör man det kan man lyfta riktigt tungt. Men innan man har koll på musklerna ska man inte lyfta tungt alls. Risken för att skada ryggen är stor om man inte behåller korrekt hållning genom hela lyftet.

    Tips: Lyft blicken och titta rakt fram – hela tiden. Vikten på hälarna, vifta lite på tårna och ”häng” i stången innan du lyfter. Buktryck, ta ett andetag, sug in magen och spänn till med hela korsetten. Brösta upp dig, överdriv gärna, speciellt när det börjar bli tungt. Slutligen, res dig upp med ben och rygg samtidigt, låt inte rumpan börja för att sen ta hela vikten med ryggen.

    Frestas inte att kolla in dig själv i spegeln från sidan, be istället någon filma dig om du vill se hur det ser ut : )

    Grym övning! När man har koll på tekniken är det enkelt att lassa på tunga vikter. Lycka till!

  5. Jag håller med Elin, både tekniktips och att köra utan remmar. Utöver det kan du tänka på följande:

    Håll ryggen RAK och framför allt – aktivera latsen/ryggen! Testa att klämma ett kuvert mellan överarm och sidan av bröstet(straxt nedanför armhålan dvs), du ska inte tappa det när du böjer dig ner, greppar stången, bröstar upp dig och drar.

    Spänn magen – MYCKET!

    Summa-summarium: En bra helkroppsövning som är nyttig för oss med stela/orörliga bröstryggar, då det blir uppenbart hur jobbigt drag-läget är i övningen och du måste aktivt tänka på din position, främst att aktivera ryggen/latsen. Stång-skoj!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!