Välkommen till din nya favoritblogg!

Reklam. Varumärken. Annonser. Produktplaceringar.

Det snackas om reklam och produktplaceringar i träningsvärlden. Hos Erika och hos Elbe. Jag säger ÄNTLIGEN har alla pr-byråer på riktigt vaknat och börjat se vikten i att göra större och bättre events för oss träningsintresserade bloggare. Vi är viktiga. Har inflytande. Vi borde gemensamt fira istället för att gnälla. Och vi borde också tänka till. Såhär tänker jag.

Jag skäms inte för att min blogg är ett bra fönster för produkter att produktplacera sig i. Det känns kul. Jag försöker dock vara mer och mer noga med vilka varumärken jag sammanblandar mig med, och vill att allt ska ha ett högt värde för mig – och gärna också ett högt värde för mina läsare att läsa om. Ni som läser är nämligen extremt värdefulla!

I förra veckan berömde jag Bambi via twitter. Berömmet gick ut på att jag tycker det är bra att hon lyfter bloggbusiness och då och då bloggar om det. Det finns så mycket att lära ut och så många fallgropar att ramla i och framförallt att gräva för andra, om man inte är noga. Tyvärr är inte många noga.

Veckan före förra veckan satt jag på ett möte med en man som sa ”vad är det för fult med att tjäna pengar”? Vi diskuterade möjligheter kring intäkter via träningsbloggar på ett annat sätt än genom produktplaceringar. Han skakade på huvudet åt alla bloggande tjejers naivitet och tacksamhet kring pytteprodukter i utbyte mot utrymme. En ögonskugga mot 500 tecken förtroendekapital. Den tjejen med ögonskuggan är inte jag. Jag identifierar mig inte med henne, för jag upplever aldrig att jag är köpt. Absolut går jag på pressevent (gärna och ofta, det är roligt att träffa bloggkollegor och ha en fingertopp på marknaden – det är nog också kul för er att höra lite vad som sker när/hur och vem som var där. Lite ”skvallersidor”!). Oftast skriver jag något om att jag varit där, och om det inte finns något att skriva för att det tappat i bloggvärde – precis som journalister ser att saker tappat nyhetsvärde – kan jag låta bli. Ibland lyckas jag lösa ”alla bloggar samma problemet” med en twist genom att tänka ett steg längre. Många har tackat mig för inlägget kring Merrellskorna. Det var en ofantlig mängd träningsbloggare som fick barfotaskor och bloggade det – jag försökte ger er något med informationen – ni som tyvärr inte fick några skor. Ni fick styrketräningsövningar för fötterna. (Ja, det där lät ju bättre i mitt huvud än utskrivet på riktigt – men jag tror ni hänger med, visst hänger ni med?). Ibland utmärker sig inte denna blogg alls. Jag lovar att jag ska försöka särskilja mig! (tips – följ mig på twitter! där försöker jag livetwittra från presseventsgrejer och ger er annan rolig info!)

Jag får produkter, erbjudanden och förslag. Långt mer än vad ni ser och anar. Ofta vill bolagen att jag ska anordna en KUL TÄVLING för mina läsare på min blogg. Ni kan vinna saker som smoothiemuggar, presentkort värde 300 spänn, lite hudlotion eller kanske produktcheckar. Jag tackar extremt sällan ja till sådana erbjudanden. Ibland orkar jag läxa upp bolagen lite och be dem precisera exakt hur jag och mina läsare egentligen går plus på att föra deras talan. Ibland begär jag en summa för ett inlägg som jag också tydligt berättar att jag skulle annonsmärka. Ingen har nappat ännu! Konstigt va? (nej, inte så värst). Ofta ber jag dem att krydda erbjudandet så att det ska bli värt något för mig. Sällan återkommer de med vässat erbjudande. Istället kan jag se det de försökte få ut hos mig på nätet via andra mindre träningsbloggar.

För nej. Jag tycker inte det är fult att tjäna pengar. (hey – jag jobbar som s.ä.l.j.a.r.e och är historiskt sett skitbra på det!) Jag skulle gärna fakturera lite. Jag ser egentligen inget problem med att då och då lägga in en annons (inom relevant område naturligtvis) som är tydligt annonsmärkt. Folk köper tidningar med annonser i för att de vill komma åt det redaktionella värdet. Min blogg läser man gratis. Jag arbetar dock inte aktivt med att sälja annonsutrymme på uppochhoppa.se (om ni trodde det hade ni starkt ifrågasatt att jag var en bra säljare eftersom det ju aldrig (extremt sällan) byts ut annonser här.De gånger vi kör tävlingar gör jag det för att det är något så grymt bra att jag tycker att någon av er borde ha en sån grej. Ofta med mig som initiativtagare till tävlingen. Men ni är ju inte direkt bortskämda med tävlingar här inne. Jag skriver hellre om träning!

Jag arbetar gärna med bolag mot produkter, om jag gillar bolaget och om jag anser att det jag får ut i produktvärde motsvarar min insats. Ibland får man mötas på mitten. Ibland börjar det litet och blir större, ibland blir det inget av för att man inte kan mötas alls. Eller för att man inte var rätt för varandra. No hard feelings. Under PR och Policy berättar jag tydligt om mitt ställningstagande. Produkter är aldrig ersättning mot ett inlägg. Däremot är det ofta en förutsättning för att jag ska kunna skriva något utan att gissa. Jag bloggar och berättar min vardag i ord och bild. Äter jag en bar mellan stan och träningen och jag råkade få den på ett pressevent är det inte säkert att jag skriver ut exakt när/hur/var jag fick den. Kanske skriver jag att den var god, kanske att den smakade konstigt. Kanske skriver jag inte alls. Jag förstår att det som läsare ibland blir frustrerande och svårt – det är därför jag har valt en tydlig linje kring allt som ”är värt något”. Runt tjugan och upp sådär, men oftast precis allt om jag har huvudet med mig. Jag berättar när jag FÅR grejer och bloggar om den grejen. Ni kan iskallt räkna med att jag köper saker som rör både min mat, min träning och mitt allmänna leverne. När jag inte köpt berättar jag.

cykelintervaller

Nu tänker jag vara politiskt inkorrekt. Jag hatar när bloggar:

1) Får grejer gratis och bloggar om just den ”kolla fin xxx” men inte berättar att de fått grejen. I vissa fall misstänker jag. I andra VET jag att de fått grejen/resan/kläderna. Då är jag alltid snubblande nära att skriva syrliga kommentarer och fråga kring vad saken kostade, på vilken butik de köpte den och om de vet om den finns kvar i x-utförande. Det är inte svårt att berätta eller klämma in: ”den här produkten kom till mig för test” – eller lägga en bildtext ”kolla fina xxx – som bolag x har placerat hos mig”. Jag blir förbannad på glidningen mellan reklamutrymme och att vara köpt ( hej sminktjejen!) men att inte låtsas om det och föra sina läsare bakom ljuset. Jag skriver aldrig de där kommentarerna. En gång för några år sedan gjorde jag det. Inlägget handlade om att bygga ett par egna skor med sitt egna namn på. Jag frågade rakt ut i kommentar varför personen inte berättade i inlägget  att den fått skorna gratis. Sa att jag tyckte det var lite fult att inte säga en sån sak när den tydligt rekommenderade skorna och uppmanade läsarna att bygga egna skor till en kostnad om dryga tusenlappen. Jag fick ett mail där jag ombads gå tillbaka och ta bort min kommentar eftersom den skadade bloggen! Skadade bloggen. Ja precis. Sen var den personen arg på mig ganska länge.

2) Får grejer och gör grejer gratis men värderar sig själva till alldeles för lågt värde. Att veta vad saker och ting skulle kosta i annonsutrymme är skitsvårt. Absolut. Men varje gång någon bloggare säljer sig för billigt förstör den för alla andra. Det urholkar och gör vårt utrymme för lågt värderat mot verkligheten.

3) Skriver om exakt allt de får för att vara märkvärdiga. Tröttsamt.

4) Aldrig yppar ett negativt ord om något de fått. Tröttsamt och genomskinligt.

5) Skriver exakt samma saker. Omvärldsanalys är något vi alla kan bli bättre på!

6) Att det här med reklam och bloggar sällan tas upp av läsarna som ett problem – utan av andra bloggare. Hrm.

…Och med detta sagt vill jag göra ett tillägg från de senaste veckornas och årets blogghistoria:

Jag tycker att kokosvatten är skitäckligt, därför har ni ännu inte sett det i min blogg men det kan absolut tänkas komma ett inlägg där jag berättar att jag inte alls fattar hypen. Jag var på kokosfest och fick grejer från Holistic, de små flarnen har ni sett på bild. Jag har just nu på mig ett par illgröna sköna sockor från Gococo som jag gillar och fick på kokosfesten men som jag inte bloggat om. En flaska grönt vatten har synts på bild. Vattnet smakade bra men man kan egentligen lika gärna dricka vatten och äta ett äpple, eller så dricker man vattnet om man vill ha något som inte är läsk men som smakar lite sött. Jag vågar tvivla på att man blir stark/frisk/pigg av det men räknar också med att ni kan tänka själva. Kläderna som kommer från Craft är produktplacerade (se Partners för bövelen!) och jag älskar dem alla, trots att cykelbyxornas ljusa partier är lite genomskinliga och att jag saknar en zipficka på cykeljackan så jag inte tappar hemnyckeln. Lyfter jag grejer ur kommande höst/vinterkollektioner  hos diverse märken är det för att det är snyggt eller nytt på g. Och för att jag tror ni tycker det är intressant. Jag kramas gärna med Magdalena som jobbar med PR för  Silva, för hon är en härlig tjej – bara för det slänger hon inte Salomongrejer efter mig när vi ses på Salomons pressträffar. Jag längtar alltid till Ramundberget och till Aimchallenge för det är så JAG. Jag vill praktisera (avlönat) hos Craft och jobba mer med Skistar. Ja. Jag kan faktiskt tänka mig att bo i Åre och jobba för Skistar på heltid. Eller för diverse vinterort. Där är jag inte så knusslig, ge mig ett erbjudande!

Ja – det här är vad JAG tycker och anser om Reklam. Om annonser och produktplaceringar. Så mycket varumärken blev det inte. Nu kan ni få tycka. Varsågod! ( för jag blev ganska trött av andelen jag i det här inlägget. Alldeles för många.)

Ps. Jag kan tänka mig att jag kan svänga i den här frågan kring ”att vara köpt” i framtiden. Tänk skådisar på Oscarsgalan. De har lånesmycken, låneklänning osv, men ingen skylt i pannan att ”idag bär jag lånad klänning från Versace”. Kanske ohållbart i längden att envisas med att vara ”sann och inte köpt utan att berätta”? Är det egentligen oviktigt? Don’t know. Do tell!

  1. Jag tycker det är bra att ni pratar öppet om det här. Eller att vissa av er gör det. jag gillar inte riktigt att inte veta vad som är genuint och inte. Men jag förstår också att det kanske är svårt ibland. Jag tycker det är kul att läsa om pressevents eftersom jag ju inte går på sådana själv och är blogglös.

  2. Jag har nog inte fattat riktigt hur mkt som är gratis eller hur bloggare luras. Nu känner jag mig ju dum!Tack för info.

    1. Hej Anonym! Du kanske fokuserar på att läsa om träning och lägger din energi där? Det är väl bra, bloggar ska också vara avkoppling. Det var inte meningen att få dig att känna dig dum. Nu har du lite mer koll!

  3. Superbra inlägg och jag håller verkligen med! Men jag tror att det handlar mycket om att vi är ovana vid att få en massa saker GRATIS och ser inte vad som ligger bakom det hela – att företagen utnyttjar oss. Vi blir förblindade av ögonskuggan, chipspåsen, whatever.

    Men jag tror att det är bra att vi diskuterar det så att fler bloggare förstår att företag inte skickar saker bara för att vara snälla…

    För min egen del så bloggar jag kanske bara om 1/3 av det jag får hem. Men förut så bloggade jag verkligen om ALLT. Jag har även börjat ta betalt för tävlingar och sponsrade inlägg, vilket känns bra. Men det är svårt när man själv har krävt ersättning och så ser man att företaget har bara gått vidare till en annan bloggare som inte har krävt någon slags ersättning.

  4. Intressant läsning. Tyvärr är det många gånger svårt att veta när en stor bloggare har köpt något eller fått, därför är man naturligt lite skeptisk. Samtidigt är det kul att läsa om kläder och skor. Och nej jag gillar inte heller kokosvatten (vilket jag inte skrivit om) eller kokosolja (vilket jag har skrivit om).

  5. Fy bövelen vilket bra inlägg!!! En sak jag skulle vilja tillägga är hur trist jag som läsare tycker det är när det anordnas tävlingar bara man går in på företagets sida och gillar dem. Sådana tävlingar bojkottar jag på en gång.

  6. Och DÄR blev du en av mina favoritbloggare!!! Tack ! Så rätt! Eftersom jag är revisor så klurar jag alltid på gränslandet med när egna företagare / bloggare får såpass mycket att de spar väldigt mycket utgifter !

    Jag är rätt ny på att ”få” saker. Mina läsare förväntar sig en ärlig och rak blogg och jag är en åsiktsmaskin precis som du och Madde (Fitnesscoachen). Jag står just i begrepp att skriva om de första produkter som jag fått och aktivt tagit kontakt med för jag skriver gärna om deras grejer. Självklart talar man väl om att man fått dem?
    Och tänkt om fler vågade ”dissa” ? Svara på erbjudanden att visst, ni får plats i min blogg men jag skriver både för och emot för jag måste tänka på mina läsare och min skyldighet att vara ärlig gentemot dem.

    Skitbra skrivet. Det var ett såhär ärligt och rakt inlägg som gjorde att jag föll för Madde och henne är jag ju som alla vet kär i fortfarande :)!

  7. Intressant läsning. Tycker det är kul och bra när de här sakerna diskuteras. Dom är viktiga! Bara en grej på slutet hittade jag som jag inte fattade riktigt. Punkt nr 6. Läsare och andra bloggare är ju oftast samma personer?

    Bra grej du gjorde om Merellskorna tycker jag.

    1. Både ja och nej, massor med folk läser som inte bloggar, men absolut visst läser bloggarna.

  8. Jag har helt missat diskussionen (hinner inte läsa många bloggar just nu, men superbra inlägg!
    Jag undrar dock en sak generellt bland läsare: Förutsatt att man är ärlig och skriver att man har fått en grej från en PR-byrå för test osv så vad är då negativt med att bloggaren har fått den? Det handlar väl ändå bara avundsjuka? Jag menar, det finns alltid de som tjänar mer än vad du själv gör. Vore inte så smart att bli frustrerad över att andra tjänar mer /får grejer gratis.
    Jag har dock själv aldrig fått negativa kommentarer kring detta, men förstår av diskussioner som denna att vissa tänker så.

    Sedan så tycker jag (återigen: förutsatt att man skriver att man fått varan) att det ändå är upp till läsaren vilka bloggar man vill fortsätta läsa. Stör man sig på en bloggare så är det fritt fram att sluta läsa. Det finns väl en massa ”irriterande” bloggar därute, men som tur är så behöver man inte plåga sig och läsa dem om man inte vill. Därför känner jag att man får göra på SITT sätt då det är ens egen blogg (skriva mycket eller lite om produkter eller inte alls) för det är läsaren som väljer vad de vill läsa och ingen tvingar dem.

    Sedan fattar jag nu att vi tänker nog rätt så olika kring tävlingar. Personligen så har jag verkligen slitit för mina tävlingar och alltid initierat de själv (med ett undantag i somras: Philips Avent som körde en stockholmskartautmaningar för småbarnsföräldrar- en skitbra grej tyckte jag och tackade ja direkt!). Jag har frågat mina läsare vad de vill vinna och då många ville vinna en barnvagn så kontaktade jag väldigt många leverantörer innan jag kunde lotta ut en vagn. Jag gjorde det för mina läsare och har sett tävlingar som just en grej man kan ge sina läsare som bonus. Men det ska vara relevant för bloggen och företagen ska inte få styra. Jag blir nästan lite ledsen när jag tänker på detta- har jag medvetet jobbat mot att få läsare emot mig? Tror dock inte det då många VILL tävla och också vinner fina priser.

    Så ytterligare en sak. Det känns att vi något mindre bloggare är ärligare i att redovisa vad vi fått än tex större bloggar såsom Maratonbloggen, Sparkibaken mm, men ändå är det kanske vi som blir mer kritiserade. Och vi kan ju inte leva (eller delvis leva) på våra bloggar. Alla borde ha samma spelregler!!

    Och så är det knepigt med ”få” och ”köpa” för har du fått en grej på ett pressevent t.ex och sedan köper något av samma märke. Måste du då redovisa var och hur du köpt saken för att läsare inte ska tro att du återigen fått den? Blir ju också tråkigt att läsa om man jämt rabblar upp en massa prisinfo mm. Jag har t.ex fått en Icebreaker-tröja på ett event och sedan köpt en nästan likadan på Runner’s store (där vi visserligen får 15% rabatt genom jobbet, men det har inget med bloggen att göra) och skriver om den och varumärket för att jag råkar älska det. Eller att jag haft rabatt hos Holistic, Newline & Röhnisch, men också ibland fått saker. Och att jag sedan väljer att skriva gott om märken för att jag gillar de och står för dem- känns trist om något tycker att man då är köpt (anser folk det även när man köper och får rabatt?)

    Som sagt, tror inte mina läsare anser det för då hade de förhoppningsvis hört av sig. Men det är lätt som läsare att tolka allt som väldigt svart och vitt…

    Nu är jag visserligen kanske jäv att skriva denna sista mening, men om vi som träningsbloggare inspirerar en massa läsare dagligen och får de att vilja återkomma och läsa mer dag efter dag och år efter år: är det då verkligen fel att vi även tjänar något på det? Nej, jag tycker verkligen inte det! Har själv t.ex slutat prenumerera på träningstidningar för jag tycker inte jag behöver dem då alla fina träningsbloggar finns.

    Oops, en lång kommentar…

    1. Miss agda: toppenkommentar! Det finns många sätt att se och jag tycker du är klok! Visst kan man sluta läsa där man irriterar sig, det gör jag (slutar) men man behöver ju också ha lite omvärldsbevakning så man kan ge något till sina läsare de inte redan sett precis överallt.

      Om tävlingar: jag har kanske underskattat det. Eventuellt är det jättepoppis, o såklrt roligast när bloggaren tar initiativet. De roligaste bloggtävlingarna är de med maffiga vinster, som ju också är svårare att få till. Du gör ett bra jobb!

      Gränsdragning är alltid som svårast just där där man fått en grej o sen köper. Jag har valtregeln ”berätta närjag får grejer” så att jag just ska slippa rada upp exakt allt jag köpt. Men svårt.

      Jag tycker absolut att vi ska få grejer, tjäna pengar, fakturera! Vi är ju små tidningar med massa läsare och stor kraft alla gemensamt, det gårju åt alla håll. Läsare tipsar mig om grejer också!

    2. Känner igen det där problemet eller vad man ska kalla det med att få och köpa. Jag har t ex fått mycket kläder av Craft men en del saker har jag ju köpt själv. Vissa saker innan samarbetet med dem och några grejer efteråt. Det blir ju tradigt att varenda gång ett Craft-plagg syns på bild redogöra för hela inköpsprocessen! Funkar inte. Men jag tycker att det är en klart klurig grej. Jag tror de allra flesta som bloggar vill vara ärliga och tydliga men som jag skrev i mitt eget inlägg är det en ganska svår balans till hur man ska förhålla sig till det hela.

  9. Du skriver rätt ofta om att man ska lyfta fram er träningsbloggare och att ni är viktiga och har inflytande.
    Sälj in hur och varför för jag fattar inte skillnaden mellan att du bloggar hur mycket/lite du tränar tillsammans med dina bloggvänner och att jag bloggar mina resultat på Funbeat.
    Förutom att du får en jäkla massa gratisgrejor och jag ingenting?!

    1. Hur många följer din träning på fiäunbeat Anna? Vad vet du om dem, deras preferenser? Inspireras de av dig? Interagerar? Testar dina pass? Här ligger den stora skillnaden!

  10. Den här kommentaren vill inte postas högre upp där den eg hör hemma:

    Jag tänker att de som bloggar själva har mer funderingar kring detta – kanske – eftersom de så att säga är inne i ”svängen” själva, får grejer och blir bjudna på events och vill blogga om nyheter i största allmänhet. Om man enbart läser kan jag tänka mig att man inte reflekterar över det på samma sätt. Vissa gör säkert det men kanske inte lika många.

  11. Bra inlägg. Jag är enig, varför ska man inte få använda en blogg som annonsportal och vilken tidning är 100% ärlig när de recensserar någon produkt? Ingen.

    Tråkigt att det alltid finns folk som skall klaga på allt. Valet är fritt vill inte de ta emot produkter eller gå på event. Fine. Jag går gärna!

  12. Mycket bra skrivet Sofy!!! Jag är en ny bloggare och har inte fått mycket saker, några tävlingar där företag har tagit kontakt. Hur tänker jag kring det? Jo jag skriver om saker jag älskar, saker jag kan rekommendera och inte för att företaget sponsrar med gratisvaror.
    Mycket bra skrivet, återigen 🙂

  13. Tråkigt men sant: just den här förtroendegrejen (eller förbrukat sådant) har gjort att jag numer hoppar över alla sådana inlägg rent generellt (dvs oavsett blogg) och är ytterst skeptisk till alla former av ”produkttips”. Skittråkigt!!! För de bästa tipsen får man trots allt på rekommendation.

    Hur tror du att bloggvärlden ska gå till väga för att återfå trovärdigheten?

    Kram!

  14. Bra och intressant!

    Mina tankar/reflektioner, främst ur ett läsarperspektiv:

    Ur ett rent konsumentperspektiv så ser jag gärna när det uppmärksammas om att det är en gratis/spons-produkt då det ger en ”rättvisare” bild över VARFÖR produkterna syns mer än okända konkurrenters produkter. Jag vill ju egentligen gärna som konsument ha ”jämförande” produkttester. Men då får jag å andra sidan kanske vända mig till andra kanaler?

    För bloggarens trovärdighet spelar det för min del mindre roll, så länge som det just inte är inlägg som höjer varumärket till skyarna i VARENDA inlägg. Utan ger sin ärliga och personliga åsikt om just varumärket/produkten. Det är ju delvis därför bloggandet har blivit såpass populärt, den ärliga och raka kommunikationen, så DET är något jag tror är viktigt att bibehålla.

    Och absolut… Att våga ta betalt och vara medveten om sitt varumärke är superviktigt! (men kan nog också vara svårt för ”nya” som blir tacksamma för att kanske få den uppmärksamhet de tidigare inte fått?)

  15. Hej! Superintressant inlägg! Tycker absolut det är bra att det här ämnet diskuteras. För mig som läser många bloggar är det svårt att veta vad ”storbloggarna” skriver om för att de verkligen gillar det, eller vad som skrivs för att bloggarna i fråga blir sponsrade.

    Förstår dock dilemmat. Vem vill inte ha gratis grejer liksom? Svårt! Är relativt ny bloggare själv, och har bara haft ett ”sponsrat” inlägg hittills – men det rörde en bekants företag, med en produkt som jag ABSOLUT skulle köpa själv. Bra att du tar upp det här. Ha en bra helg!

  16. SÅ bra skrivet! Det är ju ändå så genomskinligt när det handlar om smygreklam eller gratisprodukter. Och personligen tycker jag tävlingar är rätt trist, luktar rätt så mycket smygreklam om dem också, ett flaschigt inlägg när tävlingan går av stapeln och sedan ett ”grattis till X som vann” (och ja, jag hade tävlingar själv för några år sedan men omvärderade och la ner helt). Om ett företag vill skicka grejer till mig be my guest, men jag tackar nej om de förväntar sig ett inlägg som motprestation. Då är man köpt. Inga undantag. Som den där sportbutiken online som jag tackade nej till (men som jag lästa att flera andra bloggar skrev om veckan efter). De ville att jag skulle skriva om dem och som betalning skulle jag få en biobiljett. Tror de att jag är en dum femåring som man kan muta? Grrr … jag blir så förbannad.

  17. Bra skrivet! Jag tycker det är bra när det är tydligt när det är sponsrat, och det är inte alla bloggare som är i sina inlägg. Jag gillar också de som förmedlar sin åsikt och inte kopierar något pressutskick (och i den gruppen tillhör du). 🙂

  18. Känns som jag skrivit det här på många ställen nu, men det jag tycker är negativt med produkttester är dels att det inte alltid framgår att det är sponsrade saker (även om de flesta är duktiga på det), dels att det mer sällan skrivs negativa saker om dem samt att det blir otroligt tjatigt att läsa om samma saker ”överallt”. Fast det sista blir ju egentligen inte något problem för mig utan bara för bloggaren som eventuellt tappar läsare. Sponsring som sådant och att bloggare -eller andra – får saker gratis har jag inga problem med.

    Men jag har tänkt på en grej. För att ta elitidrottare som exempel så har ju de flesta någon typ av sponsorkontrakt. De tävlar och tränar och syns på bilder med kläderna. Men för en bloggare verkar det inte räcka att synas med kläderna, där ska det skrivas om dem också och allra helst positivt (ur företagets synvinkel då). Vad är egentligen skillnaden? OK att en elitidrottare kanske kan ha ett större symboliskt värde än en bloggare men precis som du skriver får ju bloggare mer och mer makt. Varför krävs det en text och gärna en utvärdering om saker från bloggare men inte från andra grupper av sponstade individer? Vad tror du?

  19. Jag tycker att man märker ganska snabbt om någon är sponsrad eller inte. Ibland får jag samma erbjudanden som någon stor träningsblogg, men skillnaden är att jag inte nappat medan dom gjort det. Jag har aldrig tackat ja när företag mailar mig och vill anordna tävlingar på min blogg för att ”det lockar läsare”. Här om veckan fixade jag min första tävling och man kunde vinna en bok som jag köpt för mina egna pengar. Jag tyckte boken var bra och ville att någon annan skulle få chansen att läsa den.

  20. Stor tack för det här inlägget Sofy! Jag är så himla glad att du är som du är, framför allt ärlig! Det är en skillnad mellan att prisa sina favoritkläder eller att skriva bra omdömen om saker som man har fått gratis. Det är ju det som är så konstigt, man läser sällan kritik eller tråkiga/konstiga kommentarer. Allt är så fint och vackert och alldeles underbart i bloggvärlden. Gala och glamour, peppiga människor och produkter som gör underverk. Det är svårt att se vad som är äkta och vad som är reklam.

    Klart att det är roligt att få testa nya prylar, och jag tycker absolut att du ska få tjäna på det. Fatta vad mycket tid du måste lägga på att tycka, skriva, fota och dela med dig. Time is money! Så är det bara. Så visst, testa på du och fortsätt berätta för oss andra vad du tycker 🙂

  21. Sen är det väldigt många som blir sponsrade som måste ljuga och säga att produkter är bra. Min partner är sponsrad av ett företag som säljer shampoo och dylikt, och nu har hon även blivit hårmodell. Det ska tas kort varje månad på hennes hår och hur det växt, som de sedan klistrar upp på hemsidan och deras Facebook grupp. Sen ljuger de om tid som det har växt ut på och gör citat tecken som om nu hon har sagt detta, men så är ju inte fallet.
    Sen var det en incident med en tjej som fått för sig att man tappade hår av shampoot, när så inte var fallet här, och då råkade min tjej illa ut för att nån annan inte riktigt förstått.
    Verkar va möe skit med sponsring i allmänhet 🙁

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!