Välkommen till din nya favoritblogg!
Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed

5:2 VS 52

Lite överallt ser och hör jag hur kompisar, kollegor, bekantingar närma sig denna diet med nyfikna blickar och ord. Jag ska nog testa! Med glädje och lite ”pirr” i rösten. Som att det är lite skoj och roligt att mecka med kontrollerat ätande och kontrollerad svält.

Det är det 5:2 är. Kontrollerat ätande och kontrollerad svält. En diet. En till diet där det som egentligen sägs är att du nog inte riktigt är okej som du är. Att du borde kontrollera mera. Räkna och förminska. Dra in, skala av, tighta till.

Gemene man äter kanske lite fel saker, för mycket kalorier och för mycket socker. Men framförallt så rör vi oss för lite. Det finns många i Sverige som verkligen skulle behöva göra en livsstilsförändring. Men en varaktig livsstilsförändring, den ser inte jag är kompatibel med den här senaste flugan. Jag ser 5:2 som ett ofta onödigt önskemål om quick fix och en dröm om ett resultat utan nerlagt arbete. Ät normalt i fem dagar. Svält dig i två. Ohlalala – viktminskning och långt liv i lycka?

5:2 dieten

Och så blev det kalas, och på fredagen blev det kanske inte ”normalt” ätande. Det blev ju mer än normalt. Hur ska jag då kompensera för det en annan normal dag? Äta mindre då, lägga till en svältdag? Eller blir mitt nederlag den puschen utför kanten att nästa dag inte heller blir normal. En dag med lite mer än det tillåtna som blir en till dag, för misslyckandet är ett faktum. Och så kommer svältdagen – och hur mår jag då? Äter jag för mycket då? Äter fast jag bestämde mig för att bara dricka. Äter för att jag är hungrig. Inte kan låta bli. Fan. Inte ens den här dieten klarade jag av!  (Men att få ett helt ätstört beteende gick fint. Grattis)

Så. Jävla. Dumt!

Så Jävla dumt. Det är vad jag tycker om 5:2. Det är vad jag tycker om böcker som skrivs om 5:2. Om websidor med matschemaförslag om 5:2. Om dieter. Om metoder som inte går ut på att äta bra mat och att röra på dig mer. Om metoder som gör att barn ser mammor och pappor räkna kalorier och svälta sig. ”Mamma kan inte äta så mycket mat idag”. ”Pappa är bara hungrig på den här soppan idag.” 

bästa jag

Jag tror inte på metodet. Jag tror på det aktiva livet. Och därför vill jag ta varenda en av de här kollegorna, kompisarna och bekantingarna både hårt i armen och ge en mjuk omfamning på en gång. Jag vill ruska om och tvätta bort idén om att svält är en bra väg att gå. Jag vill se in i deras ögon och berätta att deras kroppar är värda så himla mycket mer. Och jag vill säga att det här är dumheter och att de ska fylla sin vardag och sitt liv med så 52 mer meningsfulla saker än 5:2.

Ska vi lista 52 saker gemensamt?

 

  1. Fantastiskt välskrivet!
    Min första tanke när jag såg rubriken var 52 veckor. En tanke om att hälsa och livsstilsförändring handlar om perspektiv över tid, ofta minst ett år – inte två sjundedelar av en vecka.

  2. Så bra skrivet, så jäkla bra.
    Äta god mat utan dåligt samvete är en meningsfull sak!
    Att ge våra ungar en sund syn på ätande en annan.

  3. Samma här! Så jäkla dumt! Jag har dessutom bekanta som försöker sig på att träna med dieten. Det tror jag ännu mindre på.

  4. Tack för ett bra inlägg! Det är därför jag läser din blogg, för du har en sund inställning. Och det är så befriande!

  5. Folks dumhet som hoppar på den här dieten (och andra), jag förstår verkligen inte det. Kalori in v.s kalori ut är det som gäller och kommer alltid gälla oavsett diet för viktminskning/viktökning/stabil vikt. Att det är så mycket folk som hakat på den här 5:2 trenden gör mig verkligen rädd för svenskarnas intelligensnivå.

  6. Word! Glad att jag vaknat upp ur tillfällig sinnesförvirring – och även väckt min man ;-). Vad sägs om 52 bra veckor, år ut och år in. Träning ”trots” semester, balans ”trots” att det är helg och så leva ett sånt där underbart liv utan metoder. Friska, glada, energiska, lyckliga och alldeles lagom. Det har jag faktiskt gjort i runda slängar 130 veckor nu.

  7. Japp. Så är det. Man kan bara sucka och konstatera att media nu fått en ny lönsam hang-up – för nu kan man ju diskutera både för och nackdelar med den här dieten, man kan visa på vem som lyckats och vem som börjat må dåligt (enligt klassisk modell; ”Peters blodvärden försämrades radikalt med fettdieten”) och en massa annat nonsens. För det är ju medierna som styr och det är de vanliga människorna som följer. De som inte orkar, de som inte kan, de som inte vet och de som verkligen inte ser på lång sikt utan bara vill hitta den blänkande nyckeln till ett lyckligare och smalare liv.

    Jag vill fylla mitt liv med annat. Till exempel frisk luft. Det får bli mitt bidrag – frisk luft, tillsammans med dem som gör mig glad. Frisk luft och rörelse. Frisk luft och svettdroppar och kanske lite snö på näsan.

    kram!

  8. SÅ JÄVLA DUMT. Är det. Jag sitter på riktigt och skakar av ilska när jag ser hur det pratas om 5:2 dieten i tv, skrivs i tidningar och bloggar, talas vid fikabordet, som om det vore likvärdigt med en hållbar, sund kosthållning. Det är en återfalls-fälla för fd ätstörda, det är en inkörsport till samma helvete för de ännu lyckosamma som inte varit sjuka. Hur fan kan det INTE vara sjukt att medvetet välja att inte äta på bestämda dagar? Blir arg bara jag skriver det här. Tack för att sådana som du finns och att du skriver det här. Hur självklart man än kan tycka det är, att det liksom är sunt förnuft att 5:2 är något att bojkotta, så tror jag verkligen att vi behövs. Vi som skriver inläggen i alla fall och säger HUR JÄVLA DUMT det är.

  9. Jag undrar en sak, är det att gå mellan att äta normalt 5 dagar och att äta mindre 2 som är ditt probelm med 5:2 eller var är det som är probelmet. Jag har inte sett någon som skriver debatt om tex Itrim där kaloriintaget är ca 600 kalorier per dag under flera veckor. Skillnaden mellan 500 och 600 måste i detta sammanhang anses marginell. Skulle varit kul om du prövat först och sen skrev hur du upplevde det hela.

    1. Jag tror på livsstilsförändring som viktminskningsmetod, om den behövs. En kombination med träning, vardagsaktivitet/motion dvs rörelse, ej stillasittande, och mat. Nyttig mat som ger kroppen bra bränsle men också att man kan äta allt men inte alltid, om man nu vill gå ner i vikt. Det säger jag oavsett vilken diet som är på tal om. Många behöver stöd i förändringen, vad jag förstått har bla itriims coachinggrupper/samtalsgrupper varit en framgång. Utöver det har jag ingen kommentar.

      Så ja, det är dels svängningen mellan svält och normal dag jag vill ta avstånd från. Den skapar svårigheter och ruckar på hungersignaler och ger ätstörda tankegångar.

      Jag svälter inte min kropp. Jag älskar den, livet och min aktivitet för mycket. Det finns noll och ingen anledning att testa.

  10. Du sätter huvudet på spiken igen! Så himla bra skrivet att jag bara måste länka hit. Har inte hunnit formulera mig ännu, men du skrev precis vad jag tänkte så då slipper jag ju 🙂

  11. Hej!

    Kul att du har en annorlunda uppfattning om 5:2! Dock så tycker jag att det är många saker som påvisar att du inte riktigt greppat vissa saker.

    De flesta behöver en livsstilsförändring. Helt rätt! MEN! en livsstilsförändring är inte att bara börja göra en sak. Utan att förändra hela sin livsstil (med storsannolikhet flera saker) jag har hjälpt många med att få bättre form även extremt aktiva människor . Det absolut vanligaste problemet är att människor äter, fel iförhållande till sin livsstil. Detta är extremt lätt i vårat samhälle eftersom att huvuddelenav maten i våra livsmedelsbutiker innehåller för mycket energi/ för lättspjälkad energi och så vidare.

    Dvs folk måste ändra sin aktivitetsnivå och vad de stoppar i munnen.

    Att du jämför detta med andra saker som ”vardagsproblematik” hör ju egentligen inte ihop med någon form av kosthållning. Det är ju isf människors oförmåga att ha diceplin eller förmåga att planera som faktiskt är avgörande för de problemen. Och går man om kring med 10-15kg övervikt så räcker det inte med att ”bli lite mer aktiv”

    Sist vill jag säga 5:2 är den mest beprövade typen av kosthållning. Det är den enda kosthållning som det finns långsiktiga studier på. 5:2 är en kosthållning som är till för att för enkla för dig. För att du skall i mindre utsträckning behöva räkna och väga. Jag tycker att det viktigase är att man har en kosthållning man kan hålla.

    Men för att folk har problem att hålla en diet eller en kosthållning är inte dietens fel. Det är först och främst deras eget fel därefter den miljön de lever i.
    Det är som att du skulle skylla på bilen flr att det inte finns någon bensin kvar eller att den går sönder när du använt den.

    Mitt budskap är läs på! Lyssna inte på kvällspressen. Testa själv. Var objektiv och ödmjuk innan du publicerar saker. Visst att detta är dina personliga åsikter men vill du skapa någon form av genomslag bör du tänka över hur du skriver

    Mvh A

  12. Mycket bra skrivet! Förundras över de som tycker att man måste testa för att ha en åsikt, galet. Skönt att läsa om sunda inställningar hos flera av er i nätverket bloggar om träning!!/ Nettan

  13. Sunt förnuft när det gäller ett hälsosamt sätt att leva brukar räcka långt. De flesta vet ju vad som är nyttigt och bra för dem. Lev väl för din egen skull, din familjs skull, dina barns skull, dina barnbarns skull och för naturens skull.

  14. Så bra skrivet, kan bara hålla med till 100%. Jag blir så besviken att alla dessa halvsvältdieter säljs som hälsosamt och en långsiktig ”lösning”. Att ha energi och få glädjen som kommer av att kunna/orka cykla till jobbet, springa på lunchen, gå långpromenader i skogen på helgen, vandra upp lite berg på semestern, eller vad det nu kan vara. Satsa på det istället för att utesluta och förbjuda, i kombination med bra mat. Det är inte så fantastiskt komplicerat.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed Instagram Feed
Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!