Välkommen till din nya favoritblogg!

Hur benböjer du?

Dagens tips är att ställa dig framför en spegel och göra benböj tills du blir trött. Eller att ställa dig framför en spegel och ha med en pt när du gör benböj. Kanske upptäcker du obalanser direkt. Eller så kanske de dyker upp när du hållit på en stund. Eller så är benböjet tipptopp. Congrats om så!

Jag ställde mig och gjorde benböj framför en spegel på rosa skrot för några veckor sedan och såg något konstigt. Vad sned jag är? Är mitt ena ben mycket längre än det andra eftersom vinkeln blir mycket större? Det kändes inte konstigt, men såg snett ut. Jag kunde ju se att det var galet, men kunde inte riktigt korrigera mig själv. Jag beskrev problemet och bad (duktiga!) Lena slå en kik på vad jag egentligen gör?!

 

”Du lägger över vikten på höger häl och litar på att ditt starkare ben ska fixa biffen”. Och ja, visst gjorde jag det. Det syntes tydligt att jag stod mycket mer på höger fot än på vänster – tyngre liksom. Jag lade om viktfördelningen och voila, ett rakt benböj.

Så jag har jobbat lite med det. Trodde minsatt jag fått ordning, men misslyckas enormt på den här bildserien:

benböj med axelpress

1. Hyfsat i balans med medicinbolllen upp. Här står jag och tänker ”tyngd i vänster fot nu”.

2. Sjunker ner i ett benböj. Ni ser att höger ben är mer ”rakt bakåt” och att vänster har en mer öppen vinkel? Det är för att jag sätter mig bak med merparten av tyngden över höger häl. Testa själva, så får ni se att det ben ni inte sätter tyngden på kommer vinklas utåt. Att jag verkligen FÖRSÖKER lägga tyngd åt vänster syns på axlarna, kolla hur jag lutar över överkroppen och sänker vänster axel? Men det hjälper liksom inte när benen gör som muskelminnet vill.

3. Kraft uppåt. Högersidan vinner med hästlängder och jag är helt sned till vänster – inte för att tyngden är där, utan för att kraften är till höger.

På köpet fick ni en övning: Axelpress till benböj med medicinboll. Gör den med likamycket press och kraft i båda hälarna vettja!

PS. Jag tycker att det är viktigt att jag delar ed mig av sådant här – så att ni inte tror att jag tror att jag minsann gör allt rätt. Det kan absolut finnas obalanser och teknikbrister här och där när jag visar och beskriver övningar. Det gör mig mänsklig – och att jag, precis som ni och de flesta andra, har grejer att jobba på och obalanser att erövra!

Magiska träningshelger!
Klicka nedan för att se vilka bokningsbara träningshelger & events som finns just nu!